Grijs beheer | Fossielvrij pakketjes bezorgen zonder eigen vloot

Pakketbezorging • Bezorger Trunkrs is een vreemde eend in de bijt, tussen de grote partijen zoals DHL en PostNL. Zonder eigen chauffeurs en bestelwagens krikt het bedrijf de kwaliteit van de bezorging op. Het volgende doel: fossielvrij, maar hoe doe je dat zonder eigen vloot?
Sander van Vliet Sander van Vliet
V.l.n.r.: Dimitri Balai, Jan Wijn en Hidde Stokvis. (foto Hanno de Vries Fotografie/Trunkrs)

In de gemiddelde stad struikel je over de busjes van Amazon, DHL en PostNL. Toch is er in die hevig concurrerende markt plek voor een partij die het compleet anders aanpakt. Trunkrs bezorgt pakketjes zonder eigen vloot en chauffeurs, toch monitoren zij de chauffeurs en busjes, afkomstig van lokale koeriersbedrijven door heel het land. Het doel: de bezorgervaring voor de klant te optimaliseren. Trunkrs bezorgt pakketjes in de avonduren zodat deze op de dag van bestellen binnen zijn. Tegelijkertijd wil het bedrijf eind 2025 emissievrij bezorgen in de last-mile. Een lastige opgave aangezien het bedrijf zelf geen bestelauto’s heeft, maar volgens ceo en medeoprichter Jan Wijn zijn daar creatieve oplossingen voor.

Operationeel proces

Wijn werkte eerder bij TNT Express en merkte dat het bezorgen van pakketjes anders kon. “Bezorgen staat in het teken van het optimaliseren van het operationele”, zegt Wijn. “Alles wordt uitgerekend. Bij die benadering vergeet je misschien wel het allerbelangrijkste: de ontvanger van het pakketje. Voor de webshop eindigt de customer journey zodra de vervoerder het pakket ontvangt, terwijl deze voor de consument pas klaar is als die de bestelling heeft ontvangen.”

Na werkervaring als strategisch consultant, besloot Jan Wijn samen met Dimitri Balai in 2015 om Trunkrs op te richten. Kort daarna sloot Hidde Stokvis aan. “We wilden helemaal opnieuw beginnen en vanaf de grond af een schoon systeem bouwen dat in het teken staat van de klantervaring. Je ziet het belang daarvan ook terug bij de webshops: 30 procent van de recensies die zij ontvangen, gaat over de bezorging. Je ziet dat webshops in eerste instantie kiezen voor de goedkoopste optie zoals DHL of PostNL. Maar als de levering niet goed gaat en de leversnelheid bijvoorbeeld niet klopt, of de recensies vallen tegen, dan kloppen de webshops bij ons aan.”

Eisen stellen

Inmiddels rijdt Trunkrs vanuit 35 depots door heel het land tussen de 300 en 500 ritten per dag. Trunkrs groeit elk jaar gemiddeld met 40 procent. Het bedrijf werkt samen met lokale koeriersbedrijven en freelance chauffeurs. “Het voordeel daaraan is dat het makkelijk op te schalen is. We kunnen twee maanden van tevoren nauwkeurig voorspellen hoeveel ritjes we nodig hebben.”

Trunkrs opende 24 maart zijn enige locatie in Woerden. In die loods komen alle pakketjes vanuit de webshops in de middag binnen en worden vervolgens gesorteerd en naar de regionale depots gestuurd. De sorteercapaciteit ligt op 12 duizend pakketten per uur. Trunkrs schakelt lokale koeriers ‘s avonds in, terwijl deze overdag voor andere bedrijven bezorgen. Ondanks dat de chauffeurs verschillende klussen rijden, stelt Trunkrs wel bepaalde eisen aan de chauffeurs. “Ze moeten een Verklaring Omtrent het Gedrag hebben en binnen een bepaald tijdvenster kunnen leveren. Elke chauffeur die voor ons rijdt heeft tevens een speciale Trunkrs-app waarop die inlogt. Wij kunnen op die manier zien wie voor ons rijdt. De app bepaalt de meest efficiënte route en vertelt de chauffeur precies wat er nodig is bij aflevering. Bovendien staat ‘s avonds ons ondersteuningsteam klaar voor chauffeurs die bijvoorbeeld een adres niet kunnen vinden. Het is belangrijk dat de chauffeurs zich kunnen focussen op hetgeen waar ze goed in zijn.”

