MaaS-app Goan sneuvelde ondanks 2 miljoen euro subsidie: ‘Project niet doelgericht’

MaaS • De app was ontwikkeld als onderdeel van zeven MaaS-pilots van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en kreeg maar liefst 2 miljoen euro subsidie.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Goan).

De Twentse MaaS-app Goan sneuvelde doordat het project niet doelgericht genoeg was. De initiatiefnemers; de provincie Overijssel, het Ministerie van IenW en acht gemeenten, hoopten dat 10 duizend inwoners de app op hun telefoon zouden zetten. Uiteindelijk zijn dat er 4.854 geworden. In totaal zijn er slechts 738 reizen geboekt, waarvan 600 door Wmo-pashouders, zo blijkt uit een raadsdocument van de provincie Overijssel.

De app was ontwikkeld als onderdeel van zeven MaaS-pilots van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en kreeg maar liefst 2 miljoen euro subsidie. Het voornaamste doel van de app was om Wmo-pashouders te stimuleren vaker van het ov gebruik te maken. Maar ook reguliere reizigers konden gebruik maken van de app. Via het platform konden reizigers ritten boeken voor de trein, buurtbus, Regiotaxi, AutoMaatje, en verschillende vormen van deelmobiliteit.

De vervoersapp ging 2022 offline en was geen succes. Slechts 25 Wmo-pashouders hebben de app vaker dan één keer gebruikt. “Ook in de fases waarin het reguliere ov weer breder inzetbaar was bleek de app niet de gewenste functies een deelsystemen aan zich te kunnen verbinden”, schreven de Gedeputeerde Staten daarover. Verschillende deelaanbieders wilden zich niet aansluiten bij de app. “Ook technisch en organisatorisch bleek de opzet van onze app helaas nog een brug te ver.” De pilot en de app werden daarom in 2022 stopgezet.

Te ingewikkeld

Volgens Paul Pietersen van Qarin, dat de app ontwikkeld heeft, wilde het ministerie teveel in een te korte tijd. “Tienduizend nieuwe klanten in een jaar is echt ingewikkeld. Als je zoiets doet, neem er dan ook de tijd voor”, zegt Pietersen tegen Mobiliteit.nl. Ook was het project niet doelgericht genoeg. “De vraag was: maak een app voor het doelgroepenvervoer. Maar eigenlijk wilde de opdrachtgever dat de app voor iedereen moest zijn. Dan gaat het door elkaar lopen”, zegt hij.

“Verder was de app niet integraal aangesloten bij het callcenter waar de wmo-reizigers hun ritten meestal boekten. “Dat callcenter kon dan dus niet zien als een reiziger een rit geboekt had”, gaat hij verder. Dat was onhandig als reizigers nabelden over hun reis. “Dus de les is: kijk specifiek naar je doelgroep en betrek alle stakeholders.” Toch heeft Pietersen geen spijt dat hij heeft meegedaan aan het project. “We hebben er veel van geleerd.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

MaaS-app Goan sneuvelde ondanks 2 miljoen euro subsidie: ‘Project niet doelgericht’ | Fleet&Mobility

MaaS-app Goan sneuvelde ondanks 2 miljoen euro subsidie: ‘Project niet doelgericht’

MaaS • De app was ontwikkeld als onderdeel van zeven MaaS-pilots van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en kreeg maar liefst 2 miljoen euro subsidie.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: Goan).

De Twentse MaaS-app Goan sneuvelde doordat het project niet doelgericht genoeg was. De initiatiefnemers; de provincie Overijssel, het Ministerie van IenW en acht gemeenten, hoopten dat 10 duizend inwoners de app op hun telefoon zouden zetten. Uiteindelijk zijn dat er 4.854 geworden. In totaal zijn er slechts 738 reizen geboekt, waarvan 600 door Wmo-pashouders, zo blijkt uit een raadsdocument van de provincie Overijssel.

De app was ontwikkeld als onderdeel van zeven MaaS-pilots van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en kreeg maar liefst 2 miljoen euro subsidie. Het voornaamste doel van de app was om Wmo-pashouders te stimuleren vaker van het ov gebruik te maken. Maar ook reguliere reizigers konden gebruik maken van de app. Via het platform konden reizigers ritten boeken voor de trein, buurtbus, Regiotaxi, AutoMaatje, en verschillende vormen van deelmobiliteit.

De vervoersapp ging 2022 offline en was geen succes. Slechts 25 Wmo-pashouders hebben de app vaker dan één keer gebruikt. “Ook in de fases waarin het reguliere ov weer breder inzetbaar was bleek de app niet de gewenste functies een deelsystemen aan zich te kunnen verbinden”, schreven de Gedeputeerde Staten daarover. Verschillende deelaanbieders wilden zich niet aansluiten bij de app. “Ook technisch en organisatorisch bleek de opzet van onze app helaas nog een brug te ver.” De pilot en de app werden daarom in 2022 stopgezet.

Te ingewikkeld

Volgens Paul Pietersen van Qarin, dat de app ontwikkeld heeft, wilde het ministerie teveel in een te korte tijd. “Tienduizend nieuwe klanten in een jaar is echt ingewikkeld. Als je zoiets doet, neem er dan ook de tijd voor”, zegt Pietersen tegen Mobiliteit.nl. Ook was het project niet doelgericht genoeg. “De vraag was: maak een app voor het doelgroepenvervoer. Maar eigenlijk wilde de opdrachtgever dat de app voor iedereen moest zijn. Dan gaat het door elkaar lopen”, zegt hij.

“Verder was de app niet integraal aangesloten bij het callcenter waar de wmo-reizigers hun ritten meestal boekten. “Dat callcenter kon dan dus niet zien als een reiziger een rit geboekt had”, gaat hij verder. Dat was onhandig als reizigers nabelden over hun reis. “Dus de les is: kijk specifiek naar je doelgroep en betrek alle stakeholders.” Toch heeft Pietersen geen spijt dat hij heeft meegedaan aan het project. “We hebben er veel van geleerd.”

Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.