Vraagtekens bij EV-bestellerlijstje Natuur & Milieu

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

In de lijst staan van elk model de laadcapaciteit, de laadtijd, de actieradius en de aanschafprijs vermeld. Uit een steekproef van de RAI Vereniging bleek in 2015 dat meer dan 80 procent van de ondernemers de voorkeur geeft aan het kopen van lichte bestelauto’s boven het leasen ervan.

Batterijen

Kristel Lageweg, persvoorlichter van Natuur&Milieu, zegt tegen Fleet&Mobility dat de lijst met opzet niet gerangschikt is. “De modellen zijn nauwelijks te vergelijken: berijders stellen uiteenlopende eisen aan de functionaliteit.” De informatie in de lijst is volgens Lageweg opgevraagd bij fabrikanten en importeurs en gehaald van websites van dealers; de genoemde prijzen zouden inclusief batterijen zijn.

Dat laatste trekt Geoffrey Jacobs tegenover Fleet&Mobility in twijfel, wanneer wij hem vragen naar het grote prijsverschil tussen de Streetscooter en modellen van andere fabrikanten. Jacobs is accountmanager bij Spijkstaal, dat speciale elektrische voertuigen opbouwt en levert. Het bedrijf is ook – naar eigen zeggen de enige – dealer in Europa voor Streetscooter, de elektrische bestelauto die Deutsche Post/DHL produceert. Spijkstaal was al distributeur voor de fabrikant voor de overname door de Duitse posterijen. Nu werkt het bedrijf samen met leasemaatschappij Alphabet, die de Streetscooter in heel Europa in leaseconstructie aanbiedt.

BMW i3

Op de lijst van Natuur&Milieu is de Streetscooter met een aanschafprijs van 38 duizend euro het goudhaantje: vrijwel alle andere affabriek elektrische bestelauto’s kosten ver onder de 30 duizend. Hoe kan het dan dat Deutsche Post inmiddels 2.600 van deze auto’s heeft rijden in Nederland en Duitsland? En waarom koos onlangs ook supermarktketen Jumbo voor de Streetscooter? Jacobs: “De Streetscooter wordt geleverd met accupakket. Bij de meeste andere fabrikanten moet je de accu’s huren. De Steetscooter gebruikt accu’s die ook in de BMW i3 zitten. Die zijn van hoge kwaliteit. Een pakket kost al gauw 15 duizend euro.”

Milieuzones

Inderdaad blijkt uit navraag de prijs van bijvoorbeeld de Nissan e-NV 200 inclusief batterijpakket 26.700 euro te bedragen, in plaats van de genoemde 21.190 euro. Kristel Lageweg van Natuur&Milieu laat weten dat de organisatie de lagere prijs heeft ontvangen van een dealer, in antwoord op een verzoek tot prijsopgave inclusief accupakket. Maar ongeacht dergelijke finesses is wat Langeweg betreft is de belangrijkste boodschap dat overheden en bedrijven inzien dat elektrisch vandaag de dag een interessante optie is. “Elektrisch vervoer mag probleemloos de milieuzones in die in steeds meer steden worden ingesteld. Ook zijn de oplaadkosten per kilometer lager dan de tankkosten van diesel of benzine en vraagt een elektrische bestelauto minder onderhoud. In steden als Amsterdam en Den Haag is het daarnaast mogelijk om subsidie te krijgen op de aanschaf.”

In de komende editie van Fleet & Mobility magazine onderzoeken we de vraag wat de Streetscooter zo interessant maakt voor grote bedrijven als DHL en Jumbo en hoe de total cost of ownership afsteekt tegen andere bestelauto’s – elektrisch én conventioneel.

De lijst met elektrische bestelauto’s van Natuur & Milieu en de ANWB is hier te downloaden.

Vraagtekens bij EV-bestellerlijstje Natuur & Milieu | Fleet&Mobility

Vraagtekens bij EV-bestellerlijstje Natuur & Milieu

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

In de lijst staan van elk model de laadcapaciteit, de laadtijd, de actieradius en de aanschafprijs vermeld. Uit een steekproef van de RAI Vereniging bleek in 2015 dat meer dan 80 procent van de ondernemers de voorkeur geeft aan het kopen van lichte bestelauto’s boven het leasen ervan.

Batterijen

Kristel Lageweg, persvoorlichter van Natuur&Milieu, zegt tegen Fleet&Mobility dat de lijst met opzet niet gerangschikt is. “De modellen zijn nauwelijks te vergelijken: berijders stellen uiteenlopende eisen aan de functionaliteit.” De informatie in de lijst is volgens Lageweg opgevraagd bij fabrikanten en importeurs en gehaald van websites van dealers; de genoemde prijzen zouden inclusief batterijen zijn.

Dat laatste trekt Geoffrey Jacobs tegenover Fleet&Mobility in twijfel, wanneer wij hem vragen naar het grote prijsverschil tussen de Streetscooter en modellen van andere fabrikanten. Jacobs is accountmanager bij Spijkstaal, dat speciale elektrische voertuigen opbouwt en levert. Het bedrijf is ook – naar eigen zeggen de enige – dealer in Europa voor Streetscooter, de elektrische bestelauto die Deutsche Post/DHL produceert. Spijkstaal was al distributeur voor de fabrikant voor de overname door de Duitse posterijen. Nu werkt het bedrijf samen met leasemaatschappij Alphabet, die de Streetscooter in heel Europa in leaseconstructie aanbiedt.

BMW i3

Op de lijst van Natuur&Milieu is de Streetscooter met een aanschafprijs van 38 duizend euro het goudhaantje: vrijwel alle andere affabriek elektrische bestelauto’s kosten ver onder de 30 duizend. Hoe kan het dan dat Deutsche Post inmiddels 2.600 van deze auto’s heeft rijden in Nederland en Duitsland? En waarom koos onlangs ook supermarktketen Jumbo voor de Streetscooter? Jacobs: “De Streetscooter wordt geleverd met accupakket. Bij de meeste andere fabrikanten moet je de accu’s huren. De Steetscooter gebruikt accu’s die ook in de BMW i3 zitten. Die zijn van hoge kwaliteit. Een pakket kost al gauw 15 duizend euro.”

Milieuzones

Inderdaad blijkt uit navraag de prijs van bijvoorbeeld de Nissan e-NV 200 inclusief batterijpakket 26.700 euro te bedragen, in plaats van de genoemde 21.190 euro. Kristel Lageweg van Natuur&Milieu laat weten dat de organisatie de lagere prijs heeft ontvangen van een dealer, in antwoord op een verzoek tot prijsopgave inclusief accupakket. Maar ongeacht dergelijke finesses is wat Langeweg betreft is de belangrijkste boodschap dat overheden en bedrijven inzien dat elektrisch vandaag de dag een interessante optie is. “Elektrisch vervoer mag probleemloos de milieuzones in die in steeds meer steden worden ingesteld. Ook zijn de oplaadkosten per kilometer lager dan de tankkosten van diesel of benzine en vraagt een elektrische bestelauto minder onderhoud. In steden als Amsterdam en Den Haag is het daarnaast mogelijk om subsidie te krijgen op de aanschaf.”

In de komende editie van Fleet & Mobility magazine onderzoeken we de vraag wat de Streetscooter zo interessant maakt voor grote bedrijven als DHL en Jumbo en hoe de total cost of ownership afsteekt tegen andere bestelauto’s – elektrisch én conventioneel.

De lijst met elektrische bestelauto’s van Natuur & Milieu en de ANWB is hier te downloaden.