Column Versteegen | Smetje op elektrisch

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Martijn Versteegen

We worden ermee doodgegooid. In iedere krant wel een artikel, op elke website wel een bericht en op alle congressen wel iemand met een strategie verhandeling erover: EV’s. Beleidsmakers buitelen over elkaar heen en autofabrikanten lanceren het ene na het andere persbericht dat ze binnenkort alleen nog maar elektrische auto’s produceren. Hoe lastig is het dan als er partijen zijn die een ander geluid laten horen? Een autofabrikant die zegt toch auto’s met verbrandingsmotoren te blijven maken omdat de wereld groter is dan Nederland of Europa? Of een tegendraadse autofabrikant die een nieuw model introduceert met een zescilinder diesel (lees: Mazda)? Een hybride, dat dan weer wel. Maar toch, het tegengeluid valt niet bij iedereen goed.

Serieus deuntje

Toch is het wel eens verfrissend om een ander verhaal te horen. Zo sprak Yves Helven van fleetsoftwarebedrijf Ovidrive onlangs op een internationaal congres, waarvan de bezoekers voornamelijk fleetmanagers waren van over de hele wereld. Zijn verhaal ging over de adoptie van elektrische auto’s in verschillende landen. Met uiteraard bekende koplopers zoals Noorwegen en Nederland. In absolute aantallen speelt Duitsland inmiddels ook een serieus deuntje mee. Maar echt interessant werd het toen Yves keek naar de CO2-reductie die gerealiseerd wordt op het moment dat de overstap van naar een EV wordt gemaakt.

Laten we niet klakkeloos achter elkaar aanlopen

Daaruit bleek dat de te realiseren CO2-reductie per land enorm verschilt. En er zijn zelfs landen waar op dit moment de CO2-uitstoot van een hybride (HEV) lager is dan van een EV, zoals in Zuid-Afrika, maar ook Polen en Australië. Daar tegenover scoren landen als IJsland, Noorwegen, Zweden en Zwitserland heel erg goed door hun schone elektriciteitsopwekking. Nederland doet het niet onaardig: de te behalen CO2-reductie bedraagt volgens Ovidrive’s onderzoek hier zo’n 40 procent. Laten we dus vooral scherp blijven en niet klakkeloos achter elkaar aan lopen.

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan. 

Column Versteegen | Smetje op elektrisch | Fleet&Mobility

Column Versteegen | Smetje op elektrisch

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Martijn Versteegen

We worden ermee doodgegooid. In iedere krant wel een artikel, op elke website wel een bericht en op alle congressen wel iemand met een strategie verhandeling erover: EV’s. Beleidsmakers buitelen over elkaar heen en autofabrikanten lanceren het ene na het andere persbericht dat ze binnenkort alleen nog maar elektrische auto’s produceren. Hoe lastig is het dan als er partijen zijn die een ander geluid laten horen? Een autofabrikant die zegt toch auto’s met verbrandingsmotoren te blijven maken omdat de wereld groter is dan Nederland of Europa? Of een tegendraadse autofabrikant die een nieuw model introduceert met een zescilinder diesel (lees: Mazda)? Een hybride, dat dan weer wel. Maar toch, het tegengeluid valt niet bij iedereen goed.

Serieus deuntje

Toch is het wel eens verfrissend om een ander verhaal te horen. Zo sprak Yves Helven van fleetsoftwarebedrijf Ovidrive onlangs op een internationaal congres, waarvan de bezoekers voornamelijk fleetmanagers waren van over de hele wereld. Zijn verhaal ging over de adoptie van elektrische auto’s in verschillende landen. Met uiteraard bekende koplopers zoals Noorwegen en Nederland. In absolute aantallen speelt Duitsland inmiddels ook een serieus deuntje mee. Maar echt interessant werd het toen Yves keek naar de CO2-reductie die gerealiseerd wordt op het moment dat de overstap van naar een EV wordt gemaakt.

Laten we niet klakkeloos achter elkaar aanlopen

Daaruit bleek dat de te realiseren CO2-reductie per land enorm verschilt. En er zijn zelfs landen waar op dit moment de CO2-uitstoot van een hybride (HEV) lager is dan van een EV, zoals in Zuid-Afrika, maar ook Polen en Australië. Daar tegenover scoren landen als IJsland, Noorwegen, Zweden en Zwitserland heel erg goed door hun schone elektriciteitsopwekking. Nederland doet het niet onaardig: de te behalen CO2-reductie bedraagt volgens Ovidrive’s onderzoek hier zo’n 40 procent. Laten we dus vooral scherp blijven en niet klakkeloos achter elkaar aan lopen.

Martijn Versteegen is Co-founder van IMAGIN.studio, Senior Advisor en voormalig Marketing Directeur van LeasePlan.