Trunkrs stelt niet alleen eisen aan de chauffeurs, ook de bestelwagens moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen. “We kunnen bijvoorbeeld zeggen: het voertuig mag maximaal 5 jaar oud zijn, anders mag je niet voor ons rijden. Dat doen wij vanuit onze duurzaamheidsdoelstellingen. De webshops waar wij voor rijden, zoals Marley Spoon en Nespresso, vinden dat ook belangrijk.” Volgens Wijn is het niet nodig om eigen bestelwagens aan te schaffen en chauffeurs aan te nemen. “Koeriersdiensten zitten door heel het land en zijn heel flexibel beschikbaar. We kunnen met deze partijen goede afspraken maken over kwaliteit en met onze app ondersteunen we de chauffeurs.”

Elektrificatie

De lokale koeriersdiensten waarmee Trunkrs samenwerkt zijn geen voorlopers op gebied van de energietransitie. Sterker nog: het zijn juist de partijen die hard geraakt worden door de invoer van bpm op fossiele bestelwagens en door de komst van zero-emissiezones. “De lokale koeriersdiensten hebben vaak niet de financiële slagkracht om te investeren in elektrische bestelwagens en bijbehorende infrastructuur.”

Dat strookt niet met de ambitieuze doelstelling van Trunkrs om eind 2025 fossielvrij pakketjes te bezorgen. Wijn: “Dat vraagt om een creatieve oplossing. Aangezien wij achter ons bedrijf enkele investeerders hebben staan, kunnen wij wel elektrische busjes aanschaffen bij een leasemaatschappij met een operationeel contract zodat het onderhoud en de verzekering ook geregeld is. Wij verhuren deze busjes vervolgens aan de koeriersdiensten voor wie de aanschafprijs van de bussen te gortig is. De koeriersdiensten gebruiken de busjes de hele dag door en ‘s avonds rijden ze voor ons. Op die manier helpen wij de lokale koeriersbedrijven te verduurzamen en kunnen wij onze duurzaamheidsdoelstelling behalen.”

Zuinig rijden

Inmiddels heeft Trunkrs 80 elektrische bussen aangeschaft die verspreid door het land rondrijden. “Het is de verantwoordelijkheid van de koeriersdiensten om de bussen voldoende op te laden voor onze opdrachten. Ook de aanleg van laadinfrastructuur is de verantwoordelijkheid van de lokale bedrijven, maar wij helpen de koeriersdiensten daar wel mee.” Trunkrs monitort het rijgedrag van de chauffeurs in de elektrische busjes meer dan de chauffeurs in de dieselbusjes. Zo geeft de app feedback over zuinig rijden, optrekken en recirculatie.

Hoewel Trunkrs de financiële slagkracht heeft om elektrische bestelbussen te leasen en vervolgens te verhuren, moet nog heel veel gebeuren wil het eind volgend jaar fossielvrij zijn op de last-mile bezorging. “Het spannendste is natuurlijk om alles opgeladen te krijgen. De koeriersbedrijven waarmee we samenwerken maken zich daar zorgen om. Zij willen het voertuig kunnen opladen bij het depot en willen niet eerst kilometers rijden voordat ze een laadpaal vinden.”

De hoeveelheid elektrische voertuigen in de vloot verschilt per moment, maar van een volledige elektrische vloot is nog geen sprake. Om dat te veranderen kijkt Wijn ook naar het inzetten van fietsen. “Uiteindelijk is het een mix van zelf aangeschafte bussen, koeriersdiensten vinden die al elektrisch rijden en fietsen inzetten.” Ondanks de wil bij de koeriersbedrijven om te elektrificeren en het steuntje in de rug van Trunkrs, is het maar de vraag of het bezorgbedrijf de doelstellingen haalt. “Een helpende hand vanuit de overheid zou welkom zijn. We vragen niet om subsidies of andere belastingmaatregelen want die werken alleen maar verstorend. Het enige wat echt helpt is laadinfrastructuur. Als de overheid daarvoor zorgt, dan doen wij de rest.”

35 depots
Trunkrs bedient veelal middelgrote webshops in food, high fashion en elektronica zoals Marley Spoon, Nespresso, Amac, NoLabel, Secrid en KameraExpress. Het bezorgbedrijf rijdt vanuit 35 depots en bezorgt enkel ‘s avonds. Elke dag rijden er gemiddeld tussen de 300 en 500 ritjes.
Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.

