‘Regels rond fiets van de zaak moet simpeler’
Dat meldt Bovag op basis van een brief aan de Tweede Kamer. RAI Vereniging en Bovag pleiten al enkele jaren bij de betrokken ministeries om de fiets van de zaak nog aantrekkelijker te maken.
In 2020 is een 7 procent bijtelling voor de fiets van de zaak ingevoerd. ‘Dat brengt duidelijkheid aan werknemer en werkgever bij een fiets van de zaak. Maar de verplichting leidt er ook toe dat een werknemer die gebruik maakt van een fiets van de zaak alleen aanspraak kan maken op de onbelaste kilometervergoeding voor een ander vervoermiddel als een kilometeradministratie wordt bijgehouden. De werknemer moet aantonen op welke dagen er gebruik wordt gemaakt van dat andere vervoermiddel. Een administratief omslachtige methode die de fiets van de zaak minder aantrekkelijk maakte,’ aldus Bovag.
Onderlinge afspraken
Bovag en RAI Vereniging pleiten sinds de invoering van de maatregel al dat het mogelijk moet zijn dat werknemer en werkgever onderling afspraken maken over het uitkeren van de onbelaste kilometervergoeding naast de fiets van de zaak. Dit voor de dagen dat er gebruik wordt gemaakt van een ander vervoermiddel dan de fiets van de zaak en zonder dat een uitgebreide kilometeradministratie hoeft te worden bijgehouden.
“Dit besluit maakt de fiets van de zaak een stuk aantrekkelijker”, zegt Remco Tekstra, sectiemanager Fietsen van RAI Vereniging. “De maatregel sluit ook naadloos aan bij de ambitie van het kabinet om in 2025 100 duizend extra fietsforenzen te hebben.” Maarten Mastop, branchemanager Bovag Fietsbedrijven: “De nieuwe regeling sluit ook goed aan bij de dagelijkse praktijk waarin werknemers vaak kiezen voor verschillende vervoermiddelen, bijvoorbeeld omwille van het weer of hun werkschema.