Gemeenten mogen elektrische auto’s parkeerkorting geven

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Gemeenten krijgen hiermee volgens Heijnen een extra instrument “in hun gereedschapskoffer om te werken aan schone lucht en minder verkeersherrie in hun stad of dorp”. Afhankelijk van de situatie in de gemeente kan ervoor gekozen worden om gebruik te maken van de wetswijziging.

Gemeenten bepaalden al zelf de parkeertarieven, maar een korting geven voor specifieke voertuigen was nog niet mogelijk. Vanaf volgend jaar kan dat dus wel; het gaat dan om betaald parkeren langs de weg of op een parkeerterrein, maar er kan ook korting gegeven worden op de kosten van een parkeervergunning. Gemeenten mogen zelf bepalen wat de hoogte van de korting wordt en hoe ze de korting willen geven. “Dat kan bijvoorbeeld via parkeerapps, of door een extra optie bij de parkeerautomaat in voeren”, aldus Heijnen.

Korting alleen voor schone en zuinige auto’s

De mogelijkheid om korting te geven geldt alleen voor personenauto’s en bestelbussen die tijdens het rijden helemaal geen uitlaatgassen uitstoten, zoals elektrische auto’s en auto’s op waterstof. En dus niet voor zuinige of hybride auto’s. “Momenteel rijden bijna 300 duizend van de 9 miljoen auto’s in Nederland volledig schoon. In 2030 zijn dat er naar verwachting zo’n twee miljoen”, rekent Heijnen voor. Het streven van de overheid is dat de rijdende autovloot in 2050 alleen nog uit emissieloze auto’s bestaat.

Gemeenten mogen elektrische auto’s parkeerkorting geven | Fleet&Mobility

Gemeenten mogen elektrische auto’s parkeerkorting geven

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

Gemeenten krijgen hiermee volgens Heijnen een extra instrument “in hun gereedschapskoffer om te werken aan schone lucht en minder verkeersherrie in hun stad of dorp”. Afhankelijk van de situatie in de gemeente kan ervoor gekozen worden om gebruik te maken van de wetswijziging.

Gemeenten bepaalden al zelf de parkeertarieven, maar een korting geven voor specifieke voertuigen was nog niet mogelijk. Vanaf volgend jaar kan dat dus wel; het gaat dan om betaald parkeren langs de weg of op een parkeerterrein, maar er kan ook korting gegeven worden op de kosten van een parkeervergunning. Gemeenten mogen zelf bepalen wat de hoogte van de korting wordt en hoe ze de korting willen geven. “Dat kan bijvoorbeeld via parkeerapps, of door een extra optie bij de parkeerautomaat in voeren”, aldus Heijnen.

Korting alleen voor schone en zuinige auto’s

De mogelijkheid om korting te geven geldt alleen voor personenauto’s en bestelbussen die tijdens het rijden helemaal geen uitlaatgassen uitstoten, zoals elektrische auto’s en auto’s op waterstof. En dus niet voor zuinige of hybride auto’s. “Momenteel rijden bijna 300 duizend van de 9 miljoen auto’s in Nederland volledig schoon. In 2030 zijn dat er naar verwachting zo’n twee miljoen”, rekent Heijnen voor. Het streven van de overheid is dat de rijdende autovloot in 2050 alleen nog uit emissieloze auto’s bestaat.