Marktcijfers | Leaseregistraties gaan weer omhoog

Redactie Redactie
• Laatste update:
De elektrische Niro blijft relatief goed scoren.

Kia profiteert onder meer van het feit dat er weer meer elektrische auto’s zijn geregistreerd; Vorige maand werden er voor het eerst dit jaar meer elektrische auto’s in de lease geregistreerd: 1.119 om 1.112. In de eerste maanden moesten er nog veel EV’s die eind vorig jaar geregistreerd waren weggewerkt worden. In de eerste vier maanden zijn er drieduizend EV’s geregistreerd door leasemaatschappijen, dat is de helft lager dan vorig jaar. 

leaseregistraties rdc 2021

 

Langere looptijd voor leasecontracten

leaseauto shutterstock
Mede door de coronacrisis werden er minder kilometers gereden met zowel de privé als zakelijke leaseauto. (Foto: Shutterstock). 
Door de coronapandemie ging het aantal verreden kilometers met leaseauto’s vorig jaar omlaag. Dat meldt leasebranchevereniging VNA op basis van de jaarcijfers over 2020. Het gemiddeld gerealiseerde jaarkilometrage bij contractbeëindiging daalde bij zakelijke personenauto’s van 33.100 kilometer (2019) naar 31.400 kilometer (2020). Bij private lease liep het jaarkilometrage terug van 16.900 naar 14.900. Het gebruik van bestelwagens daalde minder hard, van 31.600 kilometer naar 31.000 kilometer.

Positief

“Naast veel negatieve gevolgen, is het positief dat mede door corona nu kritischer naar de noodzaak van verplaatsingen wordt gekeken”, zegt Renate Hemerik, voorzitter van de VNA. “Ook hoeven verplaatsingen niet altijd met de auto. De fiets heeft definitief zijn plek ingenomen ook in het zakelijk gebruik. Het is al bijna bij de helft van onze leden mogelijk om e-bikes te leasen.”
De looptijd van nieuwe leasecontracten bij zakelijke personenauto’s nam wel toe, van gemiddeld 42,9 naar 44,2 maanden. Bij private lease bedroeg de looptijd in 2020 gemiddeld 38,8 maanden, zo’n 2,5 maand langer dan in 2019. “De toename valt te verklaren uit het volwassen worden van de markt voor private lease”, aldus Hemerik. “Private lease spreekt ook een steeds bredere doelgroep aan. Waar jongeren hun weg richting private lease al eerder vonden, doen ook ouderen dat nu steeds vaker.” Het aandeel van de leeftijdscategorie 56 jaar en ouder in private lease steeg van 29 procent naar 32 procent. Ook stijgt de cataloguswaarde van privé geleaste auto’s. In 2016 had 77 procent van het park een aanschafwaarde van minder dan 20.000 euro, in 2020 was dat 53 procent. Het aandeel auto’s met een aanschafwaarde tussen de 20.000-30.000 euro steeg juist van 19 procent naar 32 procent, en in de categorie vanaf 30.000 euro ging het aandeel van 3 naar 15 procent.
De autovloot van VNA-leden groeit dankzij private lease; het aantal zakelijke contracten.

bron jaarverslagvna 2021

Marktcijfers | Leaseregistraties gaan weer omhoog | Fleet&Mobility

Marktcijfers | Leaseregistraties gaan weer omhoog

Redactie Redactie
• Laatste update:
De elektrische Niro blijft relatief goed scoren.

Kia profiteert onder meer van het feit dat er weer meer elektrische auto’s zijn geregistreerd; Vorige maand werden er voor het eerst dit jaar meer elektrische auto’s in de lease geregistreerd: 1.119 om 1.112. In de eerste maanden moesten er nog veel EV’s die eind vorig jaar geregistreerd waren weggewerkt worden. In de eerste vier maanden zijn er drieduizend EV’s geregistreerd door leasemaatschappijen, dat is de helft lager dan vorig jaar. 

leaseregistraties rdc 2021

 

Langere looptijd voor leasecontracten

leaseauto shutterstock
Mede door de coronacrisis werden er minder kilometers gereden met zowel de privé als zakelijke leaseauto. (Foto: Shutterstock). 
Door de coronapandemie ging het aantal verreden kilometers met leaseauto’s vorig jaar omlaag. Dat meldt leasebranchevereniging VNA op basis van de jaarcijfers over 2020. Het gemiddeld gerealiseerde jaarkilometrage bij contractbeëindiging daalde bij zakelijke personenauto’s van 33.100 kilometer (2019) naar 31.400 kilometer (2020). Bij private lease liep het jaarkilometrage terug van 16.900 naar 14.900. Het gebruik van bestelwagens daalde minder hard, van 31.600 kilometer naar 31.000 kilometer.

Positief

“Naast veel negatieve gevolgen, is het positief dat mede door corona nu kritischer naar de noodzaak van verplaatsingen wordt gekeken”, zegt Renate Hemerik, voorzitter van de VNA. “Ook hoeven verplaatsingen niet altijd met de auto. De fiets heeft definitief zijn plek ingenomen ook in het zakelijk gebruik. Het is al bijna bij de helft van onze leden mogelijk om e-bikes te leasen.”
De looptijd van nieuwe leasecontracten bij zakelijke personenauto’s nam wel toe, van gemiddeld 42,9 naar 44,2 maanden. Bij private lease bedroeg de looptijd in 2020 gemiddeld 38,8 maanden, zo’n 2,5 maand langer dan in 2019. “De toename valt te verklaren uit het volwassen worden van de markt voor private lease”, aldus Hemerik. “Private lease spreekt ook een steeds bredere doelgroep aan. Waar jongeren hun weg richting private lease al eerder vonden, doen ook ouderen dat nu steeds vaker.” Het aandeel van de leeftijdscategorie 56 jaar en ouder in private lease steeg van 29 procent naar 32 procent. Ook stijgt de cataloguswaarde van privé geleaste auto’s. In 2016 had 77 procent van het park een aanschafwaarde van minder dan 20.000 euro, in 2020 was dat 53 procent. Het aandeel auto’s met een aanschafwaarde tussen de 20.000-30.000 euro steeg juist van 19 procent naar 32 procent, en in de categorie vanaf 30.000 euro ging het aandeel van 3 naar 15 procent.
De autovloot van VNA-leden groeit dankzij private lease; het aantal zakelijke contracten.

bron jaarverslagvna 2021