20 meter ‘zonneweg’ bij Kockengen

Maarten Maarten
• Laatste update:

Dit meldt het AD. Vorig jaar werd de A50 bij Uden en Oss omgedoopt tot Solar Highway. Daar is een geluidsscherm geplaatst, dat zowel verkeerslawaai tegenhoudt als energie produceert.

Dit najaar wordt het project in Kockengen afgerond. In totaal is dan vijftig vierkante meter van het wegdek benut voor zonnepanelen. Niet veel, maar genoeg om de veiligheid en stroefheid van het wegdek te testen en te zien hoeveel energie de weg opwekt. Volgens projectleider Ad van ’t Zelfde kan de energie mogelijk gebruikt worden om de weg ’s winters te verwarmen, zodat er minder gestrooid hoeft te worden.

Straatverlichting

In het Franse Tourouvre ligt al zo’n ‘zonneweg’, ter waarde van 5 miljoen euro. Die beslaat één rijbaan en is een kilometer lang. Het nabijgelegen stadje gebruikt de opgewekte energie voor de straatverlichting.

De gebruikte Wattway-panelen zijn volgens de leverancier berekend op drukbereden wegen, waar ook zwaar verkeer overheen rijdt, zoals de N401. Juist vanwege die drukte is de proef in Nederland voor de Fransen heel interessant, meldt het AD. Want nergens ter wereld wordt al getest op zo’n drukke route als de Nederlandse, die verkeer van en naar de A2 bij Breukelen leidt.

20 meter ‘zonneweg’ bij Kockengen | Fleet&Mobility

20 meter ‘zonneweg’ bij Kockengen

Maarten Maarten
• Laatste update:

Dit meldt het AD. Vorig jaar werd de A50 bij Uden en Oss omgedoopt tot Solar Highway. Daar is een geluidsscherm geplaatst, dat zowel verkeerslawaai tegenhoudt als energie produceert.

Dit najaar wordt het project in Kockengen afgerond. In totaal is dan vijftig vierkante meter van het wegdek benut voor zonnepanelen. Niet veel, maar genoeg om de veiligheid en stroefheid van het wegdek te testen en te zien hoeveel energie de weg opwekt. Volgens projectleider Ad van ’t Zelfde kan de energie mogelijk gebruikt worden om de weg ’s winters te verwarmen, zodat er minder gestrooid hoeft te worden.

Straatverlichting

In het Franse Tourouvre ligt al zo’n ‘zonneweg’, ter waarde van 5 miljoen euro. Die beslaat één rijbaan en is een kilometer lang. Het nabijgelegen stadje gebruikt de opgewekte energie voor de straatverlichting.

De gebruikte Wattway-panelen zijn volgens de leverancier berekend op drukbereden wegen, waar ook zwaar verkeer overheen rijdt, zoals de N401. Juist vanwege die drukte is de proef in Nederland voor de Fransen heel interessant, meldt het AD. Want nergens ter wereld wordt al getest op zo’n drukke route als de Nederlandse, die verkeer van en naar de A2 bij Breukelen leidt.