Personenauto's

Laatste update:

Gamechanger | Stilstaande vloot weer inzetten

Gamechanger: Beamrz

Dit artikel is eerder verschenen in Fleet&Mobility 1 2016 die in maart verscheen. Lees het blad hier online. 

Ze zijn gamechangers in de mobiliteitsmarkt: bedrijven die de status quo uitdagen en fleetowners doorgaans flexibiliteit en kostenbesparing beloven. Maar tussen theorie en praktijk gaapt niet zelden een kloof. In de rubriek Mobility Matters elke editie een portret van zo’n gamechanger en de mening van een expert.

Steeds meer partijen zoeken naar manieren om mobiliteitsoplossingen aan elkaar te knopen (lees bijvoorbeeld de coverstory van Fleet & Mobility 4 2015). Een nieuwe speler in de markt is Beamrz. Dit bedrijf ontwikkelt een platform dat uiteindelijk via een app vijf verschillende diensten zal aanbieden. Komend voorjaar lanceert Beamrz de eerste dienst voor ritten delen. Later komen daar nieuwe functionaliteiten bij: autodelen en het aanbieden van vervoer met fiets, OV en taxi.

De app biedt de reiziger één of meerdere vervoersmiddel(en) voor de reis aan op basis van de ingegeven voorkeuren. Dit kan real-time of gepland. De betaling geschiedt ook via de app. Voor de autodeeldienst kunnen stilstaande wagens gebruikt worden. Beamrz is daarover op dit moment in gesprek met verschillende grote leasebedrijven en dealers. Ook fleetmanagers met ongebruikte voertuigen kunnen aansluiten.

Verder voert het bedrijf gesprekken met aanbieders van OV-, taxi- en fietsvervoer. Zo op het oog geen geringe klus. Kan dit platform een succes worden? Wij vragen het aan Carlo van de Weijer (foto), directeur smart mobility aan de TU Eindhoven.

Het koppelen van diverse vervoersmiddelen lijkt een uitdagende doelstelling, of niet?
“Zeker, er is een zeer groot aanbod aan vervoer en dat maakt het niet gemakkelijk. Het aan elkaar knopen van verschillende mobiliteitsoplossingen heeft een duidelijke meerwaarde ten opzichte van apps met ‘losse’ diensten, maar om de reiziger te overtuigen zal het platform wel goed moeten werken.”

Wat kan er misgaan?
“Alles staat of valt met het leveren van informatie van hoge kwaliteit. Als de app bijvoorbeeld aangeeft dat een treinreis de meest gunstige optie is, dan moet die trein wel op het aangegeven tijdstip rijden.”

Hoe kunnen die obstakels worden weggenomen?
“Enerzijds ligt hier een taak voor de vervoersaanbieder; hij moet de juiste informatie aanleveren. Anderzijds bouwt Beamrz aan een slim systeem, dat in de loop van de tijd steeds beter wordt in het zoeken en selecteren van informatie. Wat ook van belang is, is dat Beamrz na de introductie van het platform snel voldoende schaalgrootte creëert; er moet voldoende vraag en aanbod zijn. Als dat lukt en als de kwaliteit goed is, dan zie ik een zonnige toekomst voor deze innovatie.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Gamechanger | Stilstaande vloot weer inzetten | Fleet&Mobility

Gamechanger | Stilstaande vloot weer inzetten

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit artikel is eerder verschenen in Fleet&Mobility 1 2016 die in maart verscheen. Lees het blad hier online. 

Ze zijn gamechangers in de mobiliteitsmarkt: bedrijven die de status quo uitdagen en fleetowners doorgaans flexibiliteit en kostenbesparing beloven. Maar tussen theorie en praktijk gaapt niet zelden een kloof. In de rubriek Mobility Matters elke editie een portret van zo’n gamechanger en de mening van een expert.

Steeds meer partijen zoeken naar manieren om mobiliteitsoplossingen aan elkaar te knopen (lees bijvoorbeeld de coverstory van Fleet & Mobility 4 2015). Een nieuwe speler in de markt is Beamrz. Dit bedrijf ontwikkelt een platform dat uiteindelijk via een app vijf verschillende diensten zal aanbieden. Komend voorjaar lanceert Beamrz de eerste dienst voor ritten delen. Later komen daar nieuwe functionaliteiten bij: autodelen en het aanbieden van vervoer met fiets, OV en taxi.

De app biedt de reiziger één of meerdere vervoersmiddel(en) voor de reis aan op basis van de ingegeven voorkeuren. Dit kan real-time of gepland. De betaling geschiedt ook via de app. Voor de autodeeldienst kunnen stilstaande wagens gebruikt worden. Beamrz is daarover op dit moment in gesprek met verschillende grote leasebedrijven en dealers. Ook fleetmanagers met ongebruikte voertuigen kunnen aansluiten.

Verder voert het bedrijf gesprekken met aanbieders van OV-, taxi- en fietsvervoer. Zo op het oog geen geringe klus. Kan dit platform een succes worden? Wij vragen het aan Carlo van de Weijer (foto), directeur smart mobility aan de TU Eindhoven.

Het koppelen van diverse vervoersmiddelen lijkt een uitdagende doelstelling, of niet?
“Zeker, er is een zeer groot aanbod aan vervoer en dat maakt het niet gemakkelijk. Het aan elkaar knopen van verschillende mobiliteitsoplossingen heeft een duidelijke meerwaarde ten opzichte van apps met ‘losse’ diensten, maar om de reiziger te overtuigen zal het platform wel goed moeten werken.”

Wat kan er misgaan?
“Alles staat of valt met het leveren van informatie van hoge kwaliteit. Als de app bijvoorbeeld aangeeft dat een treinreis de meest gunstige optie is, dan moet die trein wel op het aangegeven tijdstip rijden.”

Hoe kunnen die obstakels worden weggenomen?
“Enerzijds ligt hier een taak voor de vervoersaanbieder; hij moet de juiste informatie aanleveren. Anderzijds bouwt Beamrz aan een slim systeem, dat in de loop van de tijd steeds beter wordt in het zoeken en selecteren van informatie. Wat ook van belang is, is dat Beamrz na de introductie van het platform snel voldoende schaalgrootte creëert; er moet voldoende vraag en aanbod zijn. Als dat lukt en als de kwaliteit goed is, dan zie ik een zonnige toekomst voor deze innovatie.”