Auto & Fiscus: Hoe moet ik dat allemaal betalen?

Auto en Fiscus • Het is een goed idee om elektrisch te gaan rijden met je bestelbus, maar hoe houd je de kosten een beetje binnen de perken? De overheid schiet (deels) te hulp.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Elbert Fiscaal

De overheid heeft een aantal fiscale instrumenten om de transitie naar elektrische mobiliteit voor ondernemers te versnellen. Het begint met de bpm-vrijstelling voor de elektrische bus. Daarvan merk je als ondernemer overigens weinig. Vanwege de grijskentekenregeling hoef je deze sowieso niet te betalen. De vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting is wel een leuke bijkomstigheid.

SEBA

Met de Subsidie Emissieloze Bedrijfauto’s voor EV bestelauto’s kun je een leuke klapper maken. De SEBA levert je namelijk maximaal 5.000 euro netto op. Natuurlijk zijn daar uitgebreide voorwaarden aan verbonden. Zo geldt deze bijvoorbeeld alleen voor nieuwe bestelauto’s en moet je de subsidie binnen drie maanden na besteldatum aanmelden. Bovendien mag de deal op het moment van aanmelden nog niet helemaal rond zijn. In de offerte of in het contract moet bijvoorbeeld de voorwaarde zijn opgenomen dat de koop of lease niet doorgaat wanneer je geen SEBA ontvangt.De eis om binnen drie maanden te melden heeft te maken met het op = op principe. Er is namelijk maar een beperkt jaarlijks budget voor de SEBA en wie zich het eerst aanmeldt, komt het eerst aan de beurt. Overigens is de pot dit jaar al leeg. In 2024 maak je weer een kans. De staatssecretaris heeft al laten weten dat de SEBA per 2025 stopt, dus 2024 is het laatste jaar dat je in aanmerking kunt komen voor deze fiscale subsidie.

MIA

De afkorting MIA staat voor milieu-investeringsaftrek. Dit is een bruto aftrekpost die je via jouw belastingaangifte in mindering kunt brengen op de belastbare winst van jouw bedrijf. Ook voor de MIA moet je de investering in de EV bestelauto binnen drie maanden melden via de website van RVO. Ook voor deze regeling geldt namelijk het op = op principe. Wel kom je ook voor gebruikte EV bestelauto’s mogelijk in aanmerking voor de MIA, want voor deze regeling wordt het begrip ‘nieuwe bestelauto’ nogal losjes opgevat. Een EV-bestelauto die niet ouder is dan 6 maanden of niet meer dan 6.000 kilometer op de teller heeft staan komt namelijk ook nog in aanmerking voor deze fiscale subsidie. In 2023 is deze 45 procent van het investeringsbedrag min 11.000 euro. Op Prinsjesdag is bekendgemaakt dat deze subsidie de komende jaren blijft bestaan. Of je de MIA ook in 2024 nog aan kunt vragen voor een EV bestelauto kunnen wij echter niet garanderen. De nieuwe lijst met investeringen voor 2024, de Milieulijst 2024, wordt namelijk pas tussen kerst en oudjaar bekendgemaakt.

Andere subsidies

Ook lokaal zijn er soms subsidies op EV bestelbussen te ontdekken. Of deze er zijn, hangt van de gemeente af waar je woont, waar jouw bedrijf zit of waar jouw klanten wonen. Ik sluit daarom af met een hele praktische tip: kijk eens op nederlandelektrisch.nl

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belasting inspecteur. Ze is als promovenda autobelastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).

Auto & Fiscus: Hoe moet ik dat allemaal betalen? | Fleet&Mobility

Auto & Fiscus: Hoe moet ik dat allemaal betalen?

Auto en Fiscus • Het is een goed idee om elektrisch te gaan rijden met je bestelbus, maar hoe houd je de kosten een beetje binnen de perken? De overheid schiet (deels) te hulp.
Redactie Redactie
• Laatste update:
Beeld: Elbert Fiscaal

De overheid heeft een aantal fiscale instrumenten om de transitie naar elektrische mobiliteit voor ondernemers te versnellen. Het begint met de bpm-vrijstelling voor de elektrische bus. Daarvan merk je als ondernemer overigens weinig. Vanwege de grijskentekenregeling hoef je deze sowieso niet te betalen. De vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting is wel een leuke bijkomstigheid.

SEBA

Met de Subsidie Emissieloze Bedrijfauto’s voor EV bestelauto’s kun je een leuke klapper maken. De SEBA levert je namelijk maximaal 5.000 euro netto op. Natuurlijk zijn daar uitgebreide voorwaarden aan verbonden. Zo geldt deze bijvoorbeeld alleen voor nieuwe bestelauto’s en moet je de subsidie binnen drie maanden na besteldatum aanmelden. Bovendien mag de deal op het moment van aanmelden nog niet helemaal rond zijn. In de offerte of in het contract moet bijvoorbeeld de voorwaarde zijn opgenomen dat de koop of lease niet doorgaat wanneer je geen SEBA ontvangt.De eis om binnen drie maanden te melden heeft te maken met het op = op principe. Er is namelijk maar een beperkt jaarlijks budget voor de SEBA en wie zich het eerst aanmeldt, komt het eerst aan de beurt. Overigens is de pot dit jaar al leeg. In 2024 maak je weer een kans. De staatssecretaris heeft al laten weten dat de SEBA per 2025 stopt, dus 2024 is het laatste jaar dat je in aanmerking kunt komen voor deze fiscale subsidie.

MIA

De afkorting MIA staat voor milieu-investeringsaftrek. Dit is een bruto aftrekpost die je via jouw belastingaangifte in mindering kunt brengen op de belastbare winst van jouw bedrijf. Ook voor de MIA moet je de investering in de EV bestelauto binnen drie maanden melden via de website van RVO. Ook voor deze regeling geldt namelijk het op = op principe. Wel kom je ook voor gebruikte EV bestelauto’s mogelijk in aanmerking voor de MIA, want voor deze regeling wordt het begrip ‘nieuwe bestelauto’ nogal losjes opgevat. Een EV-bestelauto die niet ouder is dan 6 maanden of niet meer dan 6.000 kilometer op de teller heeft staan komt namelijk ook nog in aanmerking voor deze fiscale subsidie. In 2023 is deze 45 procent van het investeringsbedrag min 11.000 euro. Op Prinsjesdag is bekendgemaakt dat deze subsidie de komende jaren blijft bestaan. Of je de MIA ook in 2024 nog aan kunt vragen voor een EV bestelauto kunnen wij echter niet garanderen. De nieuwe lijst met investeringen voor 2024, de Milieulijst 2024, wordt namelijk pas tussen kerst en oudjaar bekendgemaakt.

Andere subsidies

Ook lokaal zijn er soms subsidies op EV bestelbussen te ontdekken. Of deze er zijn, hangt van de gemeente af waar je woont, waar jouw bedrijf zit of waar jouw klanten wonen. Ik sluit daarom af met een hele praktische tip: kijk eens op nederlandelektrisch.nl

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belasting inspecteur. Ze is als promovenda autobelastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).