Voorlopig geen Duitse snelwegconcessies Fastned en Tesla

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Fastned)

Monopolie

Fastned en Tesla trekken samen op tegen de Duitse overheid en Tank & Rast, het bedrijf dat zo’n 95 procent van de Duitse parkeerplaatsen en tankstations langs de Duitse snelwegen exploiteert. Het Nederlandse Fastned – dat streeft naar een netwerk van laadstations langs de Europese snelwegen – en Tesla (dat zijn superchargers ook openstelt voor andere merken) willen dat het bouwen van laadstations langs de Duitse snelwegen apart wordt aanbesteed. De Duitse overheid voelt daar echter niets voor.

Sinds eind jaren ’90 worden vrijwel alle parkeerplaatsen en tankstations langs de Duitse snelwegen uitgebaat door het Duitse bedrijf Tank & Rast. Het bedrijf heeft vrijwel een monopolie. Snelwegbeheerder Autobahn GmbH heeft die concessie in 2021 uitgebreid met laadpalen en de Duitse kartelwaakhond oordeelde al dat het mocht.

Openbare aanbestedingen

Maar Fastned en Tesla vinden dat er openbare aanbestedingen moeten komen voor laadstations. Ze zeggen dat het laden van elektrische auto’s een wezenlijk andere bedrijfstak is dan tanken, met ook een ander verdienmodel. Zo zijn er vaak verschillende prijzen voor abonnees en niet-abonnees en veel laadbedrijven doen niet ook in fossiele brandstoffen.

Om de bestaande concessie aan te vechten begonnen Fastned en Tesla de rechtszaak. De rechter oordeelt nu dat hij meer helderheid wil over de toelaatbaarheid van wijzigingen in bestaande concessieovereenkomsten. Hij wil een uitspraak van het Europees Hof.

‘Onwenselijke vertraging’

Fastned beschouwt de stap naar het Europese Hof van Justitie als onwenselijk. “De verlenging van de beslistermijn die daarmee waarschijnlijk gepaard gaat, komt ook de uitbreiding van de laadinfrastructuur niet ten goede”, stelt het bedrijf tegenover het ANP. Fastned heeft op dit moment 37 laadstations in Duitsland, maar nog niet langs de snelwegen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Voorlopig geen Duitse snelwegconcessies Fastned en Tesla | Fleet&Mobility

Voorlopig geen Duitse snelwegconcessies Fastned en Tesla

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Fastned)

Monopolie

Fastned en Tesla trekken samen op tegen de Duitse overheid en Tank & Rast, het bedrijf dat zo’n 95 procent van de Duitse parkeerplaatsen en tankstations langs de Duitse snelwegen exploiteert. Het Nederlandse Fastned – dat streeft naar een netwerk van laadstations langs de Europese snelwegen – en Tesla (dat zijn superchargers ook openstelt voor andere merken) willen dat het bouwen van laadstations langs de Duitse snelwegen apart wordt aanbesteed. De Duitse overheid voelt daar echter niets voor.

Sinds eind jaren ’90 worden vrijwel alle parkeerplaatsen en tankstations langs de Duitse snelwegen uitgebaat door het Duitse bedrijf Tank & Rast. Het bedrijf heeft vrijwel een monopolie. Snelwegbeheerder Autobahn GmbH heeft die concessie in 2021 uitgebreid met laadpalen en de Duitse kartelwaakhond oordeelde al dat het mocht.

Openbare aanbestedingen

Maar Fastned en Tesla vinden dat er openbare aanbestedingen moeten komen voor laadstations. Ze zeggen dat het laden van elektrische auto’s een wezenlijk andere bedrijfstak is dan tanken, met ook een ander verdienmodel. Zo zijn er vaak verschillende prijzen voor abonnees en niet-abonnees en veel laadbedrijven doen niet ook in fossiele brandstoffen.

Om de bestaande concessie aan te vechten begonnen Fastned en Tesla de rechtszaak. De rechter oordeelt nu dat hij meer helderheid wil over de toelaatbaarheid van wijzigingen in bestaande concessieovereenkomsten. Hij wil een uitspraak van het Europees Hof.

‘Onwenselijke vertraging’

Fastned beschouwt de stap naar het Europese Hof van Justitie als onwenselijk. “De verlenging van de beslistermijn die daarmee waarschijnlijk gepaard gaat, komt ook de uitbreiding van de laadinfrastructuur niet ten goede”, stelt het bedrijf tegenover het ANP. Fastned heeft op dit moment 37 laadstations in Duitsland, maar nog niet langs de snelwegen.

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.