Auto&Fiscus | Milieu-investeringsaftrek ook voor operational lease

J. Rolleman J. Rolleman
• Laatste update:
(Foto: Patrick Ouwerkerk)

Met de milieu-investeringsaftrek stimuleert de overheid de marktintroductie en -verbreding van een innovatieve en milieuvriendelijke techniek. De opname van deze techniek op de lijst verlaagt de financiële drempel voor ondernemers. De milieulijst regelt namelijk welke investeringen in aanmerking komen voor milieu-investeringsaftrek (MIA).

Als stimulans voor duurzaamheid staat in 2020 ook elektrisch rijden op de milieulijst. De MIA hiervoor bedraagt 13,5 procent over een maximale investering van 40 duizend euro. Dat levert dus een maximale bruto aftrek op van 5.400 euro. Volgens fiscalist Jan Rolleman is het mogelijk om de MIA te verruimen voor sale- en leaseback voor ondernemers.

Zonnecel

Zonnecelauto’s krijgen 36 procent MIA over maximaal 75 duizend euro van het investeringsbedrag. Datzelfde percentage en diezelfde bovengrens gelden ook voor de waterstofpersonenauto en de volledig elektrische bestelauto uit de N1- of N2-categorie. Bij een waterstofbestelauto ligt de bovengrens voor de MIA zelfs op 125 duizend euro. Elektrische taxi’s krijgen 27 procent MIA over maximaal 40 duizend euro. Op een taxi met 9 zitplaatsen of vervoer van rolstoelgebruikers, die voldoet aan de Code Veilig Vervoer Rolstoelgebruikers, geldt een MIA van 36 procent over maximaal 75 duizend euro (en dus 125 duizend bij waterstof).

Je mag voor in totaal 25 miljoen euro aan investeringen aanmelden voor de MIA .

Oplaadpunten voor EV’s zijn onder voorwaarden afzonderlijk voor de regeling te melden. Er geldt per melding wel een ondergrens van 2.500 euro. De MIA is dan 36 procent over maximaal 2.500 euro. De melding kan samen met de elektrische auto. De laadpaal krijgt het MIA-percentage dat ook voor de auto geldt, en telt mee voor het maximale investeringsbedrag.

Op de website van RVO staan de specificaties en meer voorbeelden. Per bedrijfsmiddel staat in de milieulijst een maximaal bedrag vermeld waarover MIA wordt toegekend. Bij een EV is dat bijvoorbeeld 40 duizend euro. Daarnaast geldt er een maximaal investeringsbedrag per jaar van 25 miljoen euro.

RVO heeft een bedrag beschikbaar van 124 miljoen euro. Het gaat uiteindelijk om een extra fiscale aftrekpost. Daar heb je een code voor nodig die je krijgt na aanmelding van je investering bij RVO. Denk eraan dat er voor die melding bij RVO een termijn geldt van 3 maanden na het aangaan van de verplichtingen, dus níet 3 maanden na de order of de aflevering. Anders dan bij de ‘gewone’ kleinschaligheidsinvesteringsaftrek is de MIA ook mogelijk bij operational lease. In dat geval doet de leasemaatschappij zelf deze aanvraag en verwerkt zij dit in de maandtermijnen.

Jan Rolleman is fiscalist bij AMD Automotive fiscalisten. Hij houdt zich dagelijks bezig met belastingzaken en jurisprudentie op het gebied van mobiliteit en de auto van de zaak.
In fleet&mobility beantwoordt hij vragen van lezers. Heb je zelf een vraag voor deze rubriek? Laat het ons weten via redactie@mobilitymedia.nl

Auto&Fiscus | Milieu-investeringsaftrek ook voor operational lease | Fleet&Mobility

Auto&Fiscus | Milieu-investeringsaftrek ook voor operational lease

J. Rolleman J. Rolleman
• Laatste update:
(Foto: Patrick Ouwerkerk)

Met de milieu-investeringsaftrek stimuleert de overheid de marktintroductie en -verbreding van een innovatieve en milieuvriendelijke techniek. De opname van deze techniek op de lijst verlaagt de financiële drempel voor ondernemers. De milieulijst regelt namelijk welke investeringen in aanmerking komen voor milieu-investeringsaftrek (MIA).

Als stimulans voor duurzaamheid staat in 2020 ook elektrisch rijden op de milieulijst. De MIA hiervoor bedraagt 13,5 procent over een maximale investering van 40 duizend euro. Dat levert dus een maximale bruto aftrek op van 5.400 euro. Volgens fiscalist Jan Rolleman is het mogelijk om de MIA te verruimen voor sale- en leaseback voor ondernemers.

Zonnecel

Zonnecelauto’s krijgen 36 procent MIA over maximaal 75 duizend euro van het investeringsbedrag. Datzelfde percentage en diezelfde bovengrens gelden ook voor de waterstofpersonenauto en de volledig elektrische bestelauto uit de N1- of N2-categorie. Bij een waterstofbestelauto ligt de bovengrens voor de MIA zelfs op 125 duizend euro. Elektrische taxi’s krijgen 27 procent MIA over maximaal 40 duizend euro. Op een taxi met 9 zitplaatsen of vervoer van rolstoelgebruikers, die voldoet aan de Code Veilig Vervoer Rolstoelgebruikers, geldt een MIA van 36 procent over maximaal 75 duizend euro (en dus 125 duizend bij waterstof).

Je mag voor in totaal 25 miljoen euro aan investeringen aanmelden voor de MIA .

Oplaadpunten voor EV’s zijn onder voorwaarden afzonderlijk voor de regeling te melden. Er geldt per melding wel een ondergrens van 2.500 euro. De MIA is dan 36 procent over maximaal 2.500 euro. De melding kan samen met de elektrische auto. De laadpaal krijgt het MIA-percentage dat ook voor de auto geldt, en telt mee voor het maximale investeringsbedrag.

Op de website van RVO staan de specificaties en meer voorbeelden. Per bedrijfsmiddel staat in de milieulijst een maximaal bedrag vermeld waarover MIA wordt toegekend. Bij een EV is dat bijvoorbeeld 40 duizend euro. Daarnaast geldt er een maximaal investeringsbedrag per jaar van 25 miljoen euro.

RVO heeft een bedrag beschikbaar van 124 miljoen euro. Het gaat uiteindelijk om een extra fiscale aftrekpost. Daar heb je een code voor nodig die je krijgt na aanmelding van je investering bij RVO. Denk eraan dat er voor die melding bij RVO een termijn geldt van 3 maanden na het aangaan van de verplichtingen, dus níet 3 maanden na de order of de aflevering. Anders dan bij de ‘gewone’ kleinschaligheidsinvesteringsaftrek is de MIA ook mogelijk bij operational lease. In dat geval doet de leasemaatschappij zelf deze aanvraag en verwerkt zij dit in de maandtermijnen.

Jan Rolleman is fiscalist bij AMD Automotive fiscalisten. Hij houdt zich dagelijks bezig met belastingzaken en jurisprudentie op het gebied van mobiliteit en de auto van de zaak.
In fleet&mobility beantwoordt hij vragen van lezers. Heb je zelf een vraag voor deze rubriek? Laat het ons weten via redactie@mobilitymedia.nl