Wel MIA/Vamil voor elektrische besteller, niet voor elektrische auto

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Op de Milieulijst staan duurzame innovatieve bedrijfsmiddelen waarin ondernemers kunnen investeren om met de regelingen Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige Afschrijving Milieu-investeringen (Vamil) belastingvoordeel te krijgen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat past deze lijst jaarlijks aan na consultatie met de markt. Nieuw op de Milieulijst 2022 is een vrachtwagen die rijdt op een mengsel van waterstof en diesel, en een elektrisch voertuig voor het vervoeren van containers en trailers op een bedrijfsterrein. Elektrische snor-, brom- en motorfietsen komen niet meer in aanmerking voor de MIA\Vamil, speed-pedelecs wel.

De MIA biedt voor elektrische auto’s dit jaar (nog) een extra aftrekmogelijkheid (13,5 procent van het geïnvesteerde bedrag) van de fiscale winst; bovenop de andere fiscale aftrekmogelijkheden zoals de willekeurige afschrijving. Binnen de Vamil mag 75 procent van een investering op een willekeurig moment afgeschreven worden.

In 2021 konden elektrische auto’s alleen worden aangemeld voor de MIA. Het aantal auto’s dat aangemeld kon is dit jaar al gemaximeerd op tien per onderneming. 

Gangbaar

“In 2022 biedt de MIA\Vamil geen belastingvoordeel meer voor elektrische personenauto’s omdat deze inmiddels gangbaar zijn geworden en daarom geen ondersteuning meer nodig hebben”, meldt RVO. Een elektrisch aangedreven personenauto met geïntegreerde zonnepanelen, zoals bij Lightyear, blijft wel in aanmerking komen (36% MIA over maximaal 100 duizend euro).

Andere elektrische voertuigen, zoals bestelauto’s, blijven ook op de Milieulijst en stijgen waar mogelijk in voordeel. Op een e-besteller geldt dat 45 procent extra afschrijving geldt over het investeringsbedrag (over de eerste 11.000 duizend euro geldt de regeling niet).

In totaal is er komend jaar 169 miljoen euro beschikbaar voor de MIA/Vamil.

Onterecht

Volgens Bovag strookt het schrappen van de MIA/Vamil niet bepaald met de klimaatambities van de overheid. “Bovendien gaat de bijtelling omhoog en ook dat maakt het minder interessant voor ondernemers om een EV aan te schaffen”, zegt woordvoerder Tom Huyskens in een reactie. Dat er tegelijkertijd wel meer subsidie voor particulieren beschikbaar komt, zet volgens hem geen zoden aan de dijk. “Het gros van de particuliere kopers kan zich geen nieuwe EV veroorloven.”

Bovag rekent erop dat het nieuwe kabinet werk maakt van het autobelastingplan dat Bovag samen met RAI, ANWB, VNA en Natuur&Milieu afgelopen mei heeft gepresenteerd. “Daarmee kunnen de klimaatdoelstellingen worden behaald én blijft tegelijkertijd de schatkist op orde.”

Renate Hemerik, voorzitter van de VNA is ten aanzien van de MIA niet zo rauwig “aangezien de MIA een lastig instrument is voor autoleasemaatschappijen én 10 auto’s per leasemaatschappij geen zoden aan de dijk zet.” De VNA deelt de mening van RVO niet dat elektrische personenauto’s inmiddels gangbaar zijn geworden. “De transitie naar zero-emissie is zeker nog geen gelopen race.”