DHL zet er vaart achter

Bijzonder beheer | Elektroboot voor stadsdistrubutie

Redactie Redactie
• Laatste update:
DHL elektrificeert in rap tempo.

 Intermodaal of zelfs multimodaal emissievrij vervoer staat centraal in het beleid van DHL, vertelt Marijn Slabbekoorn, Logistics Engineer en verantwoordelijk voor het GoGreen- programma van DHL Express in Nederland. Dit betekent dat de elektrificatie van de vloot in volle gang is of dat het bedrijf op grote schaal fietskoeriers, al dan niet gebruik makend van gewone fietsen of e-bikes, inzet. “Van ons totale wagenpark is inmiddels 10 procent vervangen door fietsers en we fietsen zelfs al in dertien Europese landen en in tachtig steden”, vertelt hij. 60 procent van alle binnenstedelijke zendingen van DHL in Nederland wordt per fiets bezorgd en in Amsterdam verzorgen elektrische auto’s de overige 40 procent.

Hoewel het drijvende ‘DHL Service Center’, dat vaart onder de naam ‘Hollands Glorie’, er mede toe heeft bijgedragen dat bezorging in de Amsterdamse binnenring uitstootvrij is, geldt dat voor de boot zelf nog niet. Dat verandert vanaf 1 januari 2018. Slabbekoorn: “De huidige pakjesboot wordt dan vervangen voor een nieuw exemplaar, aangepast aan de eisen van deze tijd, meer toegesneden op de wensen van de klanten en beter geïntegreerd in het totale DHL-netwerk. Dan is in Amsterdam dan de emissievrije multimodale keten gesloten en kan het vervoer nog efficiënter worden ingericht.”

Nu gebeurt de bevoorrading van de pakjesboot buiten de stadsring door vier elektrische bestelwagens. Daarna legt de boot aan op verschillende plaatsen in de binnenstad, waar verschillende fietskoeriers de pakketjes overnemen. Voor deze stadsdistributie gebruikt DHL citybikes of zogeheten Parcycles, moderne lichtgewicht tweewielige bakfietsen, met of zonder elektrische ondersteuning.

Cubicycle

Zodra de elektrische pakketboot in de vaart is genomen, gaat die nog een derde fietscategorie faciliteren, legt Slabbekoorn uit, namelijk de Cubicycle. “Dat is in feite een bakfiets met een standaardcontainer ter grootte van een europallet en een inhoud van 1 kubieke meter met daarin ongeveer 125 kilo aan zendingen. Vanaf 1 januari 2018 gaat die standaardcontainer mee op de elektrische pakketboot om vervolgens het laatste traject naar de klant af te leggen met de Cubicycle.”

Voor het beheer en de operationele kosten van de pakketboot werkt DHL Express nauw samen met rederij Lovers, waarvan het vaartuig ook wordt gehuurd. Het onderhoud van de gewone en elektrische fietsen vertrouwt DHL toe aan de partij die eveneens alle werkzaamheden aan het wagenpark verzorgt. Hoeveel autoritjes de gecombineerde inzet van pakketboot en fietskoeriers op jaarbasis precies bespaart, durft Slabbekoorn niet te zeggen. “Tenminste vijf, want iedere fiets die we hebben scheelt sowieso een auto.” 

DHL in cijfers

DHL Expres heeft 1.200 werknemers in dienst en beschikt in Nederland over een vloot van 350 auto’s, waaronder een groeiend aantal elektrische, en 35 fietsen in verschillende categorieën. Schiphol fungeert als lucht-hub, met drie ‘dedicated airplanes’. Verder telt het bedrijf acht servicecentra in ons land. 

Bijzonder beheer | Elektroboot voor stadsdistrubutie | Fleet&Mobility
DHL zet er vaart achter

Bijzonder beheer | Elektroboot voor stadsdistrubutie

Redactie Redactie
• Laatste update:
DHL elektrificeert in rap tempo.

 Intermodaal of zelfs multimodaal emissievrij vervoer staat centraal in het beleid van DHL, vertelt Marijn Slabbekoorn, Logistics Engineer en verantwoordelijk voor het GoGreen- programma van DHL Express in Nederland. Dit betekent dat de elektrificatie van de vloot in volle gang is of dat het bedrijf op grote schaal fietskoeriers, al dan niet gebruik makend van gewone fietsen of e-bikes, inzet. “Van ons totale wagenpark is inmiddels 10 procent vervangen door fietsers en we fietsen zelfs al in dertien Europese landen en in tachtig steden”, vertelt hij. 60 procent van alle binnenstedelijke zendingen van DHL in Nederland wordt per fiets bezorgd en in Amsterdam verzorgen elektrische auto’s de overige 40 procent.

Hoewel het drijvende ‘DHL Service Center’, dat vaart onder de naam ‘Hollands Glorie’, er mede toe heeft bijgedragen dat bezorging in de Amsterdamse binnenring uitstootvrij is, geldt dat voor de boot zelf nog niet. Dat verandert vanaf 1 januari 2018. Slabbekoorn: “De huidige pakjesboot wordt dan vervangen voor een nieuw exemplaar, aangepast aan de eisen van deze tijd, meer toegesneden op de wensen van de klanten en beter geïntegreerd in het totale DHL-netwerk. Dan is in Amsterdam dan de emissievrije multimodale keten gesloten en kan het vervoer nog efficiënter worden ingericht.”

Nu gebeurt de bevoorrading van de pakjesboot buiten de stadsring door vier elektrische bestelwagens. Daarna legt de boot aan op verschillende plaatsen in de binnenstad, waar verschillende fietskoeriers de pakketjes overnemen. Voor deze stadsdistributie gebruikt DHL citybikes of zogeheten Parcycles, moderne lichtgewicht tweewielige bakfietsen, met of zonder elektrische ondersteuning.

Cubicycle

Zodra de elektrische pakketboot in de vaart is genomen, gaat die nog een derde fietscategorie faciliteren, legt Slabbekoorn uit, namelijk de Cubicycle. “Dat is in feite een bakfiets met een standaardcontainer ter grootte van een europallet en een inhoud van 1 kubieke meter met daarin ongeveer 125 kilo aan zendingen. Vanaf 1 januari 2018 gaat die standaardcontainer mee op de elektrische pakketboot om vervolgens het laatste traject naar de klant af te leggen met de Cubicycle.”

Voor het beheer en de operationele kosten van de pakketboot werkt DHL Express nauw samen met rederij Lovers, waarvan het vaartuig ook wordt gehuurd. Het onderhoud van de gewone en elektrische fietsen vertrouwt DHL toe aan de partij die eveneens alle werkzaamheden aan het wagenpark verzorgt. Hoeveel autoritjes de gecombineerde inzet van pakketboot en fietskoeriers op jaarbasis precies bespaart, durft Slabbekoorn niet te zeggen. “Tenminste vijf, want iedere fiets die we hebben scheelt sowieso een auto.” 

DHL in cijfers

DHL Expres heeft 1.200 werknemers in dienst en beschikt in Nederland over een vloot van 350 auto’s, waaronder een groeiend aantal elektrische, en 35 fietsen in verschillende categorieën. Schiphol fungeert als lucht-hub, met drie ‘dedicated airplanes’. Verder telt het bedrijf acht servicecentra in ons land.