Overig

Laatste update:

Beheeradvies | Van beheren naar beheersen

Arie Brundel, senior consultant Fleet Support

Arie Brundel, senior consultant Fleet Support, geeft in elke editie van Fleet&Mobility tips voor beter wagenparkbeheer. In deze editie: beheers de beheerkosten van je bedrijfsauto’s. 

Nu thuiswerken geen uitzondering meer is, zie ik meer bedrijfswagens. Dagelijks vliegen bestelbusjes door de straat om alle online bestellingen offline te bezorgen. Vaak wordt de gordel plat op de stoel gelaten en springt de chauffeur er bovenop. Begrijpelijk als je voortdurend moet in- en losklikken, maar niet zo veilig natuurlijk. Die bedrijfswagens laten ook duidelijk zien dat de wereld snel verandert. De binnenstad blijft min of meer leeg. Bij pakketbezorgers zien we dan ook dat de chauffeur per dag, of soms zelfs per dagdeel, wijzigt. Daarmee is de bedrijfswagen niet zozeer een persoons- maar echt een functiegebonden auto zijn. Juist bij de bedrijfswagens zijn interessante aansturingsmodellen zichtbaar. Want als ergens de chauffeur de TCO direct beïnvloedt, dan is het hier. Constant starten en stoppen, hard optrekken en dan weer vol op de rem, motor laten draaien. We zien de brandstofcijfers door het dak gaan.

Wat is de oplossing? Meer elektrische bedrijfswagens, slim laden. En belonen in plaats van straffen! Een grote keten van maaltijdpakketten doet dat al. In alle bedrijfswagen zit telematica en die registreert echt alles. Wel of geen gordel om, rijgedrag enzovoort. Al deze data wordt vertaald naar gewenst gedrag. Doet de chauffeur alles keurig, krijgt hij meer uurloon. Dus trek de stoute schoenen aan en stuur op gewenst gedrag van de chauffeur. Er zijn nog twee methodes: scherpe leasetarieven en strakke factuurcontrole.

Stuur op gewenst gedrag van de chauffeur.

Scherpe leasetarieven zijn bij bedrijfswagens zeker een uitdaging. Toch lukt dat wel degelijk, zeker vanuit een tendertraject. Bedrijfswagens zijn veel minder trendgevoelig en stabieler in restwaardeverwachting. Dus zijn er afspraken te maken voor vaste standaard bedrijfswagens over restwaarde en onderhoud die de komende jaren ook als harde prijsafspraken van toepassing zijn.

Ook factuurcontrole staat of valt ook bij strakke regie op het moment van de start van de samenwerking. Maak een PLA met eenduidige prijsafspraken zoals eigen risico, huurtarieven en andere kosten. Daarmee krijgt factuurcontrole een degelijk fundament en worden verrassingen tot een minimum beperkt. Met de inzet van meer EV, de sturing van de chauffeur op tanken/laden en rijgedrag, scherpe leasetarieven en sluitende factuurcontrole bent u als fleetowner ‘in control’ over uw bedrijfswagenkosten en wordt beheren echt beheersen. Waarbij hulp en advies uit de dagelijkse praktijk maar één telefoontje weg is.

Beheeradvies | Van beheren naar beheersen | Fleet&Mobility

Beheeradvies | Van beheren naar beheersen

Arie Brundel Arie Brundel
• Laatste update:
Arie Brundel, senior consultant Fleet Support

Nu thuiswerken geen uitzondering meer is, zie ik meer bedrijfswagens. Dagelijks vliegen bestelbusjes door de straat om alle online bestellingen offline te bezorgen. Vaak wordt de gordel plat op de stoel gelaten en springt de chauffeur er bovenop. Begrijpelijk als je voortdurend moet in- en losklikken, maar niet zo veilig natuurlijk. Die bedrijfswagens laten ook duidelijk zien dat de wereld snel verandert. De binnenstad blijft min of meer leeg. Bij pakketbezorgers zien we dan ook dat de chauffeur per dag, of soms zelfs per dagdeel, wijzigt. Daarmee is de bedrijfswagen niet zozeer een persoons- maar echt een functiegebonden auto zijn. Juist bij de bedrijfswagens zijn interessante aansturingsmodellen zichtbaar. Want als ergens de chauffeur de TCO direct beïnvloedt, dan is het hier. Constant starten en stoppen, hard optrekken en dan weer vol op de rem, motor laten draaien. We zien de brandstofcijfers door het dak gaan.

Wat is de oplossing? Meer elektrische bedrijfswagens, slim laden. En belonen in plaats van straffen! Een grote keten van maaltijdpakketten doet dat al. In alle bedrijfswagen zit telematica en die registreert echt alles. Wel of geen gordel om, rijgedrag enzovoort. Al deze data wordt vertaald naar gewenst gedrag. Doet de chauffeur alles keurig, krijgt hij meer uurloon. Dus trek de stoute schoenen aan en stuur op gewenst gedrag van de chauffeur. Er zijn nog twee methodes: scherpe leasetarieven en strakke factuurcontrole.

Stuur op gewenst gedrag van de chauffeur.

Scherpe leasetarieven zijn bij bedrijfswagens zeker een uitdaging. Toch lukt dat wel degelijk, zeker vanuit een tendertraject. Bedrijfswagens zijn veel minder trendgevoelig en stabieler in restwaardeverwachting. Dus zijn er afspraken te maken voor vaste standaard bedrijfswagens over restwaarde en onderhoud die de komende jaren ook als harde prijsafspraken van toepassing zijn.

Ook factuurcontrole staat of valt ook bij strakke regie op het moment van de start van de samenwerking. Maak een PLA met eenduidige prijsafspraken zoals eigen risico, huurtarieven en andere kosten. Daarmee krijgt factuurcontrole een degelijk fundament en worden verrassingen tot een minimum beperkt. Met de inzet van meer EV, de sturing van de chauffeur op tanken/laden en rijgedrag, scherpe leasetarieven en sluitende factuurcontrole bent u als fleetowner ‘in control’ over uw bedrijfswagenkosten en wordt beheren echt beheersen. Waarbij hulp en advies uit de dagelijkse praktijk maar één telefoontje weg is.