Beheeradvies | Wat te doen met de WLTP?

Redactie Redactie
• Laatste update:

De verouderde New European Driving Cycle (NEDC)-test is vanaf 1 september dit jaar vervangen door de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP), die de praktijk beter benadert. In de testprocedure van de WLTP wordt bijvoorbeeld over langere afstanden gereden en rekening gehouden met verbruiksverhogende en -verlagende opties. Met deze WLTP wordt onder meer bepaald hoeveel CO2 personenauto‘s of lichte bedrijfsauto’s uitstoten en wat het brandstofverbruik is. Voor elektrische auto’s wordt aan de hand van de WLTP bepaald wat de actieradius is. Voor veel auto’s zal dit betekenen dat de CO2-uitstoot volgens fabrieksopgaaf hoger komt te liggen dan volgens de huidige NEDC-testen.

De overheid zal met een omrekensleutel moeten komen.

Wat betekent dit voor u? Voorlopig niets, want de periode van 1 september 2017 tot en met 1 september 2018 is een overgangstermijn waarbij van nieuwe automodellen (waar een typegoedkeuring voor nodig is) twee CO2-waarden nodig zullen zijn: de WLTP-CO2-waarde en voor de calculatie van de BPM een benadering van de NEDC-CO2-waarde. Hiervoor zal de overheid met een omrekensleutel moeten komen. Zodoende kunt u ook op de ‘oude’ NEDC-CO2-waarden auto’s blijven vergelijken. Vanaf 1 september 2018 geldt dat alleen nog de WLTP-waarde wordt getoond. Zoals de zaken er nu voor staan, geldt in Nederland het huidige BPM-stelsel tot minimaal 31 december 2018. Het Ministerie van Financiën wil
eerst, in de periode na 1 september 2017, de eerste WLTP-waarden monitoren om te zien hoe groot het praktijkeffect van de WLTP daadwerkelijk is.

Ons advies is op dit moment dan ook: gebruik voor uw eigen leaseregeling de CO2-gegevens die gebruikt zijn om de hoogte van de BPM te bepalen. Zo voorkomt u dat u appels met peren gaat vergelijken. 

Arie Brundel, Senior Consultant Fleet Support

Deze rubriek wordt mogelijk gemaakt door Fleet Support

Beheeradvies | Wat te doen met de WLTP? | Fleet&Mobility

Beheeradvies | Wat te doen met de WLTP?

Redactie Redactie
• Laatste update:

De verouderde New European Driving Cycle (NEDC)-test is vanaf 1 september dit jaar vervangen door de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP), die de praktijk beter benadert. In de testprocedure van de WLTP wordt bijvoorbeeld over langere afstanden gereden en rekening gehouden met verbruiksverhogende en -verlagende opties. Met deze WLTP wordt onder meer bepaald hoeveel CO2 personenauto‘s of lichte bedrijfsauto’s uitstoten en wat het brandstofverbruik is. Voor elektrische auto’s wordt aan de hand van de WLTP bepaald wat de actieradius is. Voor veel auto’s zal dit betekenen dat de CO2-uitstoot volgens fabrieksopgaaf hoger komt te liggen dan volgens de huidige NEDC-testen.

De overheid zal met een omrekensleutel moeten komen.

Wat betekent dit voor u? Voorlopig niets, want de periode van 1 september 2017 tot en met 1 september 2018 is een overgangstermijn waarbij van nieuwe automodellen (waar een typegoedkeuring voor nodig is) twee CO2-waarden nodig zullen zijn: de WLTP-CO2-waarde en voor de calculatie van de BPM een benadering van de NEDC-CO2-waarde. Hiervoor zal de overheid met een omrekensleutel moeten komen. Zodoende kunt u ook op de ‘oude’ NEDC-CO2-waarden auto’s blijven vergelijken. Vanaf 1 september 2018 geldt dat alleen nog de WLTP-waarde wordt getoond. Zoals de zaken er nu voor staan, geldt in Nederland het huidige BPM-stelsel tot minimaal 31 december 2018. Het Ministerie van Financiën wil
eerst, in de periode na 1 september 2017, de eerste WLTP-waarden monitoren om te zien hoe groot het praktijkeffect van de WLTP daadwerkelijk is.

Ons advies is op dit moment dan ook: gebruik voor uw eigen leaseregeling de CO2-gegevens die gebruikt zijn om de hoogte van de BPM te bepalen. Zo voorkomt u dat u appels met peren gaat vergelijken. 

Arie Brundel, Senior Consultant Fleet Support

Deze rubriek wordt mogelijk gemaakt door Fleet Support