Gamechanger | Fietsdelen voor de first & last mile

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Mobilock)

Mobilock presenteert zichzelf als Mobility as a Service (MaaS)-oplossing. Het is een fietsslot dat het delen van fietsen mogelijk maakt. De hardware, het slot, is te openen en te sluiten met bijbehorende app. Het slot is alleen als abonnement beschikbaar, met bijbehorende digitale infrastructuur die ook de administratie en uitgifte regelt. 

Wat vind je van het systeem? 

Van Wieren: “Helemaal van deze tijd. Voor de fleetmanager is het handig dat ook de administratie en uitgifte van de fietsen makkelijk te regelen zijn.”
Baas: “Dit is zeker een aanvulling op zakelijk autodelen. Een ‘dingetje’ bij delen is beheer, lekke banden, verlichting, schade enzovoorts, wie pakt dat op? Je hebt wel sociale mensen nodig die melden als er wat is, in de app bijvoorbeeld.”

Zitten medewerkers te wachten op deelfietsen?

Van Wieren: “De medewerkers die bij ons met de fiets naar kantoor komen, hebben een eigen fiets. We hebben een aantal locaties die niet goed met het OV te bereiken zijn. Bijvoorbeeld in Schiedam, waar ons hoofdkantoor zit, hadden we een buslijn van station naar kantoor, maar die lijn is gesneuveld. Dat traject zou met een deelfiets kunnen.”
Baas: “Voor medewerkers lijkt me dit handig, maar dan moeten wel wat praktische vragen beantwoord worden: kun je een fiets ‘vastzetten’ zodat je die ook voor de terugweg kan gebruiken of heb je kans dat iemand anders de fiets dan heeft gehuurd?”

Wat is er nodig om dit een succes te laten zijn?

Van Wieren: “Deelnemers. En wat meer keuzevrijheid wellicht. Nu is het een slot met bijbehorende infrastructuur/app, maar die fietsen moet ik nog zelf regelen.”
Baas: “Door met meerdere bedrijven samen een pool aan fietsen samen te stellen, kan het succesvol zijn. Daarnaast moeten de kosten reëel zijn.”

Denk je dat werknemers op deze manier uit de auto te krijgen zijn?

Van Wieren: “Voor medewerkers die met een eigen auto naar kantoor komt, kan het interessant zijn. De spits wordt alsmaar drukker en nu is het OV vaak geen goed alternatief, omdat het kantoor niet OV-vriendelijk gevestigd is. Door de zogenoemde ‘first & last mile’ op de fiets te doen, is de trein opeens wel een alternatief.”
Baas: “Ik ben er geen voorstander van om mensen op de hard way uit de auto te krijgen, geef ze keuzes.”

Zou jij deelfietsen interessant vinden voor je bedrijf?
Van Wieren: “Het aanbieden van deelfietsen is alleen al een goed signaal: duurzaam en gezond. Het wel of niet inzetten, hangt niet af van het bestaan van Mobilock. Mocht ik voor deelfietsen kiezen, zal Mobilock denk ik wel overwogen worden.” 

PANEL

Ons panel bestaat uit twee lease- en fleetprofessionals: Katja van Wieren is category manager en verantwoordelijk voor het wagenpark van gasbedrijf Linde Gas Benelux, Rob Baasis operationeel directeur van Mijndomeinauto en heeft een carrière in deelauto’s, lease en verhuur opgebouwd. 

 

p42 panel gamechanger rob baasp42 panel gamechanger katja van wieren

Gamechanger | Fietsdelen voor de first & last mile | Fleet&Mobility

Gamechanger | Fietsdelen voor de first & last mile

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Mobilock)

Mobilock presenteert zichzelf als Mobility as a Service (MaaS)-oplossing. Het is een fietsslot dat het delen van fietsen mogelijk maakt. De hardware, het slot, is te openen en te sluiten met bijbehorende app. Het slot is alleen als abonnement beschikbaar, met bijbehorende digitale infrastructuur die ook de administratie en uitgifte regelt. 

Wat vind je van het systeem? 

Van Wieren: “Helemaal van deze tijd. Voor de fleetmanager is het handig dat ook de administratie en uitgifte van de fietsen makkelijk te regelen zijn.”
Baas: “Dit is zeker een aanvulling op zakelijk autodelen. Een ‘dingetje’ bij delen is beheer, lekke banden, verlichting, schade enzovoorts, wie pakt dat op? Je hebt wel sociale mensen nodig die melden als er wat is, in de app bijvoorbeeld.”

Zitten medewerkers te wachten op deelfietsen?

Van Wieren: “De medewerkers die bij ons met de fiets naar kantoor komen, hebben een eigen fiets. We hebben een aantal locaties die niet goed met het OV te bereiken zijn. Bijvoorbeeld in Schiedam, waar ons hoofdkantoor zit, hadden we een buslijn van station naar kantoor, maar die lijn is gesneuveld. Dat traject zou met een deelfiets kunnen.”
Baas: “Voor medewerkers lijkt me dit handig, maar dan moeten wel wat praktische vragen beantwoord worden: kun je een fiets ‘vastzetten’ zodat je die ook voor de terugweg kan gebruiken of heb je kans dat iemand anders de fiets dan heeft gehuurd?”

Wat is er nodig om dit een succes te laten zijn?

Van Wieren: “Deelnemers. En wat meer keuzevrijheid wellicht. Nu is het een slot met bijbehorende infrastructuur/app, maar die fietsen moet ik nog zelf regelen.”
Baas: “Door met meerdere bedrijven samen een pool aan fietsen samen te stellen, kan het succesvol zijn. Daarnaast moeten de kosten reëel zijn.”

Denk je dat werknemers op deze manier uit de auto te krijgen zijn?

Van Wieren: “Voor medewerkers die met een eigen auto naar kantoor komt, kan het interessant zijn. De spits wordt alsmaar drukker en nu is het OV vaak geen goed alternatief, omdat het kantoor niet OV-vriendelijk gevestigd is. Door de zogenoemde ‘first & last mile’ op de fiets te doen, is de trein opeens wel een alternatief.”
Baas: “Ik ben er geen voorstander van om mensen op de hard way uit de auto te krijgen, geef ze keuzes.”

Zou jij deelfietsen interessant vinden voor je bedrijf?
Van Wieren: “Het aanbieden van deelfietsen is alleen al een goed signaal: duurzaam en gezond. Het wel of niet inzetten, hangt niet af van het bestaan van Mobilock. Mocht ik voor deelfietsen kiezen, zal Mobilock denk ik wel overwogen worden.” 

PANEL

Ons panel bestaat uit twee lease- en fleetprofessionals: Katja van Wieren is category manager en verantwoordelijk voor het wagenpark van gasbedrijf Linde Gas Benelux, Rob Baasis operationeel directeur van Mijndomeinauto en heeft een carrière in deelauto’s, lease en verhuur opgebouwd. 

 

p42 panel gamechanger rob baasp42 panel gamechanger katja van wieren