Laatste update:

Vragen over leasing | Vallen en opstaan met private occasionlease

(Foto: Barend Lambrechtsen)

Private occasionlease kan helpen de piek aan ex-lease EV’s op te vangen. Maar dan moet het echt beter georganiseerd worden, stelt columnist Barend Lambrechtsen.

Een van de eerste partijen op de markt die private lease used op werkbare schaal introduceerde was Actua. Hun insteek is het maken van een goed werkende calculatiemodule, waar het autobedrijf zelf zijn jong gebruikte auto’s kan calculeren en aanbieden in een private leaseconstructie. De insteek is dat de jong gebruikte auto’s steeds hogere vraagprijzen krijgen, mede door de snel stijgende nieuwprijzen (los van de prijzenoorlog bij EV’s) en de afname van korting, terwijl het besteedbaar bedrag bij de particuliere koper niet hard genoeg stijgt. Dus de jong gebruikte occasion is nu te prijzig geworden.

Daarmee is de voedingsbodem ontstaan voor private lease van jong gebruikte auto’s. Wat natuurlijk ook versterkt is door het tekort aan nieuwe auto’s waardoor ook de zakelijke markt zoekt naar alternatieven voor de auto’s die vervangen moeten worden. Mijn zorg is dat de oneigenlijk hoge remarketingopbrengsten van gebruikte leaseauto’s nu ook gebruikt worden in de calculatie van de in de lease gezette gebruikte auto’s. Op het moment dat de markt weer normaal is, zullen de opbrengsten van de gebruikte auto’s (met name in het C- en D-segment) weer dalen. En dan heb je echt een uitdaging als ondernemer over een paar jaar.

Tesla

We zien dat ook nu al terug bij de Tesla Model 3 van 2019, die grote leasemaatschappijen nu voortijdig terughalen om die in de private lease nog een paar jaar door te zetten. Zodat de markt eind 2024 niet overspoeld wordt met 5 jaar jonge (en te dure) Tesla model 3’s. Het punt is dat het razend lastig is om die risico’s goed in te schatten. Daarbij komt ook nog dat reparatie, onderhoud en bandenvervanging bij een gebruikte auto echt hoger moet zijn dan bij een nieuwe.

Veel calculatiemodules geven daar niet echt een goede waarde voor. Logisch, want het is erg afhankelijk van de leeftijd, kilometerstand en reeds uitgevoerd onderhoud. De voedingsbodem en de vraag naar het operationeel leasen van gebruikte auto’s is dus goed. De nieuwe auto’s zijn duur, de leaseprijzen stijgen. Een gebruikte auto is ook duur, maar het vergelijkingsmateriaal is beperkt, en de auto is beschikbaar.

Vanwege de grote risico’s, die nieuwe aanbieders vaak niet goed in kunnen schatten, zal er zeker wat leergeld betaald gaan worden. Het staat of valt bij een goede administratieve verwerking van opbrengsten en kosten, zodat de lessor kan blijven sturen. Zover ik het in de markt zie is juist dat niet goed geborgd of ingeregeld bij de nieuwe leasemaatschappijen. Nu nog geen probleem, want het venijn zit in de staart. Dat is zeker met operationele lease, zowel met de ROB als restwaarde.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet & lease. Hij heeft zijn eigen trainings-bedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar: redactie@fleet-mobility.nl

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Vragen over leasing | Vallen en opstaan met private occasionlease | Fleet&Mobility

Vragen over leasing | Vallen en opstaan met private occasionlease

Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Barend Lambrechtsen)

Een van de eerste partijen op de markt die private lease used op werkbare schaal introduceerde was Actua. Hun insteek is het maken van een goed werkende calculatiemodule, waar het autobedrijf zelf zijn jong gebruikte auto’s kan calculeren en aanbieden in een private leaseconstructie. De insteek is dat de jong gebruikte auto’s steeds hogere vraagprijzen krijgen, mede door de snel stijgende nieuwprijzen (los van de prijzenoorlog bij EV’s) en de afname van korting, terwijl het besteedbaar bedrag bij de particuliere koper niet hard genoeg stijgt. Dus de jong gebruikte occasion is nu te prijzig geworden.

Daarmee is de voedingsbodem ontstaan voor private lease van jong gebruikte auto’s. Wat natuurlijk ook versterkt is door het tekort aan nieuwe auto’s waardoor ook de zakelijke markt zoekt naar alternatieven voor de auto’s die vervangen moeten worden. Mijn zorg is dat de oneigenlijk hoge remarketingopbrengsten van gebruikte leaseauto’s nu ook gebruikt worden in de calculatie van de in de lease gezette gebruikte auto’s. Op het moment dat de markt weer normaal is, zullen de opbrengsten van de gebruikte auto’s (met name in het C- en D-segment) weer dalen. En dan heb je echt een uitdaging als ondernemer over een paar jaar.

Tesla

We zien dat ook nu al terug bij de Tesla Model 3 van 2019, die grote leasemaatschappijen nu voortijdig terughalen om die in de private lease nog een paar jaar door te zetten. Zodat de markt eind 2024 niet overspoeld wordt met 5 jaar jonge (en te dure) Tesla model 3’s. Het punt is dat het razend lastig is om die risico’s goed in te schatten. Daarbij komt ook nog dat reparatie, onderhoud en bandenvervanging bij een gebruikte auto echt hoger moet zijn dan bij een nieuwe.

Veel calculatiemodules geven daar niet echt een goede waarde voor. Logisch, want het is erg afhankelijk van de leeftijd, kilometerstand en reeds uitgevoerd onderhoud. De voedingsbodem en de vraag naar het operationeel leasen van gebruikte auto’s is dus goed. De nieuwe auto’s zijn duur, de leaseprijzen stijgen. Een gebruikte auto is ook duur, maar het vergelijkingsmateriaal is beperkt, en de auto is beschikbaar.

Vanwege de grote risico’s, die nieuwe aanbieders vaak niet goed in kunnen schatten, zal er zeker wat leergeld betaald gaan worden. Het staat of valt bij een goede administratieve verwerking van opbrengsten en kosten, zodat de lessor kan blijven sturen. Zover ik het in de markt zie is juist dat niet goed geborgd of ingeregeld bij de nieuwe leasemaatschappijen. Nu nog geen probleem, want het venijn zit in de staart. Dat is zeker met operationele lease, zowel met de ROB als restwaarde.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet & lease. Hij heeft zijn eigen trainings-bedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar: redactie@fleet-mobility.nl