‘Gemeenten sturen onvoldoende op schoon vervoer’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Gemeenten letten onvoldoende op duurzaamheid. (Foto: Shutterstock)

De overgrote meerderheid van de gemeenten stelt onvoldoende duurzaamheidscriteria bij het inkopen van de eigen vervoersmiddelen. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu dat hier sinds vier jaar onderzoek naar doet en steeds dezelfde conclusie trekt. “Op papier hebben veel gemeenten mooie ambities voor luchtkwaliteit en klimaat. Maar in de inkooppraktijk zien we hier weinig van terug”, zegt Marjolein Demmers, directeur bij Natuur & Milieu. “Het is duidelijk dat een doorbraak nodig is. Het lukt veel gemeenten niet om de ambities te vertalen naar concrete inkoopeisen.”

Geen eisen

Volgens Natuur & Milieu scoren slechts tien van de 122 onderzochte gemeenten een dikke voldoende. In de aanbesteding voor Ameland (9,2) en Utrecht (9) zijn ambitieuze inkoopeisen opgenomen. Ook Gorinchem en Goeree-Overflakkee vragen meer dan de minimumcriteria voor duurzaamheid. Maar het overgrote deel van de gemeenten stelt helemaal geen duurzaamheidseisen en scoort zelfs een 1. Dan gaat het bijvoorbeeld om Den Helder, Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk en Noordwijk.

In het onderzoek zijn alle 65 aanbestedingen van de in totaal 122 gemeenten gerangschikt die medio 2017 tot medio 2018 een aanbestedingstraject hebben doorlopen voor mobiliteitsinkoop. Hieronder vallen dienstauto’s (eigen wagenpark van de gemeentes), contractvervoer (bijv. leerlingenvervoer) en huisvuilwagens. 

‘Gemeenten sturen onvoldoende op schoon vervoer’ | Fleet&Mobility

‘Gemeenten sturen onvoldoende op schoon vervoer’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Gemeenten letten onvoldoende op duurzaamheid. (Foto: Shutterstock)

De overgrote meerderheid van de gemeenten stelt onvoldoende duurzaamheidscriteria bij het inkopen van de eigen vervoersmiddelen. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu dat hier sinds vier jaar onderzoek naar doet en steeds dezelfde conclusie trekt. “Op papier hebben veel gemeenten mooie ambities voor luchtkwaliteit en klimaat. Maar in de inkooppraktijk zien we hier weinig van terug”, zegt Marjolein Demmers, directeur bij Natuur & Milieu. “Het is duidelijk dat een doorbraak nodig is. Het lukt veel gemeenten niet om de ambities te vertalen naar concrete inkoopeisen.”

Geen eisen

Volgens Natuur & Milieu scoren slechts tien van de 122 onderzochte gemeenten een dikke voldoende. In de aanbesteding voor Ameland (9,2) en Utrecht (9) zijn ambitieuze inkoopeisen opgenomen. Ook Gorinchem en Goeree-Overflakkee vragen meer dan de minimumcriteria voor duurzaamheid. Maar het overgrote deel van de gemeenten stelt helemaal geen duurzaamheidseisen en scoort zelfs een 1. Dan gaat het bijvoorbeeld om Den Helder, Barendrecht, Albrandswaard, Ridderkerk en Noordwijk.

In het onderzoek zijn alle 65 aanbestedingen van de in totaal 122 gemeenten gerangschikt die medio 2017 tot medio 2018 een aanbestedingstraject hebben doorlopen voor mobiliteitsinkoop. Hieronder vallen dienstauto’s (eigen wagenpark van de gemeentes), contractvervoer (bijv. leerlingenvervoer) en huisvuilwagens.