BMW lanceert duurzaam laden aan huis

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

BMW DCS gebruikt een algoritme om te zorgen dat het elektrische of plugin-hybride voertuig automatisch geladen wordt met zo goedkoop en zo duurzaam mogelijk opgewekte stroom, bijvoorbeeld in daluren of met door zonnepanelen opgewekt stroom. BMW werkt voor deze dienst samen met Eneco-dochter Jedlix. Dat bedrijf bracht najaar 2016 een app op de markt om slim en duurzaam opladen aan openbare laadpalen mogelijk te maken. BMW DCS werkt ook met wallboxen in eigen huis.

Leren

Het algoritme wordt gevoed door actuele energieprijzen, afkomstig van Jedlix. Ook worden de weersvoorspellingen meegenomen in de berekening. De berijder stelt de gewenste vertrektijd in, waarop BMW DCS zorgt dat de auto tot die tijd geladen wordt met elektriciteit die zo veel mogelijk duurzaam opgewekt is. “Die vertrektijd is in te stellen als een wekker op je telefoon”, zegt Niels Burgman, e-mobility manager bij BMW i Nederland. “Bovendien is het algoritme zelf lerend: wanneer je op bepaalde dagen onaangekondigd de auto neemt om naar de sportschool te gaan of de kinderen weg te brengen, dan houdt het systeem daar al snel rekening mee.”

BMW DCS moet zorgen voor een besparing in de kosten van het laden van een elektrische of plugin-hybride auto. De basisservice houdt alleen rekening met het dag-nachttarief. Volgens Burgman bespaart de gebruiker daarmee al ongeveer 80 euro per jaar. Interessanter wordt het wanneer de berijder eigen zonnepanelen heeft, want in dat geval zorgt DCS dat de auto zo veel mogelijk op eigen stroom geladen wordt. De laadtijden worden dan zo veel mogelijk afgestemd op de voorspelde zonneschijn.

Besparing

Om gebruik te maken van pieken in het aanbod van groene stroom dient de berijder een energiecontract te hebben bij Eneco. BMW DCS gebruikt dan de data over prijs en aanbod van Jedlix om zo goedkoop en duurzaam mogelijk te laden. Dat moet een besparing opleveren van 15 tot 25 euro per maand. Volgens Burgman past BMW DCS in een bredere strategie van BMW: “Als we een product maken, dan moet het ‘cradle to cradle’ zijn doordacht. We maken een elektrische auto en kiezen materialen en processen vanuit die filosofie. Dan is het voor ons ook logisch om een auto zo duurzaam en goedkoop mogelijk te laden, zodat hij ook tijdens zijn levensduur zo duurzaam mogelijk is.”

Terugverdienen

Vanaf april is BMW DCS beschikbaar in Nederland en Duitsland, in eerste instantie voor elektrische en plugin-hybride BMW’s. Volgens Burgman wordt de service spoedig ook Mini’s beschikbaar. Uitrol naar andere Europese landen en de VS volgt snel. Vanaf deze zomer zal BMW Digital Charging Service via de Connected Drive-store beschikbaar zijn voor andere automerken. Voor BMW-rijders is DCS het eerste jaar gratis te gebruiken, daarna kost het systeem 50 euro per jaar. Volgens Burgman moet DCS zichzelf voor de gebruiker minimaal terugverdienen. Het grootste voordeel zou dus zitten in het feit dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van groene stroom die beschikbaar is. Jedlix, de leverancier van data en het algoritme, biedt dezelfde slimme laadtechnologie aan via duizend publieke laadpalen in Nederland. Ook werkt het bedrijf met Renault aan een soortgelijke propositie als BMW DCS om slim en duurzaam laden aan huis mogelijk te maken.

BMW lanceert duurzaam laden aan huis | Fleet&Mobility

BMW lanceert duurzaam laden aan huis

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

BMW DCS gebruikt een algoritme om te zorgen dat het elektrische of plugin-hybride voertuig automatisch geladen wordt met zo goedkoop en zo duurzaam mogelijk opgewekte stroom, bijvoorbeeld in daluren of met door zonnepanelen opgewekt stroom. BMW werkt voor deze dienst samen met Eneco-dochter Jedlix. Dat bedrijf bracht najaar 2016 een app op de markt om slim en duurzaam opladen aan openbare laadpalen mogelijk te maken. BMW DCS werkt ook met wallboxen in eigen huis.

Leren

Het algoritme wordt gevoed door actuele energieprijzen, afkomstig van Jedlix. Ook worden de weersvoorspellingen meegenomen in de berekening. De berijder stelt de gewenste vertrektijd in, waarop BMW DCS zorgt dat de auto tot die tijd geladen wordt met elektriciteit die zo veel mogelijk duurzaam opgewekt is. “Die vertrektijd is in te stellen als een wekker op je telefoon”, zegt Niels Burgman, e-mobility manager bij BMW i Nederland. “Bovendien is het algoritme zelf lerend: wanneer je op bepaalde dagen onaangekondigd de auto neemt om naar de sportschool te gaan of de kinderen weg te brengen, dan houdt het systeem daar al snel rekening mee.”

BMW DCS moet zorgen voor een besparing in de kosten van het laden van een elektrische of plugin-hybride auto. De basisservice houdt alleen rekening met het dag-nachttarief. Volgens Burgman bespaart de gebruiker daarmee al ongeveer 80 euro per jaar. Interessanter wordt het wanneer de berijder eigen zonnepanelen heeft, want in dat geval zorgt DCS dat de auto zo veel mogelijk op eigen stroom geladen wordt. De laadtijden worden dan zo veel mogelijk afgestemd op de voorspelde zonneschijn.

Besparing

Om gebruik te maken van pieken in het aanbod van groene stroom dient de berijder een energiecontract te hebben bij Eneco. BMW DCS gebruikt dan de data over prijs en aanbod van Jedlix om zo goedkoop en duurzaam mogelijk te laden. Dat moet een besparing opleveren van 15 tot 25 euro per maand. Volgens Burgman past BMW DCS in een bredere strategie van BMW: “Als we een product maken, dan moet het ‘cradle to cradle’ zijn doordacht. We maken een elektrische auto en kiezen materialen en processen vanuit die filosofie. Dan is het voor ons ook logisch om een auto zo duurzaam en goedkoop mogelijk te laden, zodat hij ook tijdens zijn levensduur zo duurzaam mogelijk is.”

Terugverdienen

Vanaf april is BMW DCS beschikbaar in Nederland en Duitsland, in eerste instantie voor elektrische en plugin-hybride BMW’s. Volgens Burgman wordt de service spoedig ook Mini’s beschikbaar. Uitrol naar andere Europese landen en de VS volgt snel. Vanaf deze zomer zal BMW Digital Charging Service via de Connected Drive-store beschikbaar zijn voor andere automerken. Voor BMW-rijders is DCS het eerste jaar gratis te gebruiken, daarna kost het systeem 50 euro per jaar. Volgens Burgman moet DCS zichzelf voor de gebruiker minimaal terugverdienen. Het grootste voordeel zou dus zitten in het feit dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van groene stroom die beschikbaar is. Jedlix, de leverancier van data en het algoritme, biedt dezelfde slimme laadtechnologie aan via duizend publieke laadpalen in Nederland. Ook werkt het bedrijf met Renault aan een soortgelijke propositie als BMW DCS om slim en duurzaam laden aan huis mogelijk te maken.