Laatste update:

Vragen over leasing | Is elektrisch leasen de moeite waard?

Barend Lambrechtsen

Het is heel eenvoudig om een operationeel leasecontract af te sluiten voor de auto van de zaak. Dan ben je budgettair vrij snel klaar om te bepalen of de elektrische auto als alternatief voor een reguliere brandstofauto uit kan of niet.

Bij EV’s zijn er enkele zaken die extra aandacht vergen. De variabele kosten kunnen erg uiteenlopen, afhankelijk waar de stroom ingekocht wordt. Vooral voor de zzp’er is het best interessant om goed na te gaan denken over die elektrische auto, ook op de balans, voor het ultieme fiscale voordeel. Het is overigens ook waar dat een operationeel leasecontract ook het fiscale voordeel van de MIA meeneemt in haar leasetermijn. Maar dan is het voordeel per maand, en als je de auto wel op de balans gaat zetten, dan kun je in dit jaar het voordeel in een keer nemen.

Voor wie snel is, zijn er ook nog enkele eind vorig jaar geregistreerde auto’s waar nog 36 procent MIA in mindering van de winst te boeken is (mits je het jaar nog niet afgesloten hebt, natuurlijk). Dit jaar is die aftrek beperkt tot nog steeds 27 procent en een maximum van € 40.000 excl. BTW. Dat resulteert dan tot € 10.000 waar je in 2019 geen belasting over hoeft te betalen. Dat is een ‘korting’ die je niet bij de dealer krijgt.

Verondersteld dat de EV daadwerkelijk op de balans staat, dan heb je ook in veel gevallen direct te maken met de exploitatierisico’s van je hoogspanningskoets. Krijg je dan koorts van de variabele kosten als onderhoud, banden en andere zaken? Dat hangt sterk af van het segment. Dat is bij brandstofauto’s ook zo, maar het verschil bij elektrische auto lijkt groter. De ervaring leert dat de onderhoudskosten van een midsize elektrische auto echt erg gunstig zijn; werkelijke reparatie- en onderhoudskosten van minder dan 1 cent per kilometer zijn eerder regel dan uitzondering. Eerlijkheidshalve moet worden vermeld dat de beperkte actieradius van deze EV-klasse ervoor zorgt dat er gewoonlijk heel rustig met de auto’s gereden wordt. En daar zit al de eerste winst. We hebben dat verschijnsel eerder gezien bij de Toyota Prius, die ook aanspoorde tot een defensieve rijstijl. Dat, samen met de topkwaliteit van de auto, zorgde voor heel lage onderhoudskosten.

Reparatie- en onderhoudskosten van minder dan 1 cent per kilometer zijn eerder regel dan uitzondering.

Punt van aandacht blijven de schadeherstelkosten van elektrische auto’s. Vooral de bekendste producent van elektrische auto’s, Tesla, maakt van schadeherstel binnen het eigen netwerk een vereiste, anders vervalt alle support op de auto. Dat zorgt voor een veelvoud van de schadeherstelkosten (reken op een factor 3 hoger). Zeker als de accu geraakt wordt bij een ongeval, is die in de meeste gevallen al snel total loss. De batterijen laad je bij voorkeur op met je eigen gesubsidieerde zonnepanelen, en zo min mogelijk op de snelweg. Want daar is de brandstof niet 10 procent duurder zoals benzine en diesel, maar 400 procent (!). Tja. Beter duur dan niet te koop, dat dan weer wel.

De hamvraag is natuurlijk: ga ik de EV-uitdaging aan dit jaar? En hoe zit dat met de kosten? Het eerste hangt af van de instelling van de berijder en de mate waarin die de spanning van rijden onder spanning aankan. Wat het laatste betreft: qua exploitatiekosten is het leasen van een EV gewoon een prima optie; de restwaardes van elektrische auto’s zijn momenteel torenhoog, dus daar zit echt een potentieel lage kostprijs voor elektrisch rijden. Dek de verzekering casco extern af en je hebt geen centje pijn.

