Onderzoek: duurzaamheid bepaalt mobiliteitskeuzes

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Arval).

De belangrijkste factoren die daarbij een rol spelen, zijn reisduur, gemak en prijs. Ook het doel van de reis is van invloed, waarbij mensen vaker kiezen voor duurzame mobiliteit naar het werk als hun werkgever dit aanmoedigt, bijvoorbeeld via een fietsplan. In de vrije tijd zijn mensen echter minder geneigd duurzame opties te overwegen.

Opvallend genoeg blijkt uit het onderzoek dat mensen hun gedrag makkelijker aanpassen voor noodzakelijke reizen dan voor plezierreizen. Dit staat in contrast met sommige andere onderzoeken die suggereren dat gewoontereizen juist moeilijker te veranderen zijn. De mobiliteitskeuzes blijken sterk afhankelijk van de context.

Geordie Kooijman van de ANWB benadrukt dat systemen die worden ontworpen rekening moeten houden met deze persoonlijke motivaties om effectief te zijn. Het doel is niet om mensen te dwingen hun auto’s te verkopen, maar om handige en aantrekkelijke alternatieven beschikbaar te maken.

Openbaar vervoer

Isabel Wilmink van TNO wijst bijvoorbeeld op het openbaar vervoer, waaruit blijkt dat mensen minder vaak hiervoor kiezen vanwege de frequentie en betrouwbaarheid, vooral jongeren vinden het onhandig. Ze stelt dat het toegankelijker maken van het openbaar vervoer een aanzienlijk verschil kan maken.

De enquête, onderdeel van het Smart & Attractive Travel Alternatives (SATA) project, is geïntegreerd in TNO’s ‘Digital Twin’-systeem. Dit systeem stelt overheden in staat de impact van hun beleidskeuzes te zien, zoals de vraag naar specifieke vervoersmiddelen en de gevolgen voor het elektriciteitsnet.

Verder onderzoek is nodig om de onderlinge verschillen tussen mensen beter te begrijpen. Isabel Wilmink benadrukt dat er mensen zijn die van autorijden houden, maar ook mensen die geen andere optie zien. Ze pleit voor nader onderzoek om de overgang naar duurzame mobiliteit mogelijk te maken. Geordie Kooijman ondersteunt dit standpunt en benadrukt dat meer data de motivaties van reizigers beter kunnen ontrafelen, waardoor problemen gerichter kunnen worden aangepakt.

Onderzoek: duurzaamheid bepaalt mobiliteitskeuzes | Fleet&Mobility

Onderzoek: duurzaamheid bepaalt mobiliteitskeuzes

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Arval).

De belangrijkste factoren die daarbij een rol spelen, zijn reisduur, gemak en prijs. Ook het doel van de reis is van invloed, waarbij mensen vaker kiezen voor duurzame mobiliteit naar het werk als hun werkgever dit aanmoedigt, bijvoorbeeld via een fietsplan. In de vrije tijd zijn mensen echter minder geneigd duurzame opties te overwegen.

Opvallend genoeg blijkt uit het onderzoek dat mensen hun gedrag makkelijker aanpassen voor noodzakelijke reizen dan voor plezierreizen. Dit staat in contrast met sommige andere onderzoeken die suggereren dat gewoontereizen juist moeilijker te veranderen zijn. De mobiliteitskeuzes blijken sterk afhankelijk van de context.

Geordie Kooijman van de ANWB benadrukt dat systemen die worden ontworpen rekening moeten houden met deze persoonlijke motivaties om effectief te zijn. Het doel is niet om mensen te dwingen hun auto’s te verkopen, maar om handige en aantrekkelijke alternatieven beschikbaar te maken.

Openbaar vervoer

Isabel Wilmink van TNO wijst bijvoorbeeld op het openbaar vervoer, waaruit blijkt dat mensen minder vaak hiervoor kiezen vanwege de frequentie en betrouwbaarheid, vooral jongeren vinden het onhandig. Ze stelt dat het toegankelijker maken van het openbaar vervoer een aanzienlijk verschil kan maken.

De enquête, onderdeel van het Smart & Attractive Travel Alternatives (SATA) project, is geïntegreerd in TNO’s ‘Digital Twin’-systeem. Dit systeem stelt overheden in staat de impact van hun beleidskeuzes te zien, zoals de vraag naar specifieke vervoersmiddelen en de gevolgen voor het elektriciteitsnet.

Verder onderzoek is nodig om de onderlinge verschillen tussen mensen beter te begrijpen. Isabel Wilmink benadrukt dat er mensen zijn die van autorijden houden, maar ook mensen die geen andere optie zien. Ze pleit voor nader onderzoek om de overgang naar duurzame mobiliteit mogelijk te maken. Geordie Kooijman ondersteunt dit standpunt en benadrukt dat meer data de motivaties van reizigers beter kunnen ontrafelen, waardoor problemen gerichter kunnen worden aangepakt.