Grijs beheer | Fossielvrij pakketjes bezorgen zonder eigen vloot | Fleet&Mobility

Grijs beheer | Fossielvrij pakketjes bezorgen zonder eigen vloot

Pakketbezorging • Bezorger Trunkrs is een vreemde eend in de bijt, tussen de grote partijen zoals DHL en PostNL. Zonder eigen chauffeurs en bestelwagens krikt het bedrijf de kwaliteit van de bezorging op. Het volgende doel: fossielvrij, maar hoe doe je dat zonder eigen vloot?
Sander van Vliet Sander van Vliet
V.l.n.r.: Dimitri Balai, Jan Wijn en Hidde Stokvis. (foto Hanno de Vries Fotografie/Trunkrs)

In de gemiddelde stad struikel je over de busjes van Amazon, DHL en PostNL. Toch is er in die hevig concurrerende markt plek voor een partij die het compleet anders aanpakt. Trunkrs bezorgt pakketjes zonder eigen vloot en chauffeurs, toch monitoren zij de chauffeurs en busjes, afkomstig van lokale koeriersbedrijven door heel het land. Het doel: de bezorgervaring voor de klant te optimaliseren. Trunkrs bezorgt pakketjes in de avonduren zodat deze op de dag van bestellen binnen zijn. Tegelijkertijd wil het bedrijf eind 2025 emissievrij bezorgen in de last-mile. Een lastige opgave aangezien het bedrijf zelf geen bestelauto’s heeft, maar volgens ceo en medeoprichter Jan Wijn zijn daar creatieve oplossingen voor.

Operationeel proces

Wijn werkte eerder bij TNT Express en merkte dat het bezorgen van pakketjes anders kon. “Bezorgen staat in het teken van het optimaliseren van het operationele”, zegt Wijn. “Alles wordt uitgerekend. Bij die benadering vergeet je misschien wel het allerbelangrijkste: de ontvanger van het pakketje. Voor de webshop eindigt de customer journey zodra de vervoerder het pakket ontvangt, terwijl deze voor de consument pas klaar is als die de bestelling heeft ontvangen.”

Na werkervaring als strategisch consultant, besloot Jan Wijn samen met Dimitri Balai in 2015 om Trunkrs op te richten. Kort daarna sloot Hidde Stokvis aan. “We wilden helemaal opnieuw beginnen en vanaf de grond af een schoon systeem bouwen dat in het teken staat van de klantervaring. Je ziet het belang daarvan ook terug bij de webshops: 30 procent van de recensies die zij ontvangen, gaat over de bezorging. Je ziet dat webshops in eerste instantie kiezen voor de goedkoopste optie zoals DHL of PostNL. Maar als de levering niet goed gaat en de leversnelheid bijvoorbeeld niet klopt, of de recensies vallen tegen, dan kloppen de webshops bij ons aan.”

Eisen stellen

Inmiddels rijdt Trunkrs vanuit 35 depots door heel het land tussen de 300 en 500 ritten per dag. Trunkrs groeit elk jaar gemiddeld met 40 procent. Het bedrijf werkt samen met lokale koeriersbedrijven en freelance chauffeurs. “Het voordeel daaraan is dat het makkelijk op te schalen is. We kunnen twee maanden van tevoren nauwkeurig voorspellen hoeveel ritjes we nodig hebben.”

Trunkrs opende 24 maart zijn enige locatie in Woerden. In die loods komen alle pakketjes vanuit de webshops in de middag binnen en worden vervolgens gesorteerd en naar de regionale depots gestuurd. De sorteercapaciteit ligt op 12 duizend pakketten per uur. Trunkrs schakelt lokale koeriers ‘s avonds in, terwijl deze overdag voor andere bedrijven bezorgen. Ondanks dat de chauffeurs verschillende klussen rijden, stelt Trunkrs wel bepaalde eisen aan de chauffeurs. “Ze moeten een Verklaring Omtrent het Gedrag hebben en binnen een bepaald tijdvenster kunnen leveren. Elke chauffeur die voor ons rijdt heeft tevens een speciale Trunkrs-app waarop die inlogt. Wij kunnen op die manier zien wie voor ons rijdt. De app bepaalt de meest efficiënte route en vertelt de chauffeur precies wat er nodig is bij aflevering. Bovendien staat ‘s avonds ons ondersteuningsteam klaar voor chauffeurs die bijvoorbeeld een adres niet kunnen vinden. Het is belangrijk dat de chauffeurs zich kunnen focussen op hetgeen waar ze goed in zijn.”

