Coronacrisis: ‘Verminder aantal auto’s en contractkilometers’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Wagenparkbeheerders kijken door de coronacrisis kritisch naar de kosten van een lease-contract. (Foto: Shutterstock)

Nu het crisis is en de inkomsten dalen, moet begonnen worden met terugdringen van kosten van de zakelijke vloot. Wat Roel Hindriks van Leaseconsult betreft parallel of nog wat steviger dan de verminderde mobiliteitsbehoefte. “De behoefte aan mobiliteit daalt meteen. Als wagenparkbeheerder moet je daar wat mee. En het begint met het verminderen van het aantal auto’s.” Het verkleinen van de vloot moet in goed overleg met de leasemaatschappijen, stelt hij. “Bespreek wat er mogelijk is. Denk aan het verlagen van de jaarkilometrages van auto die wel beschikbaar moeten blijven. En voor welke auto’s kunnen de leasecontracten nog een jaar doorlopen? Verleng dan die contracten in plaats van de auto’s te vervangen.”

Hercalculatie

Het terugbrengen van de kosten is ook wat senior consultant Arie Brundel van Fleet Support, dat het beheer over 60 duizend leasecontracten voert, aanraadt. “Wij benaderen onze klanten proactief door voor te stellen om een hercalculatie te maken van de contracten. De zakelijke kilometers nemen tenslotte fors af, waardoor het beter is om nu veranderingen aan te brengen. Anders kopen de bedrijven te veel kilometers in. Dat scheelt ook direct in de kosten.” Naast het terugbrengen van de zakelijke kilometers, is het wat Brundel betreft verstandig om ook kritisch te kijken naar het bestellen van nieuwe auto’s. “We maken nu een dip mee die misschien een crisis wordt. Dan is het verstandig om even pas op de plaats te maken.”

Wees kritisch op het bestellen van nieuwe auto’s

Arie Brundel, Fleet Support

Thijs Truijen, directeur van leasemakelaar Fleximo, schreef vandaag in een blog dat dit het moment is om naar de gereden kilometers van het personeel te kijken. “Wellicht is dit het moment om auto’s onderling te wisselen. Zorg bijvoorbeeld dat alle medewerkers nu wisselen naar de zomerbanden en dat alle schades gemeld en gerepareerd zijn. Heeft u nu een aantal leaseauto’s stilstaan, dan kunt u wellicht gebruik maken van de stilstandsregeling van de leasemaatschappij. Elke leasemaatschappij heeft hier zijn eigen regels in. Met de stilstandsregeling kunt u enkele maanden de auto schorsen, zodat de maanlasten lager worden.”

In gesprek

Bij de Volksbank denken ze voorlopig nog niet aan het terugbrengen van de vloot, stelt adviseur expertise hr Arno Veenman, mobiliteitsmanager van het jaar. “Het effect van de crisis is nog niet bekend, maar over de langere termijn kan ik mij voorstellen dat wij met een medewerker in gesprek gaan of een nieuwe auto nodig is. Momenteel hebben we 270 auto’s op 3.200 medewerkers. Hiervan is de helft functioneel gebonden en de andere helft arbeidsvoorwaardelijk.” Dat er nu minder zakelijke kilometers verreden worden is een logisch gevolg van het thuiswerken, denkt hij. “Maar na deze periode gaan we wellicht meer afspraken maken om het werk in te halen. Dan kan het aantal kilometers gelijk omhoog gaan.”

Na deze periode gaan we wellicht meer afspraken maken en dan gaat het aantal kilometers snel weer omhoog

Arno Veenman, Volksbank

Als de coronacrisis langer voortduurt, dan verwacht Veenman wel een verandering in de looptijd van de leasecontracten. “Onze auto’s lopen momenteel vijf jaar in een contract. Het is al gebruikelijk dat we om het half jaar kijken naar de mobiliteit van de medewerker. Daar veranderen we niets aan, maar ik kan me voorstellen dat we voorzichtiger worden met het bestellen van nieuwe auto’s. Toch verwacht ik niet dat medewerkers als gevolg van de crisis snel de auto moeten inleveren. Bij alle beslissingen die we nemen wegen we de omstandigheden en menselijke maat mee.”

