Auto en fiscus

Laatste update:

‘Verschil fabrieksopgave en praktijk kost 549 euro per auto’

Automobilisten betalen gemiddeld 549 euro meer aan brandstof dan ze op basis van de fabrieksopgave mogen verwachten. Dat blijkt uit het rapport ‘Mind the gap’ van Natuur & Milieu in samenwerking met milieulobbyclub Transport & Environment. Het onderzoek gaat uit van 20 duizend kilometer per jaar en een brandstofprijs van 1,35 per liter.

Het gemiddelde verschil tussen fabrieksopgaaf en praktijkverbruik is volgens de milieuorganisaties met 42 procent groter dan ooit. T&E spreekt van een `historisch dieptepunt`. Het verschil is het grootst bij: Mercedes (55%), Audi en Smart (beide 50%). Volgens N&M en T&E is een ‘gap’ boven de 50 procent onverklaarbaar. Het uitstootgat bij Mercedes moet volgens de partijen daarom onderzocht worden door de KBA, de Duitse RDW, en de Europese Commissie.

Sancties en boetes
Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu, wil dat er een Europese toezichthouder komt die sancties op kan leggen aan autofabrikanten die zich niet aan de regels houden. “Sancties als boetes of een verbod op de verkoop van auto’s die een absurd hoge afwijking hebben tussen theorie en praktijk.”

Er stond vandaag een Algemeen Overleg in de Tweede Kamer gepland over de dieselfraude, maar dat overleg is uitgesteld naar januari.

Lees hier het rapport Mind the gap.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Verschil fabrieksopgave en praktijk kost 549 euro per auto’ | Fleet&Mobility

‘Verschil fabrieksopgave en praktijk kost 549 euro per auto’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het gemiddelde verschil tussen fabrieksopgaaf en praktijkverbruik is volgens de milieuorganisaties met 42 procent groter dan ooit. T&E spreekt van een `historisch dieptepunt`. Het verschil is het grootst bij: Mercedes (55%), Audi en Smart (beide 50%). Volgens N&M en T&E is een ‘gap’ boven de 50 procent onverklaarbaar. Het uitstootgat bij Mercedes moet volgens de partijen daarom onderzocht worden door de KBA, de Duitse RDW, en de Europese Commissie.

Sancties en boetes
Maarten van Biezen, hoofd Mobiliteit bij Natuur & Milieu, wil dat er een Europese toezichthouder komt die sancties op kan leggen aan autofabrikanten die zich niet aan de regels houden. “Sancties als boetes of een verbod op de verkoop van auto’s die een absurd hoge afwijking hebben tussen theorie en praktijk.”

Er stond vandaag een Algemeen Overleg in de Tweede Kamer gepland over de dieselfraude, maar dat overleg is uitgesteld naar januari.

Lees hier het rapport Mind the gap.