Thema brandstof, ROB en schade | Deuken worden duurder

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Het gemiddelde schadebedrag (GSB) kwam vorig jaar uit op 1.359 euro, dat is 61 euro meer dan het jaar daarvoor. De stijging van 4,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar komt omdat de kostenpost arbeidsloon is gestegen (+6,3%) en de onderdelenkosten hoger (+6,5%) zijn geworden. Dat het arbeidsloon is gestegen, heeft meerdere oorzaken: het stijgend aantal uren en het stijgend uurtarief. Het gemiddelde uurtarief is met 1,11 procent gestegen tot 68,34 euro en is deels toe te schrijven aan de loonstijging, maar bijvoorbeeld ook aan overheadkosten.

Vervanging

Een andere post die is gestegen, is de onderdelenpost die in vergelijking met vorig jaar gemiddeld 7 euro hoger was en uitkwam op een bedrag van 429 euro. Uit de cijfers valt overigens niet af te lezen of de stijging van het GSB wellicht te maken heeft met een toename van het gemiddeld aantal te vervangen onderdelen per calculatie of met een stijging van het gemiddeld bedrag.

schermafbeelding 2020 03 30 om 17.55.13

Het is voor het eerst dat het gemiddelde schadebedrag boven de 1.300 euro is uitgekomen. Ter illustratie: in 2016 was dat nog 1.233. Als er wordt ingezoomd op het hogere GSB en de componenten onderdelenkosten en arbeidsloon in dat bedrag, is te zien dat 42,6 procent van de stijging van het GSB voor rekening komt van de onderdelenpost en 44,2 procent is toe te schrijven aan de loonkosten.

De schadesector heeft al langer te maken met steeds duurder wordende reparaties en onderdelen. Voorlopig lijkt er aan die stijgende lijn nog geen einde komen, aldus branchekenners. Sterker nog, volgens onderzoek van Bovag Schadeherstel gaan complex (merk)specialistisch werk, nieuwe technieken, materiaalsoorten en (her)kalibratie van sensors de komende jaren alleen maar zorgen voor hoger oplopende kosten. En dan komen daar ook nog eens opleidings- en equipmentkosten bij.

schermafbeelding 2020 03 30 om 17.55.13

Voorspelling

Tot november vorig jaar zijn in totaal 1.003.231 calculaties gemaakt, dat is een beperkte toename van 0,12 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Volgens de voorspellingen moet de branche op de lange termijn rekening houden met minder schadegevallen, maar voorlopig is dat nog niet zichtbaar in het aantal schadecalculaties in Audatex.

Disclaimer: deze gegevens betreffen nadrukkelijk gemiddelden, de cijfers zijn niet gesegmenteerd en daarmee gebaseerd op alle calculaties in de markt gemaakt voor alle aanbieders en door alle herstellers en ketens. Wanneer er per segment (b.v. verzekeraar lease, keten, leeftijd auto, merk etc.) naar deze cijfers gekeken wordt kunnen er logischerwijs andere beelden ontstaan.
Thema brandstof, ROB en schade | Deuken worden duurder | Fleet&Mobility

Thema brandstof, ROB en schade | Deuken worden duurder

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Het gemiddelde schadebedrag (GSB) kwam vorig jaar uit op 1.359 euro, dat is 61 euro meer dan het jaar daarvoor. De stijging van 4,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar komt omdat de kostenpost arbeidsloon is gestegen (+6,3%) en de onderdelenkosten hoger (+6,5%) zijn geworden. Dat het arbeidsloon is gestegen, heeft meerdere oorzaken: het stijgend aantal uren en het stijgend uurtarief. Het gemiddelde uurtarief is met 1,11 procent gestegen tot 68,34 euro en is deels toe te schrijven aan de loonstijging, maar bijvoorbeeld ook aan overheadkosten.

Vervanging

Een andere post die is gestegen, is de onderdelenpost die in vergelijking met vorig jaar gemiddeld 7 euro hoger was en uitkwam op een bedrag van 429 euro. Uit de cijfers valt overigens niet af te lezen of de stijging van het GSB wellicht te maken heeft met een toename van het gemiddeld aantal te vervangen onderdelen per calculatie of met een stijging van het gemiddeld bedrag.

schermafbeelding 2020 03 30 om 17.55.13

Het is voor het eerst dat het gemiddelde schadebedrag boven de 1.300 euro is uitgekomen. Ter illustratie: in 2016 was dat nog 1.233. Als er wordt ingezoomd op het hogere GSB en de componenten onderdelenkosten en arbeidsloon in dat bedrag, is te zien dat 42,6 procent van de stijging van het GSB voor rekening komt van de onderdelenpost en 44,2 procent is toe te schrijven aan de loonkosten.

De schadesector heeft al langer te maken met steeds duurder wordende reparaties en onderdelen. Voorlopig lijkt er aan die stijgende lijn nog geen einde komen, aldus branchekenners. Sterker nog, volgens onderzoek van Bovag Schadeherstel gaan complex (merk)specialistisch werk, nieuwe technieken, materiaalsoorten en (her)kalibratie van sensors de komende jaren alleen maar zorgen voor hoger oplopende kosten. En dan komen daar ook nog eens opleidings- en equipmentkosten bij.

schermafbeelding 2020 03 30 om 17.55.13

Voorspelling

Tot november vorig jaar zijn in totaal 1.003.231 calculaties gemaakt, dat is een beperkte toename van 0,12 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Volgens de voorspellingen moet de branche op de lange termijn rekening houden met minder schadegevallen, maar voorlopig is dat nog niet zichtbaar in het aantal schadecalculaties in Audatex.

Disclaimer: deze gegevens betreffen nadrukkelijk gemiddelden, de cijfers zijn niet gesegmenteerd en daarmee gebaseerd op alle calculaties in de markt gemaakt voor alle aanbieders en door alle herstellers en ketens. Wanneer er per segment (b.v. verzekeraar lease, keten, leeftijd auto, merk etc.) naar deze cijfers gekeken wordt kunnen er logischerwijs andere beelden ontstaan.