Een tip die Brundel meegeeft aan klanten is het omzetten van vaste OV-abonnementen naar betalen per transactie. In een abonnement wordt uitgegaan van drie a vier dagen reizen per week. Dit gebruik is nu echter verminderd naar bijna nul.

Elektrificatie

Een positieve bijvangst van een neergang in de mobiliteit is dat de CO2-uitstoot drastisch omlaag gaat. “Er is minder verkeer en er staan geen files, waardoor bedrijven hun klimaatdoelstellingen dichterbij brengen en de footprint omlaag brengen”, stelt Brundel. Die milieu-impact kan vervolgens met elektrificatie van het wagenpark nog verder naar beneden gebracht worden.

Als wagenparkbeheerders over willen stappen op EV’s, dan is het volgens Fleximo van belang om snel actie te ondernemen. “Door het coronavirus is een aantal fabrieken stil komen te liggen, waardoor levering van onderdelen en accu’s langer op zich laat wachten. Aangezien de bijtelling vanaf 2021 van 8 procent naar 12 procent gaat, is het van belang om zo snel mogelijk een productieplaats voor levering in 2020 te reserveren. Vergeet niet om bij het bestellen van een nieuwe EV aan te geven wanneer de huidige leaseauto uitloopt. Zo kunnen contracten in elkaar overlopen.”

Ook Hindriks ziet kansen en hij weet waar hij over spreekt, want hij maakte al wat crises mee. “Tijdens de bancaire crisis daalde de behoefte naar mobiliteit ook. Ik verwacht dat als de coronacrisis over zijn hoogtepunt heen is, dit de elektrische transitie alleen maar versnelt. Daar liggen kansen wat betreft de toekomst.”

Coronacrisis: ‘Verminder aantal auto’s en contractkilometers’ | Fleet&Mobility

Coronacrisis: ‘Verminder aantal auto’s en contractkilometers’

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Wagenparkbeheerders kijken door de coronacrisis kritisch naar de kosten van een lease-contract. (Foto: Shutterstock)

Nu het crisis is en de inkomsten dalen, moet begonnen worden met terugdringen van kosten van de zakelijke vloot. Wat Roel Hindriks van Leaseconsult betreft parallel of nog wat steviger dan de verminderde mobiliteitsbehoefte. “De behoefte aan mobiliteit daalt meteen. Als wagenparkbeheerder moet je daar wat mee. En het begint met het verminderen van het aantal auto’s.” Het verkleinen van de vloot moet in goed overleg met de leasemaatschappijen, stelt hij. “Bespreek wat er mogelijk is. Denk aan het verlagen van de jaarkilometrages van auto die wel beschikbaar moeten blijven. En voor welke auto’s kunnen de leasecontracten nog een jaar doorlopen? Verleng dan die contracten in plaats van de auto’s te vervangen.”

Hercalculatie

Het terugbrengen van de kosten is ook wat senior consultant Arie Brundel van Fleet Support, dat het beheer over 60 duizend leasecontracten voert, aanraadt. “Wij benaderen onze klanten proactief door voor te stellen om een hercalculatie te maken van de contracten. De zakelijke kilometers nemen tenslotte fors af, waardoor het beter is om nu veranderingen aan te brengen. Anders kopen de bedrijven te veel kilometers in. Dat scheelt ook direct in de kosten.” Naast het terugbrengen van de zakelijke kilometers, is het wat Brundel betreft verstandig om ook kritisch te kijken naar het bestellen van nieuwe auto’s. “We maken nu een dip mee die misschien een crisis wordt. Dan is het verstandig om even pas op de plaats te maken.”

