‘Waterstofhybride lost EV-problemen op’

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Er zijn veel toepassingsmogelijkheden voor dit type voertuig”, aldus Helfried Mueller van Magna. “Hybride EV’s op waterstof zijn dé oplossing voor de lange laadtijd van de huidige EV’s en het beperkte aantal waterstoftankstations.”

70 kilometer meer

Potentiële klanten voor de hybride EV zijn volgens Mueller bezorgdiensten die gedwongen worden om zero-emissie te gaan rijden, maar niet de tijd hebben om te wachten tot een accu opgeladen is.”

De waterstof EV is ontwikkeld op basis van een Mercedes-Benz Viano bestelwagen. De actieradius van deze FCREEV is 350 kilometer, 70 kilometer meer dan normaal met een acculading afgelegd kan worden. De brandstofcel levert 30 kWh, ter vergelijking: de brandstofcel van de waterstof Toyota Mirai levert 114 kWh.

30 cent duurder dan dieselmotor                   

Omdat de FCREEV brandstofcel klein is en alleen de accu oplaadt, is ook de prijs lager dan van een gewone brandstofcel die een complete auto aandrijft. Mueller schat dat de Magna brandstofcel bij een productie van minimaal 500 duizend units ongeveer 20 tot 30 cent duurder zou zijn dan een dieselmotor. Daar komen nog wel de kosten voor het accupakket bij.

Magna heeft vooralsnog geen productieplannen, ze gebruiken de FCREEV als een mobiele etalage. De brandstofcel komt bij Proton Motor vandaan.