Noord-Nederland werft personeel voor mogelijke komst Teslafabriek

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Top Dutch, zo heet het programma waarmee de provincies Groningen, Friesland en Drenthe zichzelf op de kaart willen zetten als dé moderne energieregio van Nederland. Toen Tesla bekend maakte in Europa een nieuwe fabriek te willen bouwen voor batterijen, lanceerden de provincies onder deze noemer een gezamenlijke campagne om deze fabriek in het Noorden van Nederland te bouwen. “Wij hadden een achterstand op het gebied van energievernieuwing, maar die hebben we de laatste jaren omgezet in een voorsprong”, zegt campagneleider Stef van der Ziel, die zelf een internetbedrijf bestiert. “Wij merken zelf ook hoe lastig het is om personeel te werven, omdat jongeren bij onze regio niet direct denken aan moderne beroepen op het gebied van duurzaamheid of internettechnologie.” En de nieuwe fabriek van Tesla, die zou volgens diverse media ongeveer 10 duizend extra banen betekenen.

De stap die Tesla doormaakt van autobouwer naar accufabrikant, past naadloos in de strategie om de duurzame regio van Nederland te worden, zegt Van der Ziel. “Nu denken mensen bij Tesla nog aan een auto en dus aan autotechnologie – maar dat is meer een aangelegenheid van Zuid-Nederland, in Tilburg staat immers de assemblagefabriek. Het is juist mooi dat het Zuiden zich onderscheidt op het gebied van automotive, dan werken wij aan een soortgelijk imago voor duurzaamheid”, aldus Van der Ziel.

Hij heeft nog geen reactie van Tesla zelf ontvangen. “Dat verwachten we ook niet – het is een campagne met een knipoog, die wordt vast begrepen.” Woordvoerder Berith Berends wil inderdaad niet op de campagne ingaan, maar meldt desgevraagd wel aan Fleet&Mobility dat nog niet bekend is waar en wanneer de accufabriek er komt.

Ook de automotive-toeleverancier MG Energy uit Leeuwarden en leasemaatschappij Mobility Service Nederland, gevestigd in Eelde, zijn betrokken bij de campagne.

Noord-Nederland werft personeel voor mogelijke komst Teslafabriek | Fleet&Mobility

Noord-Nederland werft personeel voor mogelijke komst Teslafabriek

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Top Dutch, zo heet het programma waarmee de provincies Groningen, Friesland en Drenthe zichzelf op de kaart willen zetten als dé moderne energieregio van Nederland. Toen Tesla bekend maakte in Europa een nieuwe fabriek te willen bouwen voor batterijen, lanceerden de provincies onder deze noemer een gezamenlijke campagne om deze fabriek in het Noorden van Nederland te bouwen. “Wij hadden een achterstand op het gebied van energievernieuwing, maar die hebben we de laatste jaren omgezet in een voorsprong”, zegt campagneleider Stef van der Ziel, die zelf een internetbedrijf bestiert. “Wij merken zelf ook hoe lastig het is om personeel te werven, omdat jongeren bij onze regio niet direct denken aan moderne beroepen op het gebied van duurzaamheid of internettechnologie.” En de nieuwe fabriek van Tesla, die zou volgens diverse media ongeveer 10 duizend extra banen betekenen.

De stap die Tesla doormaakt van autobouwer naar accufabrikant, past naadloos in de strategie om de duurzame regio van Nederland te worden, zegt Van der Ziel. “Nu denken mensen bij Tesla nog aan een auto en dus aan autotechnologie – maar dat is meer een aangelegenheid van Zuid-Nederland, in Tilburg staat immers de assemblagefabriek. Het is juist mooi dat het Zuiden zich onderscheidt op het gebied van automotive, dan werken wij aan een soortgelijk imago voor duurzaamheid”, aldus Van der Ziel.

Hij heeft nog geen reactie van Tesla zelf ontvangen. “Dat verwachten we ook niet – het is een campagne met een knipoog, die wordt vast begrepen.” Woordvoerder Berith Berends wil inderdaad niet op de campagne ingaan, maar meldt desgevraagd wel aan Fleet&Mobility dat nog niet bekend is waar en wanneer de accufabriek er komt.

Ook de automotive-toeleverancier MG Energy uit Leeuwarden en leasemaatschappij Mobility Service Nederland, gevestigd in Eelde, zijn betrokken bij de campagne.