Nissan: innovator met premiumgevoel

Kim de Vos Kim de Vos
• Laatste update:

Nissan behoort tot de EV-pioniers van de autobranche. De eerste EV die in massaproductie ging was immers de Leaf, die in 2010 debuteerde en inmiddels in zijn tweede generatie op de markt is. De Leaf is al sinds zijn introductie een succes op de zakelijke markt, net als de Ariya, Nissans nieuwste EV die in 2022 op de markt kwam. Een ander nieuw en volledig elektrisch model is de Townstar, Nissans nieuwste elektrische bedrijfswagen die tijdens de afgelopen Fleet Expo ‘de Belofte van het jaar 2024’ won. Deze modellen vullen een line-up aan die in snel tempo is verduurzaamd: de robuuste X-Trail en de populaire Juke en Qashqai zijn leverbaar met hybride aandrijflijnen (waaronder als e-POWER; een innovatieve aandrijflijn waarin een brandstofmotor dient als aggregaat dat de elektromotor die de wielen aandrijft van energie voorziet). 
Merkwaarden
Voor zowel de bedrijfswagen- als de zakelijke personenwagenmarkt biedt Nissan dus een modelreeks aan met innovatieve oplossingen die voldoen aan de zakelijke behoeften op het gebied van efficiëntie, kostenbesparing en milieubewustzijn. Bob van Aalst: “Nissans hebben bovendien traditioneel hoge, stabiele restwaardes. Op al onze bedrijfswagens zit 5 jaar garantie op het voertuig en bij de EV’s bieden we 8 jaar garantie op de batterij. Wij brengen elektrische auto’s binnen ieders bereik door ze betaalbaar te houden en de exploitatie rendabel te maken. En onze merkwaarden blijven onverminderd van kracht: elke Nissan is scherp geprijsd, maar oogt en voelt als een premiumvoertuig – wij doen niet onder voor merken die een heel stuk hoger op de prijsladder staan. In de zakelijke markt winnen wij het echt in ‘value for money’” 
Innovator
Nissan zet sterk in op een markt die van bezit naar gebruik gaat. Van Aalst. “70 procent van onze afzet bestaat uit de fleet- en b2b-markt en zakelijke lease. Wij werken samen met de grootste fleet- en leasebedrijven in Nederland en die vragen steeds meer flexibiliteit, waarin verschillende vervoersmodaliteiten mogelijk zijn binnen één contract. Daar spelen wij op in met nieuwe, flexibele leaseproducten of abonneemodellen. En met innovaties die elektrische mobiliteit nog aantrekkelijker maken. Zoals de mogelijkheid van V2G, waarbij de accu’s van de auto stroom kunnen terugleveren aan het elektriciteitsnet – zowel onze LEAF als E-NV200 is daarmee uitgerust. Daarmee lopen we voor op de technische ontwikkeling van het netwerk, want dat is er nog niet overal klaar voor. En misschien is die technologie voor veel bedrijven nog een ver-van-mijn-bedshow, maar de bewustwording groeit dat het een belangrijk item gaat worden naarmate het energienet zwaarder belast zal worden. Wij zijn er alvast klaar voor.” 
Zichtbaar zijn
Geen wonder dat Nissan ook veel energie steekt in het informeren van de zakelijke markt over de mogelijkheden van elektrische mobiliteit, met voorlichtingsprogramma’s, proefritten en zakelijke diensten, waaronder laadinfrastructuuradvies, om de adoptie van elektrisch rijden te vergemakkelijken en een naadloze overgang naar een groenere, meer efficiënte wagenparkbeheerstrategie te helpen bewerkstelligen. “Dat is in sommige gevallen ook hard nodig”, zegt Van Aalst. “Kijk bijvoorbeeld naar de bedrijfswagenmarkt; 54.000 Nederlandse ondernemers gebruiken nog Euro 4-voertuigen. Gezien de nieuwe wet- en regelgeving moeten die in actie komen om hun wagenpark te verduurzamen. Door de juiste, op hun behoeften toegesneden informatie te bieden, zichtbaar te zijn in de markt en goede afspraken te maken met de fleetmarkt, zijn we in een positie waarin wagenparkbeheerders ons inmiddels echt wel op het netvlies hebben staan.” 

