VER weerspreekt ANWB: Stekker-EV niet duurder

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
Elektrische rijders hebben keuzes en benutten die ook (foto: Easee)

Volgens een gezamenlijk statement van de Vereniging Elektrisch Rijders (VER) en LaadpasTop10 is de scope van de uitspraak beperkt. “In het artikel wordt een hele beperkte groep rijders bekeken die thuis laden met een duur modelcontract, geen zonnepanelen heeft en ook geen laadpalen in de buurt van huis of werk gebruikt. Elektrische rijders hebben keuzes en benutten die ook. Hierdoor valt de schade voorlopig nog mee”, aldus het statement.

Door de stijgende energieprijzen wordt thuisladen steeds minder aantrekkelijker, maar volgens het jaarlijkse grote laadonderzoek van VER blijkt dat ongeveer driekwart van deze groep in het bezit is van zonnepanelen en daarmee de energiekosten voor elektrisch rijden flink drukt of zelfs terugbrengt tot nul.

Openbreken

Voor de overgebleven 25 procent van de huishoudens zónder zonnepanelen die met een nieuw energiecontract worden geconfronteerd en die niet kunnen opladen op het werk, is er altijd nog de publieke laadpaal beschikbaar op straat. Dankzij langdurige energiecontracten en de verlaging van de energiebelasting zijn de kosten aan de publieke laadpaal nog steeds tussen de €0,20 en de €0,40 per kWh.

Roland Steinmetz van adviedbureau EVconsult vertelt de Telegraaf echter dat zulke contracten inmiddels al opengebroken worden. “Dat de energieprijs zo omhoog zou schieten, had niemand natuurlijk gedacht. Partijen moeten gaan kijken hoe ze de kosten gaan verdelen.” Zo is in Groningen een nieuw laadtarief vastgesteld op 0,53 euro per kWh.

VER weerspreekt ANWB: Stekker-EV niet duurder | Fleet&Mobility

VER weerspreekt ANWB: Stekker-EV niet duurder

Nienke Eusterbrock Nienke Eusterbrock
• Laatste update:
De lader van Easee is beschikbaar in vijf kleuren en wordt verkocht tegen een adviesprijs van 849 euro inclusief btw.
Elektrische rijders hebben keuzes en benutten die ook (foto: Easee)

Volgens een gezamenlijk statement van de Vereniging Elektrisch Rijders (VER) en LaadpasTop10 is de scope van de uitspraak beperkt. “In het artikel wordt een hele beperkte groep rijders bekeken die thuis laden met een duur modelcontract, geen zonnepanelen heeft en ook geen laadpalen in de buurt van huis of werk gebruikt. Elektrische rijders hebben keuzes en benutten die ook. Hierdoor valt de schade voorlopig nog mee”, aldus het statement.

Door de stijgende energieprijzen wordt thuisladen steeds minder aantrekkelijker, maar volgens het jaarlijkse grote laadonderzoek van VER blijkt dat ongeveer driekwart van deze groep in het bezit is van zonnepanelen en daarmee de energiekosten voor elektrisch rijden flink drukt of zelfs terugbrengt tot nul.

Openbreken

Voor de overgebleven 25 procent van de huishoudens zónder zonnepanelen die met een nieuw energiecontract worden geconfronteerd en die niet kunnen opladen op het werk, is er altijd nog de publieke laadpaal beschikbaar op straat. Dankzij langdurige energiecontracten en de verlaging van de energiebelasting zijn de kosten aan de publieke laadpaal nog steeds tussen de €0,20 en de €0,40 per kWh.

Roland Steinmetz van adviedbureau EVconsult vertelt de Telegraaf echter dat zulke contracten inmiddels al opengebroken worden. “Dat de energieprijs zo omhoog zou schieten, had niemand natuurlijk gedacht. Partijen moeten gaan kijken hoe ze de kosten gaan verdelen.” Zo is in Groningen een nieuw laadtarief vastgesteld op 0,53 euro per kWh.