Vakbeurs Hypermotion: We doorbreken het silo-denken
Nu in Nederland het Intelligent Transport Systems Congres, ook wel ITS Congress genoemd, bezig is in het Eindhovense Evoluon, bereidt Duitsland zich voor op hun eigen variant: Hypermotion. Op deze mobiliteitsbeurs komen leveranciers en afnemers van mobiliteit en logistiek samen. De beurs vindt dit jaar voor de derde keer plaats, op 26, 27 en 28 november 2019 in de Messe Frankfurt. Het doel is vooral netwerken, de focus ligt niet eens zozeer op sales.
“Digitalisering, duurzaamheid en het veranderende mobiliteitsgedrag van reizigers zorgen ervoor we van traditionele autobeurzen verschuiven naar mobiliteitsbeurzen”, stelt beursdirecteur Danilo Kirschner. “Een auto is niet meer leidend om van A naar B te komen, maar de snelste manier. Of dat nu de trein, fiets of toch de auto is. De ontwikkelingen in software om dat voor elkaar te krijgen maken tegenwoordig het verschil, in plaats van de hardware; de auto. Jongeren willen geen auto bezitten, maar vooral connected zijn.”
Regisseur
Daarnaast wordt volgens hem nog te veel in silo’s gedacht en moet juist dat silodenken worden doorbroken, meent Kirschner. “Er wordt nog gedacht in logistiek, auto’s, trein als aparte branches. Wij brengen ze samen op één platform. Wie gaat de mobiliteit van de toekomst regisseren? Is dat de autofabrikant, Apple, een stad of een OV-vervoerder? Data zijn de nieuwe olie en de race om leidend in de regie is nog lang niet gereden.”
De doelgroep van Hypermotion beperkt zich dan ook niet tot de autobranche. “We richten ons daarnaast op start-ups, investeerders, grote corporates, logistieke bedrijven, fleetmanagers, overheden, stadsplanners, architecten en de luchthavenbranche. Grote corporates kunnen shoppen bij start-ups. Een autofabrikant moet over zijn eigen ontwikkelingen heen stappen om ook in de toekomst relevant te blijven. Ze doen er dan goed aan om nieuwe technologieën en software in te kopen van start-ups”, legt Kirschner uit.
Koptelefoons
Hypermotion is volgens de beursdirecteur meer een congres dan een beurs. “Alle dagen zijn er sprekers en het delen van kennis is erg belangrijk. Voor de start-ups hebben we speciaal het Disruptive Innovative Stage ingericht. Zij krijgen letterlijk een podium om te pitchen.” Vooralsnog zijn er geen Nederlandse start-ups aangemeld bij Hypermotion. “Er zijn al voorbeelden van start-ups die vorig jaar op ons congres zijn geweest en nu enorm groeien in de praktijk.” Zo stond taxideelapp Via Van (van Mercedes-Benz) vorig jaar nog op de bühne. “Er was er ook een partij die koptelefoons voor blinde en slechtziende mensen heeft ontwikkeld. Met spraak worden deze mensen begeleid tijdens hun route.”
De Hypermotion in 2018 trok 3.000 bezoekers en 140 exposanten. Voor november mikt de organisatie op 5.000 bezoekers. “We hebben 1 hal in de Messe Frankfurt en die is al volledig volgeboekt met meer dan 200 exposanten”, aldus Kirschner.