Trunkrs stelt niet alleen eisen aan de chauffeurs, ook de bestelwagens moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen. “We kunnen bijvoorbeeld zeggen: het voertuig mag maximaal 5 jaar oud zijn, anders mag je niet voor ons rijden. Dat doen wij vanuit onze duurzaamheidsdoelstellingen. De webshops waar wij voor rijden, zoals Marley Spoon en Nespresso, vinden dat ook belangrijk.” Volgens Wijn is het niet nodig om eigen bestelwagens aan te schaffen en chauffeurs aan te nemen. “Koeriersdiensten zitten door heel het land en zijn heel flexibel beschikbaar. We kunnen met deze partijen goede afspraken maken over kwaliteit en met onze app ondersteunen we de chauffeurs.”

Elektrificatie

De lokale koeriersdiensten waarmee Trunkrs samenwerkt zijn geen voorlopers op gebied van de energietransitie. Sterker nog: het zijn juist de partijen die hard geraakt worden door de invoer van bpm op fossiele bestelwagens en door de komst van zero-emissiezones. “De lokale koeriersdiensten hebben vaak niet de financiële slagkracht om te investeren in elektrische bestelwagens en bijbehorende infrastructuur.”

Dat strookt niet met de ambitieuze doelstelling van Trunkrs om eind 2025 fossielvrij pakketjes te bezorgen. Wijn: “Dat vraagt om een creatieve oplossing. Aangezien wij achter ons bedrijf enkele investeerders hebben staan, kunnen wij wel elektrische busjes aanschaffen bij een leasemaatschappij met een operationeel contract zodat het onderhoud en de verzekering ook geregeld is. Wij verhuren deze busjes vervolgens aan de koeriersdiensten voor wie de aanschafprijs van de bussen te gortig is. De koeriersdiensten gebruiken de busjes de hele dag door en ‘s avonds rijden ze voor ons. Op die manier helpen wij de lokale koeriersbedrijven te verduurzamen en kunnen wij onze duurzaamheidsdoelstelling behalen.”

Zuinig rijden

Inmiddels heeft Trunkrs 80 elektrische bussen aangeschaft die verspreid door het land rondrijden. “Het is de verantwoordelijkheid van de koeriersdiensten om de bussen voldoende op te laden voor onze opdrachten. Ook de aanleg van laadinfrastructuur is de verantwoordelijkheid van de lokale bedrijven, maar wij helpen de koeriersdiensten daar wel mee.” Trunkrs monitort het rijgedrag van de chauffeurs in de elektrische busjes meer dan de chauffeurs in de dieselbusjes. Zo geeft de app feedback over zuinig rijden, optrekken en recirculatie.

Hoewel Trunkrs de financiële slagkracht heeft om elektrische bestelbussen te leasen en vervolgens te verhuren, moet nog heel veel gebeuren wil het eind volgend jaar fossielvrij zijn op de last-mile bezorging. “Het spannendste is natuurlijk om alles opgeladen te krijgen. De koeriersbedrijven waarmee we samenwerken maken zich daar zorgen om. Zij willen het voertuig kunnen opladen bij het depot en willen niet eerst kilometers rijden voordat ze een laadpaal vinden.”

De hoeveelheid elektrische voertuigen in de vloot verschilt per moment, maar van een volledige elektrische vloot is nog geen sprake. Om dat te veranderen kijkt Wijn ook naar het inzetten van fietsen. “Uiteindelijk is het een mix van zelf aangeschafte bussen, koeriersdiensten vinden die al elektrisch rijden en fietsen inzetten.” Ondanks de wil bij de koeriersbedrijven om te elektrificeren en het steuntje in de rug van Trunkrs, is het maar de vraag of het bezorgbedrijf de doelstellingen haalt. “Een helpende hand vanuit de overheid zou welkom zijn. We vragen niet om subsidies of andere belastingmaatregelen want die werken alleen maar verstorend. Het enige wat echt helpt is laadinfrastructuur. Als de overheid daarvoor zorgt, dan doen wij de rest.”

35 depots
Trunkrs bedient veelal middelgrote webshops in food, high fashion en elektronica zoals Marley Spoon, Nespresso, Amac, NoLabel, Secrid en KameraExpress. Het bezorgbedrijf rijdt vanuit 35 depots en bezorgt enkel ‘s avonds. Elke dag rijden er gemiddeld tussen de 300 en 500 ritjes.
Geplaatst in rubriek:
Sander van Vliet
Sander van Vliet

Sander is vaste redacteur van Automotive en Fleet & Mobility. Na omzwervingen in de sportjournalistiek streek hij in 2023 neer op de Automotive-redactie. In zijn vrije tijd houdt hij zich bezig met wielrennen, voetbal en goed eten.