Vragen over leasing | Niet financieren, wel het beheer

Barend Lambrechtsen Barend Lambrechtsen
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

 De wereld staat nu op zijn kop, waarbij ik beperk me hier tot de financiële wereld. Leasing is feitelijk niet meer is dan het uitbesteden van de investering door de lessee aan de lessor. Voor de meeste klanten is leasen niet alleen de behoefte aan extern geld (zeker bij operationele lease, die zelfs niet of deels op de balans staat), maar vooral ook het gemak van beschikbaarheid van mobiliteit en de expertise voor het beheren van uw wagenpark.

Nu is het interessant om te vragen of leasing mogelijk is, zonder het financieringsaspect. Of ten dele zelf financieren. Bij grote wagenparken wordt steeds meer gebruik gemaakt van de optie ‘zelf-financiering’. Echter, voor de kleinere klanten zitten de meeste leasemaatschappijen daar niet op te wachten. Dat heeft natuurlijk te maken met de samengestelde winst op het contract. Dat bestaat niet alleen uit de marge op het geleende geld, maar ook op de beheervergoeding en de andere risico’s die de leasemaatschappij voor de klant uit handen neemt. Denk nu aan de hoge opbrengsten voor de remarketing (verkoop ex-lease auto’s).

Bij grote wagenparken wordt steeds meer gebruik gemaakt van de optie zelffinanciering

Ik zie dat er op dit moment nog steeds nieuwe leasemaatschappijen worden opgericht. Ieder met een andere doelstelling. In het universele kanaal, met name om de klant te behouden in het aftersales traject. Dat is interessant wanneer je dat koppelt aan de gedachte, dat met name die kleinere leasemaatschappijen (meer) moeite hebben met de funding van betaalbaar geld. Dat zou kansen bieden voor zowel lessee als de lessor, waarbij we de lessor eigenlijk beter benoemen als de professionele wagenpark-beheerder.

Dus indien u uw wagenpark (kunnen ook één of enkele auto’s zijn) niet per se zou willen financieren, maar het wagenpark wel wilt laten beheren, dan is een heroverweging de moeite waard. Sterker nog, u kunt een wensenlijst opstellen met risico’s die uit handen wilt geven, inclusief de rapportages die u helpen. Daar zullen kleinere leasemaatschappijen wel voor open staan.

Voor zo’n partij is het zaak een goede afweging te maken van de risico’s die ze lopen, de handling ze eraan hebben en welk tarief er tegenover moet staan. Eigenlijk het de al lang bestaande unbundling van het contract, waar Randstad al 20 jaar geleden mee begon. Een partner die een goede administratie van uw wagenpark erop na kan houden en zijn expertise en automatisering systemen voor u kan laten werken.

Mocht u als individuele klant niet voldoende slagkracht hebben, dan is bundelen voor het unbundling een goed plan. Met plezier wil ik de geïnteresseerden aan elkaar verbinden, laat u zich maar horen.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainings-bedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl

Vragen over leasing | Niet financieren, wel het beheer | Fleet&Mobility

Vragen over leasing | Niet financieren, wel het beheer

Barend Lambrechtsen Barend Lambrechtsen
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

 De wereld staat nu op zijn kop, waarbij ik beperk me hier tot de financiële wereld. Leasing is feitelijk niet meer is dan het uitbesteden van de investering door de lessee aan de lessor. Voor de meeste klanten is leasen niet alleen de behoefte aan extern geld (zeker bij operationele lease, die zelfs niet of deels op de balans staat), maar vooral ook het gemak van beschikbaarheid van mobiliteit en de expertise voor het beheren van uw wagenpark.

Nu is het interessant om te vragen of leasing mogelijk is, zonder het financieringsaspect. Of ten dele zelf financieren. Bij grote wagenparken wordt steeds meer gebruik gemaakt van de optie ‘zelf-financiering’. Echter, voor de kleinere klanten zitten de meeste leasemaatschappijen daar niet op te wachten. Dat heeft natuurlijk te maken met de samengestelde winst op het contract. Dat bestaat niet alleen uit de marge op het geleende geld, maar ook op de beheervergoeding en de andere risico’s die de leasemaatschappij voor de klant uit handen neemt. Denk nu aan de hoge opbrengsten voor de remarketing (verkoop ex-lease auto’s).

Bij grote wagenparken wordt steeds meer gebruik gemaakt van de optie zelffinanciering

Ik zie dat er op dit moment nog steeds nieuwe leasemaatschappijen worden opgericht. Ieder met een andere doelstelling. In het universele kanaal, met name om de klant te behouden in het aftersales traject. Dat is interessant wanneer je dat koppelt aan de gedachte, dat met name die kleinere leasemaatschappijen (meer) moeite hebben met de funding van betaalbaar geld. Dat zou kansen bieden voor zowel lessee als de lessor, waarbij we de lessor eigenlijk beter benoemen als de professionele wagenpark-beheerder.

Dus indien u uw wagenpark (kunnen ook één of enkele auto’s zijn) niet per se zou willen financieren, maar het wagenpark wel wilt laten beheren, dan is een heroverweging de moeite waard. Sterker nog, u kunt een wensenlijst opstellen met risico’s die uit handen wilt geven, inclusief de rapportages die u helpen. Daar zullen kleinere leasemaatschappijen wel voor open staan.

Voor zo’n partij is het zaak een goede afweging te maken van de risico’s die ze lopen, de handling ze eraan hebben en welk tarief er tegenover moet staan. Eigenlijk het de al lang bestaande unbundling van het contract, waar Randstad al 20 jaar geleden mee begon. Een partner die een goede administratie van uw wagenpark erop na kan houden en zijn expertise en automatisering systemen voor u kan laten werken.

Mocht u als individuele klant niet voldoende slagkracht hebben, dan is bundelen voor het unbundling een goed plan. Met plezier wil ik de geïnteresseerden aan elkaar verbinden, laat u zich maar horen.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainings-bedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl