‘EV-laadpassen eenvoudig te kopiëren’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Er zijn geen aanwijzingen dat de laadpassen ook daadwerkelijk worden gekopieerd voor vals gebruik.(Foto: Shutterstock)

EV-laadpassen zouden zo eenvoudig te kraken zijn, dat kwaadwillenden met een kopie op andermans kosten kunnen laden. Zo meldt de NOS vandaag. Er zijn geen aanwijzingen dat de laadpassen ook daadwerkelijk worden gekopieerd voor vals gebruik.

Serienummer

Voor zover bekend speelt het probleem bij alle Nederlandse laadpassen en openbare laadpalen. “De passen zijn praktisch niet beveiligd”, zegt Dave Maasland, ceo van beveiligingsbedrijf Eset tegen de NOS. Het bedrijf deed onderzoek naar de beveiliging van de laadpassen en concludeert dat de passen nog slechts beveiligd zijn dan de eerste versie van de OV-chipkaart. Op elke pas staat een digitaal serienummer. Het uitlezen daarvan is voldoende voor fraude. De nummers zijn op geen enkele manier afgeschermd. “Het serienummer is het enige wat je hoeft te weten. Het is alsof je met iemands pinpas boodschappen zou kunnen doen als je zijn rekeningnummer weet”, aldus Maasland.

‘Niet de best beveiligde techniek’

De omroep vroeg uitgevers van laadpassen om een toelichting. Zo zegt Newmotion bekend te zijn met het probleem. Volgens het bedrijf is de kans op fraude klein en wordt er op gecontroleerd. Gebeurt het toch, dan hoeft een klant niet voor de kosten op te draaien. Ook Fastned stelt dat de kaarten niet de best beveiligde techniek gebruiken. “We letten als bedrijf wel op vreemde transacties”, zegt bestuurslid Niels Korthals Altes.

‘EV-laadpassen eenvoudig te kopiëren’ | Fleet&Mobility

‘EV-laadpassen eenvoudig te kopiëren’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Er zijn geen aanwijzingen dat de laadpassen ook daadwerkelijk worden gekopieerd voor vals gebruik.(Foto: Shutterstock)

EV-laadpassen zouden zo eenvoudig te kraken zijn, dat kwaadwillenden met een kopie op andermans kosten kunnen laden. Zo meldt de NOS vandaag. Er zijn geen aanwijzingen dat de laadpassen ook daadwerkelijk worden gekopieerd voor vals gebruik.

Serienummer

Voor zover bekend speelt het probleem bij alle Nederlandse laadpassen en openbare laadpalen. “De passen zijn praktisch niet beveiligd”, zegt Dave Maasland, ceo van beveiligingsbedrijf Eset tegen de NOS. Het bedrijf deed onderzoek naar de beveiliging van de laadpassen en concludeert dat de passen nog slechts beveiligd zijn dan de eerste versie van de OV-chipkaart. Op elke pas staat een digitaal serienummer. Het uitlezen daarvan is voldoende voor fraude. De nummers zijn op geen enkele manier afgeschermd. “Het serienummer is het enige wat je hoeft te weten. Het is alsof je met iemands pinpas boodschappen zou kunnen doen als je zijn rekeningnummer weet”, aldus Maasland.

‘Niet de best beveiligde techniek’

De omroep vroeg uitgevers van laadpassen om een toelichting. Zo zegt Newmotion bekend te zijn met het probleem. Volgens het bedrijf is de kans op fraude klein en wordt er op gecontroleerd. Gebeurt het toch, dan hoeft een klant niet voor de kosten op te draaien. Ook Fastned stelt dat de kaarten niet de best beveiligde techniek gebruiken. “We letten als bedrijf wel op vreemde transacties”, zegt bestuurslid Niels Korthals Altes.