Consumentenbond over variatie laadpaalprijzen: ‘Gemeente moet prijs bewaken’

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

De Consumentenbond peilde de laadtarieven in alle Nederlandse steden. In Amsterdam verschilt het tarief binnen sommige straten 9 cent per kWh, in Maastricht 17 cent en in Hoofddorp zelfs 28 cent op een stukje van 200 meter. Dat scheelt 14 euro op een laadsessie van 50 kWh. Ook tussen steden lopen de tarieven enorm uiteen. In goedkope steden zoals Amsterdam, Den Haag en Nijmegen is het openbare laadtarief gemiddeld 33 cent per kWh. In dure steden zoals Almere en Haarlem betalen consumenten gemiddeld 61 cent.

Exploitanten van laadpalen zijn wettelijk verplicht om transparant te zijn over hun prijzen, via een sticker of een QR-code op de laadpaal. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Wij checkten tientallen palen, maar QR-codes blijken lang niet altijd te werken. Je komt niet uit bij de tarieven, of je moet je eerst registreren. Dat is omslachtig. Wij vinden dat het laadtarief per kWh direct zichtbaar moet zijn op de laadpaal. Op een sticker of een display.”

Consumenten kunnen als alternatief voor dure openbare laadtarieven kiezen voor een laadpas met een lager vast tarief. Maar dat vraagt veel uitzoekwerk. Er zijn honderden laadpassen met elk een eigen kostenstructuur en voorwaarden. ‘Dat maakt het lastig voor consumenten om tarieven te vergelijken en te kijken wat voor hen de beste optie is,’ aldus de Consumentenbond. Molenaar: “Wij roepen gemeentes op scherp aan te besteden en bij voorkeur meerdere aanbieders toe te laten die kunnen concurreren. En als er maar één aanbieder is, zou de gemeente in ieder geval het prijsniveau moeten bewaken.”

Meer lezen over laadpaalprijzen

Consumentenbond over variatie laadpaalprijzen: ‘Gemeente moet prijs bewaken’ | Fleet&Mobility

Consumentenbond over variatie laadpaalprijzen: ‘Gemeente moet prijs bewaken’

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock).

De Consumentenbond peilde de laadtarieven in alle Nederlandse steden. In Amsterdam verschilt het tarief binnen sommige straten 9 cent per kWh, in Maastricht 17 cent en in Hoofddorp zelfs 28 cent op een stukje van 200 meter. Dat scheelt 14 euro op een laadsessie van 50 kWh. Ook tussen steden lopen de tarieven enorm uiteen. In goedkope steden zoals Amsterdam, Den Haag en Nijmegen is het openbare laadtarief gemiddeld 33 cent per kWh. In dure steden zoals Almere en Haarlem betalen consumenten gemiddeld 61 cent.

Exploitanten van laadpalen zijn wettelijk verplicht om transparant te zijn over hun prijzen, via een sticker of een QR-code op de laadpaal. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: “Wij checkten tientallen palen, maar QR-codes blijken lang niet altijd te werken. Je komt niet uit bij de tarieven, of je moet je eerst registreren. Dat is omslachtig. Wij vinden dat het laadtarief per kWh direct zichtbaar moet zijn op de laadpaal. Op een sticker of een display.”

Consumenten kunnen als alternatief voor dure openbare laadtarieven kiezen voor een laadpas met een lager vast tarief. Maar dat vraagt veel uitzoekwerk. Er zijn honderden laadpassen met elk een eigen kostenstructuur en voorwaarden. ‘Dat maakt het lastig voor consumenten om tarieven te vergelijken en te kijken wat voor hen de beste optie is,’ aldus de Consumentenbond. Molenaar: “Wij roepen gemeentes op scherp aan te besteden en bij voorkeur meerdere aanbieders toe te laten die kunnen concurreren. En als er maar één aanbieder is, zou de gemeente in ieder geval het prijsniveau moeten bewaken.”

Meer lezen over laadpaalprijzen