Laatste update:

5 vragen aan Michiel Cuppen | Greenwheels: ‘Wij willen geen nodeloos hoge tarieven’

Michiel Cuppen (Foto: Greenwheels)

Na een jarenlange carrière bij Pon is Michiel Cuppen sinds 1 november de nieuwe ceo van deelvervoerder Greenwheels. Hij volgt Andrew Berkhout op, die de functie negen jaar vervulde. Om de Greenwheels-vloot sneller te kunnen elektrificeren heeft hij wel hulp nodig van lokale overheden.

Wat zijn jouw belangrijkste doelstellingen?

“De deelautomarkt groeit. Er zijn nu meer spelers in de markt. Onze concurrentie pakt een deel van die markt. Desondanks zien wij elke maand het aantal Greenwheels-rijders stijgen. Er zijn steeds meer mensen die gebruikmaken van deelmobiliteit. Wij groeien graag mee met de markt, dus wij zullen auto’s blijven plaatsen zolang er vraag naar is. We hebben nu 2.700 auto’s op de weg rijden. De auto’s die wij erbij plaatsen zullen in de regel elektrisch zijn.”

Wat zijn daarbij de uitdagingen?

“Wij hebben meer parkeerplekken nodig. Daar hebben we de gemeenten voor nodig, die ons parkeerplekken moeten gunnen. Zonder die plekken kunnen we geen auto’s kwijt. Wij zijn de enigen die station-based zijn en die werken met vaste parkeerplekken. De andere aanbieders zijn free-floating (geen vaste parkeerplek, red). Wij hoeven daarom niet te concurreren met anderen. Grote gemeenten hebben steeds meer te maken met verstopping. Voor iedere auto die wij plaatsen, gaan er als het goed is 14 de weg af. Dat is interessant voor gemeenten.”

Hoe beïnvloeden de restwaarden van EV’s jullie beleid?

“We houden die ontwikkeling natuurlijk goed in de gaten. De media staan vol met verhalen over deflatie in de elektrische automarkt. Wij denken goed na hoe wij duurzaam ons wagenpark kunnen elektrificeren. We gaan niet klakkeloos allerlei brandstofauto’s van de weg halen om maar elektrische auto’s in te zetten. Die brandstofauto’s moeten ook weer ergens heen. We letten natuurlijk ook scherp op de kosten. We willen niet nodeloos hoge tarieven doorberekenen aan Greenwheels-rijders.”

We hebben heel lang de kostenstijging weten te absorberen, maar daar zit een grens aan

Berekenen jullie de hogere kosten voor EV-onderhoud en -schadeherstel door?

“Redelijkerwijs kunnen wij stijgende kosten doorberekenen aan Greenwheels-rijders, maar wij proberen dat binnen de perken te houden. De afgelopen vier jaar hebben wij geen prijsverhogingen doorgevoerd, maar recent deden wij dat wel in verband met gestegen brandstofprijzen. We hebben heel lang de kostenstijging weten te absorberen, maar daar zit een grens aan. Uiteindelijk willen wij nog lang deelvervoer blijven bieden. Dat betekent dat we een gezond en duurzaam businessmodel moeten hebben. Duurzaam zijn betekent ook gewoon dat daar een financieel plaatje bij hoort.”

Kunnen jullie dan nog wel snel elektrificeren?

“Jazeker. Maar wij willen graag sneller elektrificeren. Wij zouden graag sneller parkeerplekken met laadpalen krijgen van gemeenten. Je ziet dat gemeenten moeite hebben om die voor ons beschikbaar te maken. Dat zal vast ook met de netcongestie te maken. Als de energietransitie heel soepel zou lopen, dan zouden wij ook veel sneller parkeerplekken met een paal kunnen krijgen. Wij zijn voor snelle elektrificatie zodoende afhankelijk van gemeenten, daarom zijn we continu in gesprek met ze.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Robert Smid
5 vragen aan Michiel Cuppen | Greenwheels: ‘Wij willen geen nodeloos hoge tarieven’ | Fleet&Mobility

5 vragen aan Michiel Cuppen | Greenwheels: ‘Wij willen geen nodeloos hoge tarieven’

Robert Smid Robert Smid
• Laatste update:
Michiel Cuppen (Foto: Greenwheels)

Wat zijn jouw belangrijkste doelstellingen?

“De deelautomarkt groeit. Er zijn nu meer spelers in de markt. Onze concurrentie pakt een deel van die markt. Desondanks zien wij elke maand het aantal Greenwheels-rijders stijgen. Er zijn steeds meer mensen die gebruikmaken van deelmobiliteit. Wij groeien graag mee met de markt, dus wij zullen auto’s blijven plaatsen zolang er vraag naar is. We hebben nu 2.700 auto’s op de weg rijden. De auto’s die wij erbij plaatsen zullen in de regel elektrisch zijn.”

Wat zijn daarbij de uitdagingen?

“Wij hebben meer parkeerplekken nodig. Daar hebben we de gemeenten voor nodig, die ons parkeerplekken moeten gunnen. Zonder die plekken kunnen we geen auto’s kwijt. Wij zijn de enigen die station-based zijn en die werken met vaste parkeerplekken. De andere aanbieders zijn free-floating (geen vaste parkeerplek, red). Wij hoeven daarom niet te concurreren met anderen. Grote gemeenten hebben steeds meer te maken met verstopping. Voor iedere auto die wij plaatsen, gaan er als het goed is 14 de weg af. Dat is interessant voor gemeenten.”

Hoe beïnvloeden de restwaarden van EV’s jullie beleid?

“We houden die ontwikkeling natuurlijk goed in de gaten. De media staan vol met verhalen over deflatie in de elektrische automarkt. Wij denken goed na hoe wij duurzaam ons wagenpark kunnen elektrificeren. We gaan niet klakkeloos allerlei brandstofauto’s van de weg halen om maar elektrische auto’s in te zetten. Die brandstofauto’s moeten ook weer ergens heen. We letten natuurlijk ook scherp op de kosten. We willen niet nodeloos hoge tarieven doorberekenen aan Greenwheels-rijders.”

We hebben heel lang de kostenstijging weten te absorberen, maar daar zit een grens aan

Berekenen jullie de hogere kosten voor EV-onderhoud en -schadeherstel door?

“Redelijkerwijs kunnen wij stijgende kosten doorberekenen aan Greenwheels-rijders, maar wij proberen dat binnen de perken te houden. De afgelopen vier jaar hebben wij geen prijsverhogingen doorgevoerd, maar recent deden wij dat wel in verband met gestegen brandstofprijzen. We hebben heel lang de kostenstijging weten te absorberen, maar daar zit een grens aan. Uiteindelijk willen wij nog lang deelvervoer blijven bieden. Dat betekent dat we een gezond en duurzaam businessmodel moeten hebben. Duurzaam zijn betekent ook gewoon dat daar een financieel plaatje bij hoort.”

Kunnen jullie dan nog wel snel elektrificeren?

“Jazeker. Maar wij willen graag sneller elektrificeren. Wij zouden graag sneller parkeerplekken met laadpalen krijgen van gemeenten. Je ziet dat gemeenten moeite hebben om die voor ons beschikbaar te maken. Dat zal vast ook met de netcongestie te maken. Als de energietransitie heel soepel zou lopen, dan zouden wij ook veel sneller parkeerplekken met een paal kunnen krijgen. Wij zijn voor snelle elektrificatie zodoende afhankelijk van gemeenten, daarom zijn we continu in gesprek met ze.”