Pilot snelladen op zonnestroom ‘geslaagd’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat melden netbeheerder Stedin, Mister Green Electric Lease en leverancier van laadstation- en batterijtechnologie Alfen. Deze drie partijen voerden de pilot uit op het snellaadstation Haarrijn aan de A2, dat Mister Green in 2013 bouwde.

In 2016 werd dat laadstation uitgerust met zonnepanelen. Wanneer geen auto werd opgeladen, werd de energie opgeslagen in een batterij, zodat die bij een later laadmoment alsnog benut kon worden. Waar de zonne-energie tekortschoot voor een laadsessie, werd stroom betrokken uit het reguliere net.

Slijtage

Volgens directeur strategie en innovatie David Peters van Stedin heeft de pilot in de praktijk bewezen dat de belasting van het stroomnet lager wordt door deze werkwijze. “Hierdoor leren we hoe we om moeten gaan met pieken op ons net, wat erg waardevol is voor de energietransitie.” Ook zouden de kabels minder hard slijten, wat de kosten drukt.

Volgens Mark Schreurs, oprichter van Mister Green, is de pilot een eerste stap naar het aanbieden van flexibele energietarieven aan elektrische rijders, afhankelijk van het aanbod van wind- en zonne-energie.

Onlangs lanceerde BMW een systeem waarmee berijders hun auto thuis kunnen opladen met eigen zonnepanelen, aangevuld met energie tegen flexibele tarieven afhankelijk van het aanbod van groene stroom.

Pilot snelladen op zonnestroom ‘geslaagd’ | Fleet&Mobility

Pilot snelladen op zonnestroom ‘geslaagd’

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Dat melden netbeheerder Stedin, Mister Green Electric Lease en leverancier van laadstation- en batterijtechnologie Alfen. Deze drie partijen voerden de pilot uit op het snellaadstation Haarrijn aan de A2, dat Mister Green in 2013 bouwde.

In 2016 werd dat laadstation uitgerust met zonnepanelen. Wanneer geen auto werd opgeladen, werd de energie opgeslagen in een batterij, zodat die bij een later laadmoment alsnog benut kon worden. Waar de zonne-energie tekortschoot voor een laadsessie, werd stroom betrokken uit het reguliere net.

Slijtage

Volgens directeur strategie en innovatie David Peters van Stedin heeft de pilot in de praktijk bewezen dat de belasting van het stroomnet lager wordt door deze werkwijze. “Hierdoor leren we hoe we om moeten gaan met pieken op ons net, wat erg waardevol is voor de energietransitie.” Ook zouden de kabels minder hard slijten, wat de kosten drukt.

Volgens Mark Schreurs, oprichter van Mister Green, is de pilot een eerste stap naar het aanbieden van flexibele energietarieven aan elektrische rijders, afhankelijk van het aanbod van wind- en zonne-energie.

Onlangs lanceerde BMW een systeem waarmee berijders hun auto thuis kunnen opladen met eigen zonnepanelen, aangevuld met energie tegen flexibele tarieven afhankelijk van het aanbod van groene stroom.