Extra parkeerruimte voor deelscooters in Den Haag, minder plek voor de auto

Deelscooters • De gemeente Den Haag gaat volgend jaar in de binnenstad en in Scheveningen zo’n 100 parkeervakken voor deelfietsen en -scooters aanleggen. Dit gaat ten koste van parkeerplekken voor de auto, zo schrijft mobiliteitswethouder Robert van Asten (D66) aan de Haagse gemeenteraad.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Deelscooters.
Deelscooters in Den Haag. (Foto: Shutterstock)

De nieuwe parkeervakken, ‘buurtmobiliteithubs’ gedoopt door het stadsbestuur, zijn bedoeld voor gewone deelfietsen, deelbakfietsen en deelscooters. Het is de bedoeling dat deze huurvoertuigen vanaf medio 2024 alleen nog in de speciale parkeervakken worden geplaatst. Zo wil de gemeente de overlast van rondslingerende voertuigen tegengaan.

Momenteel zijn er in Den Haag zes aanbieders van deeltweewielers actief. Zij bieden zo’n 2.500 voertuigen aan. ‘In grote delen van de stad zorgen deelscooters en elektrische deelfietsen voor overlast op trottoirs,’ aldus Van Asten. ‘De nieuwe parkeervakken bieden een mooie oplossing om de deelmobiliteit geordend te kunnen blijven aanbieden. Herkenbare hubs zorgen voor een nette openbare ruimte zonder overlast van foutgeparkeerde deelvoertuigen.’

De ‘hubs’ beperken zich in eerste instantie tot de Haagse binnenstad, Scheveningen en de Bomenbuurt. Later wil het stadsbestuur de vakken uitbreiden naar andere wijken.

Auto’s

De komst van de ‘hubs’ gaat ten koste van parkeerplekken voor de auto. Zo raakt Scheveningen zo’n vijftig plekken kwijt. Hetzelfde geldt voor het centrum. In de Bomenbuurt gaat het om vijftien parkeerplaatsen die verdwijnen. ‘Een zeer klein percentage van het totale aantal parkeerplaatsen’, zo schrijft de gemeente. ‘Op buurtniveau kan de parkeerdruk hierdoor tijdelijk met een zeer klein percentage toenemen’.

(Tekst gaat verder onder afbeelding.)

Voorbeeld van een ‘buurtmobiliteithub’ . (Afbeelding: Gemeente Den Haag)

Het gevolg is dat Den Haag vanaf volgend jaar zo’n 50 duizend tot 100 duizend euro per jaar misloopt aan parkeerinkomsten. De gemeente overweegt dit op de aanbieders van deelvoertuigen te verhalen. ‘Dat is gezien de huidige marktomstandigheden nu niet opportuun, maar dit is wellicht in de toekomst een optie,’ aldus de gemeente Den Haag.

De ontwerp- en aanlegkosten van de honderd hubs bedragen volgens de gemeente zo’n 350 duizend euro. De aanleg begint in het voorjaar, waarna de eerste vakken medio 2024 in gebruik worden genomen.

Rotterdam

Ook Rotterdam legt verzamelplekken voor deelvoertuigen aan. Eerder dit jaar maakte de Maasstad bekend dat er in 2023 zo’n 100 verzamelplekken voor deelvervoer worden geopend. De grootste hub in Rotterdam ligt op het Weena. Naast het Centraal Station is sinds juni plek voor 90 deelscooters, 40 deelfietsen en 12 deelbakfietsen. Vorig jaar werd er in het Rotterdamse Scheepvaartskwartier al geëxperimenteerd met een speciaal vak voor deelvervoerparkeren.

Extra parkeerruimte voor deelscooters in Den Haag, minder plek voor de auto | Fleet&Mobility

Extra parkeerruimte voor deelscooters in Den Haag, minder plek voor de auto

Deelscooters • De gemeente Den Haag gaat volgend jaar in de binnenstad en in Scheveningen zo’n 100 parkeervakken voor deelfietsen en -scooters aanleggen. Dit gaat ten koste van parkeerplekken voor de auto, zo schrijft mobiliteitswethouder Robert van Asten (D66) aan de Haagse gemeenteraad.
Kim Andriessen Kim Andriessen
• Laatste update:
Deelscooters.
Deelscooters in Den Haag. (Foto: Shutterstock)

De nieuwe parkeervakken, ‘buurtmobiliteithubs’ gedoopt door het stadsbestuur, zijn bedoeld voor gewone deelfietsen, deelbakfietsen en deelscooters. Het is de bedoeling dat deze huurvoertuigen vanaf medio 2024 alleen nog in de speciale parkeervakken worden geplaatst. Zo wil de gemeente de overlast van rondslingerende voertuigen tegengaan.

Momenteel zijn er in Den Haag zes aanbieders van deeltweewielers actief. Zij bieden zo’n 2.500 voertuigen aan. ‘In grote delen van de stad zorgen deelscooters en elektrische deelfietsen voor overlast op trottoirs,’ aldus Van Asten. ‘De nieuwe parkeervakken bieden een mooie oplossing om de deelmobiliteit geordend te kunnen blijven aanbieden. Herkenbare hubs zorgen voor een nette openbare ruimte zonder overlast van foutgeparkeerde deelvoertuigen.’

De ‘hubs’ beperken zich in eerste instantie tot de Haagse binnenstad, Scheveningen en de Bomenbuurt. Later wil het stadsbestuur de vakken uitbreiden naar andere wijken.

Auto’s

De komst van de ‘hubs’ gaat ten koste van parkeerplekken voor de auto. Zo raakt Scheveningen zo’n vijftig plekken kwijt. Hetzelfde geldt voor het centrum. In de Bomenbuurt gaat het om vijftien parkeerplaatsen die verdwijnen. ‘Een zeer klein percentage van het totale aantal parkeerplaatsen’, zo schrijft de gemeente. ‘Op buurtniveau kan de parkeerdruk hierdoor tijdelijk met een zeer klein percentage toenemen’.

(Tekst gaat verder onder afbeelding.)

Voorbeeld van een ‘buurtmobiliteithub’ . (Afbeelding: Gemeente Den Haag)

Het gevolg is dat Den Haag vanaf volgend jaar zo’n 50 duizend tot 100 duizend euro per jaar misloopt aan parkeerinkomsten. De gemeente overweegt dit op de aanbieders van deelvoertuigen te verhalen. ‘Dat is gezien de huidige marktomstandigheden nu niet opportuun, maar dit is wellicht in de toekomst een optie,’ aldus de gemeente Den Haag.

De ontwerp- en aanlegkosten van de honderd hubs bedragen volgens de gemeente zo’n 350 duizend euro. De aanleg begint in het voorjaar, waarna de eerste vakken medio 2024 in gebruik worden genomen.

Rotterdam

Ook Rotterdam legt verzamelplekken voor deelvoertuigen aan. Eerder dit jaar maakte de Maasstad bekend dat er in 2023 zo’n 100 verzamelplekken voor deelvervoer worden geopend. De grootste hub in Rotterdam ligt op het Weena. Naast het Centraal Station is sinds juni plek voor 90 deelscooters, 40 deelfietsen en 12 deelbakfietsen. Vorig jaar werd er in het Rotterdamse Scheepvaartskwartier al geëxperimenteerd met een speciaal vak voor deelvervoerparkeren.