Xximo: ondernemers laten btw-teruggave mobiliteitskosten liggen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Btw terugvragen op mobiliteit is 'teveel gedoe'. (Foto: Shutterstock)

Ondernemers laten geld liggen bij de btw-aftrek van mobiliteitskosten, vooral op de kosten van het openbaar vervoer en parkeren kan geld worden bespaard door vaker btw terug te vragen. Dat blijkt uit onderzoek van Sherloq in opdracht van Xximo, gespecialiseerd in mobiliteits- en administratieve oplossingen. Uit het onderzoek blijkt dat bijna tachtig procent van de ondervraagde ondernemers wel de btw van tankkosten terugvragen, maar vaak niet van andere mobiliteitsvormen. Dan gaat het bijvoorbeeld om taxi, autodelen, parkeren en autowasbeurten.

Het niet terugvragen van btw is volgens de onderzoekers niet zozeer een kwestie van onwetendheid, maar komt vooral omdat ondernemers het ’te veel gedoe’ vinden. Van de ondervraagden vindt 23 procent het te arbeidsintensief, terwijl 20 procent het teruggaveproces te ingewikkeld zegt te vinden.

Voor het onderzoek werden 538 mensen ondervraagd in de afgelopen maand maart. Xximo werd in 2011 opgericht en is actief op diverse fronten: van platformen voor het plannen van zakenreizen tot elektrisch laden, autodelen en parkeerkosten.

Xximo: ondernemers laten btw-teruggave mobiliteitskosten liggen | Fleet&Mobility

Xximo: ondernemers laten btw-teruggave mobiliteitskosten liggen

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Btw terugvragen op mobiliteit is 'teveel gedoe'. (Foto: Shutterstock)

Ondernemers laten geld liggen bij de btw-aftrek van mobiliteitskosten, vooral op de kosten van het openbaar vervoer en parkeren kan geld worden bespaard door vaker btw terug te vragen. Dat blijkt uit onderzoek van Sherloq in opdracht van Xximo, gespecialiseerd in mobiliteits- en administratieve oplossingen. Uit het onderzoek blijkt dat bijna tachtig procent van de ondervraagde ondernemers wel de btw van tankkosten terugvragen, maar vaak niet van andere mobiliteitsvormen. Dan gaat het bijvoorbeeld om taxi, autodelen, parkeren en autowasbeurten.

Het niet terugvragen van btw is volgens de onderzoekers niet zozeer een kwestie van onwetendheid, maar komt vooral omdat ondernemers het ’te veel gedoe’ vinden. Van de ondervraagden vindt 23 procent het te arbeidsintensief, terwijl 20 procent het teruggaveproces te ingewikkeld zegt te vinden.

Voor het onderzoek werden 538 mensen ondervraagd in de afgelopen maand maart. Xximo werd in 2011 opgericht en is actief op diverse fronten: van platformen voor het plannen van zakenreizen tot elektrisch laden, autodelen en parkeerkosten.