Hoge brandstofkosten belemmeren toekomst truckvloten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bandenproducent Goodyear heeft onderzoek laten doen onder 576 vlootmanagers in negen verschillende Europese landen naar het vrachtverkeer over de weg.

De hoge brandstofkosten worden als grootste uitdaging voor een duurzame toekomst gezien. Van de ondervraagden geeft 76 procent aan dat de chauffeurs zijn opgeleid om brandstofefficiënt te rijden en meer dan de helft zegt altijd de meest brandstofefficiënte vrachtwagens in te zetten.

EU-impact
Ook de impact van EU-regelgeving wordt vaak als probleem genoemd door vlootmanagers. Een kwart van de kleine vloot-managers (20 tot 50 vrachtwagens) gaf aan dat na de brandstofkosten, de regelgeving van de Europese Unie de meeste invloed had op hun bedrijf. Het in dienst nemen en omscholen van personeel wordt ook als uitdaging gezien, vooral omdat de gemiddelde leeftijd van chauffeurs de komende jaren blijft oplopen.

Daarnaast zegt 68 procent te willen dat er meer geïnvesteerd wordt in wegenonderhoud. Meer dan de helft van de vlootmanagers is voorstander van financiële prikkels voor groenere voertuigen en voor vloten die investeren in aerodynamica en brandstofefficiënte banden (60 procent). Andere wensen zijn: het toestaan van grotere vrachtwagens binnen Europa (51%) en grotere overeenstemming van regelgeving (68 procent).

Hoge brandstofkosten belemmeren toekomst truckvloten | Fleet&Mobility

Hoge brandstofkosten belemmeren toekomst truckvloten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Bandenproducent Goodyear heeft onderzoek laten doen onder 576 vlootmanagers in negen verschillende Europese landen naar het vrachtverkeer over de weg.

De hoge brandstofkosten worden als grootste uitdaging voor een duurzame toekomst gezien. Van de ondervraagden geeft 76 procent aan dat de chauffeurs zijn opgeleid om brandstofefficiënt te rijden en meer dan de helft zegt altijd de meest brandstofefficiënte vrachtwagens in te zetten.

EU-impact
Ook de impact van EU-regelgeving wordt vaak als probleem genoemd door vlootmanagers. Een kwart van de kleine vloot-managers (20 tot 50 vrachtwagens) gaf aan dat na de brandstofkosten, de regelgeving van de Europese Unie de meeste invloed had op hun bedrijf. Het in dienst nemen en omscholen van personeel wordt ook als uitdaging gezien, vooral omdat de gemiddelde leeftijd van chauffeurs de komende jaren blijft oplopen.

Daarnaast zegt 68 procent te willen dat er meer geïnvesteerd wordt in wegenonderhoud. Meer dan de helft van de vlootmanagers is voorstander van financiële prikkels voor groenere voertuigen en voor vloten die investeren in aerodynamica en brandstofefficiënte banden (60 procent). Andere wensen zijn: het toestaan van grotere vrachtwagens binnen Europa (51%) en grotere overeenstemming van regelgeving (68 procent).