NS wil af van instappers na het fluitje

Redactie Redactie
• Laatste update:

Uit een peiling onder meer dan 200 hoofdconducteurs van NS blijkt dat meer dan de helft van de treinreizigers instapt na het fluitsignaal. “Gevaarlijk en het leidt tot onnodige en vermijdbare vertraging”, aldus NS-hoofdconducteur en fluitinstructeur Xander Philips. “Veel reizigers zien de perrontijd als uiterste instaptijd, terwijl het de vertrektijd is.”

Philips maakt af en toe naar eigen zeggen gekke dingen mee: “Een man stapte te laat in. Bij de laatste controle voor vertrek zag ik zijn been uitsteken, ik voorkwam dat de trein kon vertrekken en er echt een gevaarlijke situatie kon ontstaan. Ik vroeg medereizigers waarom zij niet aan de noodrem hadden getrokken, waarop de beknelde man zei: ik heb gezegd dat ik het wel kon volhouden tot het volgende station. Ik dacht dat ik gek werd. Aan het einde van het perron stond een hekje, ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren. Ik begrijp best dat je de trein wilt halen, maar breng jezelf niet in gevaar.”

NS wil af van instappers na het fluitje | Fleet&Mobility

NS wil af van instappers na het fluitje

Redactie Redactie
• Laatste update:

Uit een peiling onder meer dan 200 hoofdconducteurs van NS blijkt dat meer dan de helft van de treinreizigers instapt na het fluitsignaal. “Gevaarlijk en het leidt tot onnodige en vermijdbare vertraging”, aldus NS-hoofdconducteur en fluitinstructeur Xander Philips. “Veel reizigers zien de perrontijd als uiterste instaptijd, terwijl het de vertrektijd is.”

Philips maakt af en toe naar eigen zeggen gekke dingen mee: “Een man stapte te laat in. Bij de laatste controle voor vertrek zag ik zijn been uitsteken, ik voorkwam dat de trein kon vertrekken en er echt een gevaarlijke situatie kon ontstaan. Ik vroeg medereizigers waarom zij niet aan de noodrem hadden getrokken, waarop de beknelde man zei: ik heb gezegd dat ik het wel kon volhouden tot het volgende station. Ik dacht dat ik gek werd. Aan het einde van het perron stond een hekje, ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren. Ik begrijp best dat je de trein wilt halen, maar breng jezelf niet in gevaar.”