Vragen over leasing | Is elektrisch leasen de moeite waard? | Fleet&Mobility

Vragen over leasing | Is elektrisch leasen de moeite waard?

B.B. Lambrechtsen B.B. Lambrechtsen
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

Bij EV’s zijn er enkele zaken die extra aandacht vergen. De variabele kosten kunnen erg uiteenlopen, afhankelijk waar de stroom ingekocht wordt. Vooral voor de zzp’er is het best interessant om goed na te gaan denken over die elektrische auto, ook op de balans, voor het ultieme fiscale voordeel. Het is overigens ook waar dat een operationeel leasecontract ook het fiscale voordeel van de MIA meeneemt in haar leasetermijn. Maar dan is het voordeel per maand, en als je de auto wel op de balans gaat zetten, dan kun je in dit jaar het voordeel in een keer nemen.

Voor wie snel is, zijn er ook nog enkele eind vorig jaar geregistreerde auto’s waar nog 36 procent MIA in mindering van de winst te boeken is (mits je het jaar nog niet afgesloten hebt, natuurlijk). Dit jaar is die aftrek beperkt tot nog steeds 27 procent en een maximum van € 40.000 excl. BTW. Dat resulteert dan tot € 10.000 waar je in 2019 geen belasting over hoeft te betalen. Dat is een ‘korting’ die je niet bij de dealer krijgt.

Verondersteld dat de EV daadwerkelijk op de balans staat, dan heb je ook in veel gevallen direct te maken met de exploitatierisico’s van je hoogspanningskoets. Krijg je dan koorts van de variabele kosten als onderhoud, banden en andere zaken? Dat hangt sterk af van het segment. Dat is bij brandstofauto’s ook zo, maar het verschil bij elektrische auto lijkt groter. De ervaring leert dat de onderhoudskosten van een midsize elektrische auto echt erg gunstig zijn; werkelijke reparatie- en onderhoudskosten van minder dan 1 cent per kilometer zijn eerder regel dan uitzondering. Eerlijkheidshalve moet worden vermeld dat de beperkte actieradius van deze EV-klasse ervoor zorgt dat er gewoonlijk heel rustig met de auto’s gereden wordt. En daar zit al de eerste winst. We hebben dat verschijnsel eerder gezien bij de Toyota Prius, die ook aanspoorde tot een defensieve rijstijl. Dat, samen met de topkwaliteit van de auto, zorgde voor heel lage onderhoudskosten.

Reparatie- en onderhoudskosten van minder dan 1 cent per kilometer zijn eerder regel dan uitzondering.

Punt van aandacht blijven de schadeherstelkosten van elektrische auto’s. Vooral de bekendste producent van elektrische auto’s, Tesla, maakt van schadeherstel binnen het eigen netwerk een vereiste, anders vervalt alle support op de auto. Dat zorgt voor een veelvoud van de schadeherstelkosten (reken op een factor 3 hoger). Zeker als de accu geraakt wordt bij een ongeval, is die in de meeste gevallen al snel total loss. De batterijen laad je bij voorkeur op met je eigen gesubsidieerde zonnepanelen, en zo min mogelijk op de snelweg. Want daar is de brandstof niet 10 procent duurder zoals benzine en diesel, maar 400 procent (!). Tja. Beter duur dan niet te koop, dat dan weer wel.

De hamvraag is natuurlijk: ga ik de EV-uitdaging aan dit jaar? En hoe zit dat met de kosten? Het eerste hangt af van de instelling van de berijder en de mate waarin die de spanning van rijden onder spanning aankan. Wat het laatste betreft: qua exploitatiekosten is het leasen van een EV gewoon een prima optie; de restwaardes van elektrische auto’s zijn momenteel torenhoog, dus daar zit echt een potentieel lage kostprijs voor elektrisch rijden. Dek de verzekering casco extern af en je hebt geen centje pijn.