Gamechanger | Bleap rekent af met fiscale bijtelling

Redactie Redactie
• Laatste update:

In het door mobiliteitsondernemer Dirk Grevink ontwikkelde Bleap kunnen werkgevers meerdere medewerkers van een auto gebruik laten maken, terwijl er alleen wordt betaald voor de momenten dat de auto door hen in gebruik is. Daarmee splitst dit platform zakelijk en privégebruik van een auto, zodat de berijder geen bijtelling heeft en de werkgever niet betaalt voor privékilometers. Bleap least de auto’s en zet die vervolgens weg bij werkgevers voor het autodeelplatform. De werkgever betaalt alleen een huurprijs van ongeveer 30 euro per dag, inclusief brandstof, reparatie, onderhoud en banden. De werknemer betaalt voor privégebruik een huurprijs van 6 tot 8 euro per dag (inclusief brandstof). Hij verbindt zich wel aan het autodeelplatform waarop zijn auto beschikbaar wordt gesteld voor andere werknemers van het bedrijf.

Wat vindt u van dit Bleap autodeel­concept?

“Verrassend, al is het een variant op bestaande platforms zoals Snappcar en Greenwheels. Ik moet wel zeggen dat we de presentatie zeker tweemaal goed moesten doornemen om erachter te komen hoe het platform precies werkt. We hebben ook nagevraagd of het concept al fiscaal- en belastingtechnisch gevalideerd is. Ik heb inmiddels begrepen dat men hier al ver mee is.”

Gaan jullie er zelf gebruik van maken?

“De zakelijk leaserijder zoals we die nu kennen zal overtuigd moeten worden. Zeker gezien de vrijheid van mobiliteit die er nu bestaat. En het is belangrijk dat dit concept uiteindelijk een financieel voordeel oplevert. Als Bleap auto’s aanbiedt met 5 EuroNCAP-sterren – wat betekent dat ze zijn uitgerust met onder meer actieve botsveiligheid en blind spot detectie – dan zouden we hiermee na de zomer zeker een pilot willen starten.”  

Is Bleap een goed alternatief voor de traditionele lease­vormen?

“Het is nog te vroeg om dit nu al te concluderen. Diverse mobiliteitsconcepten, denk bijvoorbeeld aan Car2Go, worden pas populair als mobiliteit overal, betaalbaar en snel beschikbaar is.” 

Kleven er nog nadelen aan of ziet u nog verbeterpunten?

“Het gaat er vooral om dat er bij werkgevers en werknemers een juiste mindset bestaat om Bleap een kans te geven. Een laagdrempelige en goedwerkende app om de auto te ontgrendelen zal de populariteit waarschijnlijk snel vergroten.”

Is het een kansrijke formule?

“Ik denk het wel. Ik vind dat innovatieve mobiliteitsconcepten altijd de ruimte moeten krijgen. De praktijk zal leren of met name de millennials binnen het bedrijfsleven dit concept waarderen en bereid zijn het te omarmen.”

Gamechanger | Bleap rekent af met fiscale bijtelling | Fleet&Mobility

Gamechanger | Bleap rekent af met fiscale bijtelling

Redactie Redactie
• Laatste update:

In het door mobiliteitsondernemer Dirk Grevink ontwikkelde Bleap kunnen werkgevers meerdere medewerkers van een auto gebruik laten maken, terwijl er alleen wordt betaald voor de momenten dat de auto door hen in gebruik is. Daarmee splitst dit platform zakelijk en privégebruik van een auto, zodat de berijder geen bijtelling heeft en de werkgever niet betaalt voor privékilometers. Bleap least de auto’s en zet die vervolgens weg bij werkgevers voor het autodeelplatform. De werkgever betaalt alleen een huurprijs van ongeveer 30 euro per dag, inclusief brandstof, reparatie, onderhoud en banden. De werknemer betaalt voor privégebruik een huurprijs van 6 tot 8 euro per dag (inclusief brandstof). Hij verbindt zich wel aan het autodeelplatform waarop zijn auto beschikbaar wordt gesteld voor andere werknemers van het bedrijf.

Wat vindt u van dit Bleap autodeel­concept?

“Verrassend, al is het een variant op bestaande platforms zoals Snappcar en Greenwheels. Ik moet wel zeggen dat we de presentatie zeker tweemaal goed moesten doornemen om erachter te komen hoe het platform precies werkt. We hebben ook nagevraagd of het concept al fiscaal- en belastingtechnisch gevalideerd is. Ik heb inmiddels begrepen dat men hier al ver mee is.”

Gaan jullie er zelf gebruik van maken?

“De zakelijk leaserijder zoals we die nu kennen zal overtuigd moeten worden. Zeker gezien de vrijheid van mobiliteit die er nu bestaat. En het is belangrijk dat dit concept uiteindelijk een financieel voordeel oplevert. Als Bleap auto’s aanbiedt met 5 EuroNCAP-sterren – wat betekent dat ze zijn uitgerust met onder meer actieve botsveiligheid en blind spot detectie – dan zouden we hiermee na de zomer zeker een pilot willen starten.”  

Is Bleap een goed alternatief voor de traditionele lease­vormen?

“Het is nog te vroeg om dit nu al te concluderen. Diverse mobiliteitsconcepten, denk bijvoorbeeld aan Car2Go, worden pas populair als mobiliteit overal, betaalbaar en snel beschikbaar is.” 

Kleven er nog nadelen aan of ziet u nog verbeterpunten?

“Het gaat er vooral om dat er bij werkgevers en werknemers een juiste mindset bestaat om Bleap een kans te geven. Een laagdrempelige en goedwerkende app om de auto te ontgrendelen zal de populariteit waarschijnlijk snel vergroten.”

Is het een kansrijke formule?

“Ik denk het wel. Ik vind dat innovatieve mobiliteitsconcepten altijd de ruimte moeten krijgen. De praktijk zal leren of met name de millennials binnen het bedrijfsleven dit concept waarderen en bereid zijn het te omarmen.”