Wees kritisch op het bestellen van nieuwe auto’s

Arie Brundel, Fleet Support

Thijs Truijen, directeur van leasemakelaar Fleximo, schreef vandaag in een blog dat dit het moment is om naar de gereden kilometers van het personeel te kijken. “Wellicht is dit het moment om auto’s onderling te wisselen. Zorg bijvoorbeeld dat alle medewerkers nu wisselen naar de zomerbanden en dat alle schades gemeld en gerepareerd zijn. Heeft u nu een aantal leaseauto’s stilstaan, dan kunt u wellicht gebruik maken van de stilstandsregeling van de leasemaatschappij. Elke leasemaatschappij heeft hier zijn eigen regels in. Met de stilstandsregeling kunt u enkele maanden de auto schorsen, zodat de maanlasten lager worden.”

In gesprek

Bij de Volksbank denken ze voorlopig nog niet aan het terugbrengen van de vloot, stelt adviseur expertise hr Arno Veenman, mobiliteitsmanager van het jaar. “Het effect van de crisis is nog niet bekend, maar over de langere termijn kan ik mij voorstellen dat wij met een medewerker in gesprek gaan of een nieuwe auto nodig is. Momenteel hebben we 270 auto’s op 3.200 medewerkers. Hiervan is de helft functioneel gebonden en de andere helft arbeidsvoorwaardelijk.” Dat er nu minder zakelijke kilometers verreden worden is een logisch gevolg van het thuiswerken, denkt hij. “Maar na deze periode gaan we wellicht meer afspraken maken om het werk in te halen. Dan kan het aantal kilometers gelijk omhoog gaan.”

Na deze periode gaan we wellicht meer afspraken maken en dan gaat het aantal kilometers snel weer omhoog

Arno Veenman, Volksbank

Als de coronacrisis langer voortduurt, dan verwacht Veenman wel een verandering in de looptijd van de leasecontracten. “Onze auto’s lopen momenteel vijf jaar in een contract. Het is al gebruikelijk dat we om het half jaar kijken naar de mobiliteit van de medewerker. Daar veranderen we niets aan, maar ik kan me voorstellen dat we voorzichtiger worden met het bestellen van nieuwe auto’s. Toch verwacht ik niet dat medewerkers als gevolg van de crisis snel de auto moeten inleveren. Bij alle beslissingen die we nemen wegen we de omstandigheden en menselijke maat mee.”

Een tip die Brundel meegeeft aan klanten is het omzetten van vaste OV-abonnementen naar betalen per transactie. In een abonnement wordt uitgegaan van drie a vier dagen reizen per week. Dit gebruik is nu echter verminderd naar bijna nul.

Elektrificatie

Een positieve bijvangst van een neergang in de mobiliteit is dat de CO2-uitstoot drastisch omlaag gaat. “Er is minder verkeer en er staan geen files, waardoor bedrijven hun klimaatdoelstellingen dichterbij brengen en de footprint omlaag brengen”, stelt Brundel. Die milieu-impact kan vervolgens met elektrificatie van het wagenpark nog verder naar beneden gebracht worden.

Als wagenparkbeheerders over willen stappen op EV’s, dan is het volgens Fleximo van belang om snel actie te ondernemen. “Door het coronavirus is een aantal fabrieken stil komen te liggen, waardoor levering van onderdelen en accu’s langer op zich laat wachten. Aangezien de bijtelling vanaf 2021 van 8 procent naar 12 procent gaat, is het van belang om zo snel mogelijk een productieplaats voor levering in 2020 te reserveren. Vergeet niet om bij het bestellen van een nieuwe EV aan te geven wanneer de huidige leaseauto uitloopt. Zo kunnen contracten in elkaar overlopen.”

Ook Hindriks ziet kansen en hij weet waar hij over spreekt, want hij maakte al wat crises mee. “Tijdens de bancaire crisis daalde de behoefte naar mobiliteit ook. Ik verwacht dat als de coronacrisis over zijn hoogtepunt heen is, dit de elektrische transitie alleen maar versnelt. Daar liggen kansen wat betreft de toekomst.”