‘Transportbedrijven in stadslogistiek nog niet klaar voor zero-emissiezones in 2030’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Lang niet alle transportbedrijven zijn klaar voor zero-emissiezones in de stad. (Foto: Shutterstock)

Op dit moment is bijna 40 procent van de transportbedrijven niet van plan vóór 2030 het wagenpark te elektrificeren. 36 procent van de ondervraagde bedrijven zegt zich belemmerd te voelen door de hoge aanschafkosten en 25 procent geeft de beperkte actieradius van emissievrije voertuigen aan als reden, zo meldt het onderzoek. Ook is de beperkte beschikbaarheid van laadinfrastructuur voor 22 procent van de deelnemers een beperkende factor. Bijna de helft van de kleinere bedrijven heeft geen concrete plannen om te elektrificeren, in vergelijking met 18 procent van de grotere transportbedrijven.Het onderzoek is te downloaden in de Automotive Kennisbank.

“Door de grote onzekerheid onder bedrijven is het belangrijk dat er een landelijk beleid wordt gevoerd volgens ABN Amro en dat er tijdig randvoorwaarden voor zero-emissiezones worden gerealiseerd. “Een landelijk beleid van de gemeenten en overheid helpt ondernemers om langjarige investeringsplannen voor elektrificatie te maken. Daarnaast moeten gemeenten en overheid de transitie haalbaar en betaalbaar maken en investeren in het verhogen van de netcapaciteit en uitbreiden van de laadinfrastructuur”, aldus David Bolscher, sector analist transport en logistiek van ABN Amro.

Verschillen

Van de deelnemende bedrijven vindt 35 procent dat het ontbreekt aan duidelijke regelgeving over de zero-emissiezones. Er zijn grote verschillen tussen gemeenten, wat kan leiden tot oneerlijke concurrentie en wat het lastig kan maken om plannen te maken voor de elektrificatie van het wagenpark. Maar iets meer dan een derde van de ondervraagden geeft aan van plan te zijn om de stadsvoertuigen voor 2025 te elektrificeren. Ook benadrukt de helft van de bedrijven dat de grootste verantwoordelijkheid voor de transitie naar emissievrije stadslogistiek bij de overheid ligt. Ondanks de beschikbare subsidies geeft 35 procent aan dat de aanschaf van elektrische trucks nog steeds te hoog is; 22 procent vindt dat ook voor laadinfrastructuur subsidie nodig is.

‘Transportbedrijven in stadslogistiek nog niet klaar voor zero-emissiezones in 2030’ | Fleet&Mobility

‘Transportbedrijven in stadslogistiek nog niet klaar voor zero-emissiezones in 2030’

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Lang niet alle transportbedrijven zijn klaar voor zero-emissiezones in de stad. (Foto: Shutterstock)

Op dit moment is bijna 40 procent van de transportbedrijven niet van plan vóór 2030 het wagenpark te elektrificeren. 36 procent van de ondervraagde bedrijven zegt zich belemmerd te voelen door de hoge aanschafkosten en 25 procent geeft de beperkte actieradius van emissievrije voertuigen aan als reden, zo meldt het onderzoek. Ook is de beperkte beschikbaarheid van laadinfrastructuur voor 22 procent van de deelnemers een beperkende factor. Bijna de helft van de kleinere bedrijven heeft geen concrete plannen om te elektrificeren, in vergelijking met 18 procent van de grotere transportbedrijven.Het onderzoek is te downloaden in de Automotive Kennisbank.

“Door de grote onzekerheid onder bedrijven is het belangrijk dat er een landelijk beleid wordt gevoerd volgens ABN Amro en dat er tijdig randvoorwaarden voor zero-emissiezones worden gerealiseerd. “Een landelijk beleid van de gemeenten en overheid helpt ondernemers om langjarige investeringsplannen voor elektrificatie te maken. Daarnaast moeten gemeenten en overheid de transitie haalbaar en betaalbaar maken en investeren in het verhogen van de netcapaciteit en uitbreiden van de laadinfrastructuur”, aldus David Bolscher, sector analist transport en logistiek van ABN Amro.

Verschillen

Van de deelnemende bedrijven vindt 35 procent dat het ontbreekt aan duidelijke regelgeving over de zero-emissiezones. Er zijn grote verschillen tussen gemeenten, wat kan leiden tot oneerlijke concurrentie en wat het lastig kan maken om plannen te maken voor de elektrificatie van het wagenpark. Maar iets meer dan een derde van de ondervraagden geeft aan van plan te zijn om de stadsvoertuigen voor 2025 te elektrificeren. Ook benadrukt de helft van de bedrijven dat de grootste verantwoordelijkheid voor de transitie naar emissievrije stadslogistiek bij de overheid ligt. Ondanks de beschikbare subsidies geeft 35 procent aan dat de aanschaf van elektrische trucks nog steeds te hoog is; 22 procent vindt dat ook voor laadinfrastructuur subsidie nodig is.