Subsidiepotje voor aanschaf nieuwe EV is leeg, veel aanvragen private lease

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een op de drie aanvragen betrof private lease. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst van Ondernemend Nederland (RVO). Aanvragen die nu binnenkomen, gaan automatisch over naar de volgende ronde, die voor 2021 gepland staat. 

De RVO laat weten dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bepaalt of er geld wordt bijgestort. RAI Vereniging en Bovag willen dat het budget van 2021 naar voren wordt gehaald. “Dat is goed om een kickstart van de economie te bewerkstelligen en daarbij ondersteunt het de plannen voor vergroening van het wagenpark”, meldt Bovag. 

De branchevereniging voor leasemaatschappijen, VNA, meldt dat iets meer dan op Ć©Ć©n op de drie aanvragen een private leaseaanvraag is. Directeur Renate Hemerik zou graag zien dat het totale subsidiebudget omhoog gaat. “Het budget dat de overheid beschikbaar heeft is niet toereikend  om de daadwerkelijke transitie naar elektrisch te maken. Het is een eerste begin, maar als het kabinet schoon vervoer voor iedereen toegankelijk wil maken, dan moet zij echt doorpakken. Dat betekent meer budget, maar ook oog hebben voor betekenisvolle alternatieven zoals hybrides.”

De vraag naar subsidies voor een gebruikte EV is stukken kleiner. Inmiddels staat het aantal aanvragen op ruim 700, goed voor 1,4 miljoen euro. Er is nog een kleine zes miljoen (goed voor 3.000 voertuigen) beschikbaar.

Met de subsidie wil de overheid de aanschaf (of lease) van elektrische auto’s door particulieren stimuleren. Nu is nog het overgrote deel van de EV’s geregistreerd door leasemaatschappijen.

Subsidiepotje voor aanschaf nieuwe EV is leeg, veel aanvragen private lease | Fleet&Mobility

Subsidiepotje voor aanschaf nieuwe EV is leeg, veel aanvragen private lease

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Een op de drie aanvragen betrof private lease. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst van Ondernemend Nederland (RVO). Aanvragen die nu binnenkomen, gaan automatisch over naar de volgende ronde, die voor 2021 gepland staat. 

De RVO laat weten dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bepaalt of er geld wordt bijgestort. RAI Vereniging en Bovag willen dat het budget van 2021 naar voren wordt gehaald. “Dat is goed om een kickstart van de economie te bewerkstelligen en daarbij ondersteunt het de plannen voor vergroening van het wagenpark”, meldt Bovag. 

De branchevereniging voor leasemaatschappijen, VNA, meldt dat iets meer dan op Ć©Ć©n op de drie aanvragen een private leaseaanvraag is. Directeur Renate Hemerik zou graag zien dat het totale subsidiebudget omhoog gaat. “Het budget dat de overheid beschikbaar heeft is niet toereikend  om de daadwerkelijke transitie naar elektrisch te maken. Het is een eerste begin, maar als het kabinet schoon vervoer voor iedereen toegankelijk wil maken, dan moet zij echt doorpakken. Dat betekent meer budget, maar ook oog hebben voor betekenisvolle alternatieven zoals hybrides.”

De vraag naar subsidies voor een gebruikte EV is stukken kleiner. Inmiddels staat het aantal aanvragen op ruim 700, goed voor 1,4 miljoen euro. Er is nog een kleine zes miljoen (goed voor 3.000 voertuigen) beschikbaar.

Met de subsidie wil de overheid de aanschaf (of lease) van elektrische auto’s door particulieren stimuleren. Nu is nog het overgrote deel van de EV’s geregistreerd door leasemaatschappijen.