Auto en fiscus

Laatste update:

Meer frequentie in OV maakt reiziger blij

OV-reizigers willen het liefst zo snel mogelijk van A naar B. Dat is de opmerkelijke conclusie van een onderzoek naar wensen van OV-reizigers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (Kim).

OV-reizigers hebben liever hogere frequenties, zij nemen daarbij wat verder lopen naar de halte dan nu op de koop toe. Of ze nemen de fiets naar de halte. Op termijn kunnen ook diensten met zelfrijdende auto’s daarin een rol gaan spelen. Hoge ov-frequenties geven de reiziger meer zekerheid en gebruiksgemak. Een netwerk dat wat meer frequent, maar minder fijnmazig is, is per saldo sneller en het is goedkoper in de exploitatie.

Bij het gebruik van OV is de reiziger vooral tijd kwijt aan het reizen van en naar een halte, het wachten en overstappen op de halte. Dat is de tijd buiten de tram, bus of trein om.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Meer frequentie in OV maakt reiziger blij | Fleet&Mobility

Meer frequentie in OV maakt reiziger blij

Redactie Redactie
• Laatste update:

OV-reizigers hebben liever hogere frequenties, zij nemen daarbij wat verder lopen naar de halte dan nu op de koop toe. Of ze nemen de fiets naar de halte. Op termijn kunnen ook diensten met zelfrijdende auto’s daarin een rol gaan spelen. Hoge ov-frequenties geven de reiziger meer zekerheid en gebruiksgemak. Een netwerk dat wat meer frequent, maar minder fijnmazig is, is per saldo sneller en het is goedkoper in de exploitatie.

Bij het gebruik van OV is de reiziger vooral tijd kwijt aan het reizen van en naar een halte, het wachten en overstappen op de halte. Dat is de tijd buiten de tram, bus of trein om.