Nissan: innovator met premiumgevoel | Fleet&Mobility

Nissan: innovator met premiumgevoel

Kim de Vos Kim de Vos
• Laatste update:

Nissan behoort tot de EV-pioniers van de autobranche. De eerste EV die in massaproductie ging was immers de Leaf, die in 2010 debuteerde en inmiddels in zijn tweede generatie op de markt is. De Leaf is al sinds zijn introductie een succes op de zakelijke markt, net als de Ariya, Nissans nieuwste EV die in 2022 op de markt kwam. Een ander nieuw en volledig elektrisch model is de Townstar, Nissans nieuwste elektrische bedrijfswagen die tijdens de afgelopen Fleet Expo ‘de Belofte van het jaar 2024’ won. Deze modellen vullen een line-up aan die in snel tempo is verduurzaamd: de robuuste X-Trail en de populaire Juke en Qashqai zijn leverbaar met hybride aandrijflijnen (waaronder als e-POWER; een innovatieve aandrijflijn waarin een brandstofmotor dient als aggregaat dat de elektromotor die de wielen aandrijft van energie voorziet). 
Merkwaarden
Voor zowel de bedrijfswagen- als de zakelijke personenwagenmarkt biedt Nissan dus een modelreeks aan met innovatieve oplossingen die voldoen aan de zakelijke behoeften op het gebied van efficiëntie, kostenbesparing en milieubewustzijn. Bob van Aalst: “Nissans hebben bovendien traditioneel hoge, stabiele restwaardes. Op al onze bedrijfswagens zit 5 jaar garantie op het voertuig en bij de EV’s bieden we 8 jaar garantie op de batterij. Wij brengen elektrische auto’s binnen ieders bereik door ze betaalbaar te houden en de exploitatie rendabel te maken. En onze merkwaarden blijven onverminderd van kracht: elke Nissan is scherp geprijsd, maar oogt en voelt als een premiumvoertuig – wij doen niet onder voor merken die een heel stuk hoger op de prijsladder staan. In de zakelijke markt winnen wij het echt in ‘value for money’” 
Innovator
Nissan zet sterk in op een markt die van bezit naar gebruik gaat. Van Aalst. “70 procent van onze afzet bestaat uit de fleet- en b2b-markt en zakelijke lease. Wij werken samen met de grootste fleet- en leasebedrijven in Nederland en die vragen steeds meer flexibiliteit, waarin verschillende vervoersmodaliteiten mogelijk zijn binnen één contract. Daar spelen wij op in met nieuwe, flexibele leaseproducten of abonneemodellen. En met innovaties die elektrische mobiliteit nog aantrekkelijker maken. Zoals de mogelijkheid van V2G, waarbij de accu’s van de auto stroom kunnen terugleveren aan het elektriciteitsnet – zowel onze LEAF als E-NV200 is daarmee uitgerust. Daarmee lopen we voor op de technische ontwikkeling van het netwerk, want dat is er nog niet overal klaar voor. En misschien is die technologie voor veel bedrijven nog een ver-van-mijn-bedshow, maar de bewustwording groeit dat het een belangrijk item gaat worden naarmate het energienet zwaarder belast zal worden. Wij zijn er alvast klaar voor.” 
Zichtbaar zijn
Geen wonder dat Nissan ook veel energie steekt in het informeren van de zakelijke markt over de mogelijkheden van elektrische mobiliteit, met voorlichtingsprogramma’s, proefritten en zakelijke diensten, waaronder laadinfrastructuuradvies, om de adoptie van elektrisch rijden te vergemakkelijken en een naadloze overgang naar een groenere, meer efficiënte wagenparkbeheerstrategie te helpen bewerkstelligen. “Dat is in sommige gevallen ook hard nodig”, zegt Van Aalst. “Kijk bijvoorbeeld naar de bedrijfswagenmarkt; 54.000 Nederlandse ondernemers gebruiken nog Euro 4-voertuigen. Gezien de nieuwe wet- en regelgeving moeten die in actie komen om hun wagenpark te verduurzamen. Door de juiste, op hun behoeften toegesneden informatie te bieden, zichtbaar te zijn in de markt en goede afspraken te maken met de fleetmarkt, zijn we in een positie waarin wagenparkbeheerders ons inmiddels echt wel op het netvlies hebben staan.”