Autoregeling

Laatste update:

Beheeradvies | De Toekomst vereist aanpassingen

Arie Brundel, senior consultant Fleet Support

Mobiliteit is volop in beweging. Sinds een paar jaar zetten we volop in op duurzaamheid met steeds meer volledig elektrische auto’s. Mede dankzij ons gunstige fiscale klimaat is menig wagenpark inmiddels aardig geëlektrificeerd. Het begon met Tesla, en ook andere autofabrikanten brengen nu in rap tempo elektrische modellen uit, mede dankzij de aanzienlijke boetes op te hoge uitstoot. Door COVID19 werd ineens alles anders. Thuiswerken wordt de nieuwe norm en overleg met collega’s, klanten en prospects gaat online. Daarmee komt zakelijke mobiliteit ook in een heel ander perspectief te staan. Naast elektrificatie is flexibiliteit in mobiliteit opeens helemaal hip.

Maar waar komt dat dan precies vandaan?

Laten we eerst eens kijken naar de werknemer als traditionele leaserijder. Een blik op de agenda leert dat de auto van de zaak, hoe mooi hij ook is, nu wel erg weinig wordt gebruikt. En naast de ‘leasebak’ staat nog een (privé)auto, die ook prima functioneert. Oftewel: het lagere autogebruik zet de maandelijkse bijtelling in een nieuw daglicht. Bovendien zijn er veel jonge werknemers voor wie de auto helemaal geen gewenste oplossing is. Ze wonen in de binnenstad en hebben meer aan andere vervoermiddelen, zoals fiets, deelauto of OV.

Ook bij de werkgever zorgt de nieuwe realiteit voor een duidelijke aanpassing van het mobiliteitsbeleid. Leasecontracten zijn de basis voor langlopende verplichtingen en bieden weinig flexibiliteit. Precies wat je nu niet wil. Bovendien zijn leaseauto’s vaak op functionele afwegingen verstrekt. Bij meer dan zo’n 15 duizend zakelijke kilometers had je recht op de leaseauto om de werknemer veilig, comfortabel en zeker ook bedrijfseconomisch aantrekkelijk bij de klant te krijgen. Die 15 duizend kilometers worden nu echter niet meer gehaald. En waarschijnlijk blijft thuiswerken een vast onderdeel van onze werkweek.

De toekomst van mobiliteit is dus al begonnen. Ga er dus volop mee aan de slag. Door uitbreiding van het keuzepallet, met bijvoorbeeld naast een kleinere en elektrische auto een leasefiets erbij. En daarnaast – of in de plaats van – een mobiliteitspas waarmee zowel openbaar vervoer als (elektrisch) deelvervoer toegankelijk is. Dat vereist wel aanpassing van de huidige beleidsuitgangspunten en spelregels. Uw werknemers willen het en uw concurrent is al met ons in gesprek.

Beheeradvies | De Toekomst vereist aanpassingen | Fleet&Mobility

Beheeradvies | De Toekomst vereist aanpassingen

Arie Brundel Arie Brundel
• Laatste update:
Arie Brundel, senior consultant Fleet Support

Maar waar komt dat dan precies vandaan?

Laten we eerst eens kijken naar de werknemer als traditionele leaserijder. Een blik op de agenda leert dat de auto van de zaak, hoe mooi hij ook is, nu wel erg weinig wordt gebruikt. En naast de ‘leasebak’ staat nog een (privé)auto, die ook prima functioneert. Oftewel: het lagere autogebruik zet de maandelijkse bijtelling in een nieuw daglicht. Bovendien zijn er veel jonge werknemers voor wie de auto helemaal geen gewenste oplossing is. Ze wonen in de binnenstad en hebben meer aan andere vervoermiddelen, zoals fiets, deelauto of OV.

Ook bij de werkgever zorgt de nieuwe realiteit voor een duidelijke aanpassing van het mobiliteitsbeleid. Leasecontracten zijn de basis voor langlopende verplichtingen en bieden weinig flexibiliteit. Precies wat je nu niet wil. Bovendien zijn leaseauto’s vaak op functionele afwegingen verstrekt. Bij meer dan zo’n 15 duizend zakelijke kilometers had je recht op de leaseauto om de werknemer veilig, comfortabel en zeker ook bedrijfseconomisch aantrekkelijk bij de klant te krijgen. Die 15 duizend kilometers worden nu echter niet meer gehaald. En waarschijnlijk blijft thuiswerken een vast onderdeel van onze werkweek.

De toekomst van mobiliteit is dus al begonnen. Ga er dus volop mee aan de slag. Door uitbreiding van het keuzepallet, met bijvoorbeeld naast een kleinere en elektrische auto een leasefiets erbij. En daarnaast – of in de plaats van – een mobiliteitspas waarmee zowel openbaar vervoer als (elektrisch) deelvervoer toegankelijk is. Dat vereist wel aanpassing van de huidige beleidsuitgangspunten en spelregels. Uw werknemers willen het en uw concurrent is al met ons in gesprek.