Mobility Matters | Huurmij koopt Nedcars en Sloothaak

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Verhuurbedrijf Huurmij heeft Nedcars Autoverhuur Amsterdam en Sloothaak Haarlem gekocht.

In de autoverhuurbranche is het als zelfstandig verhuurbedrijf met één vestiging steeds lastiger je hoofd boven water te houden, zegt Koen van Ulden, directeur van leasemaatschappij Rebel Mobility Service (RMS). “Afgelopen jaar zijn we om die reden in gesprek gekomen met Ronald Meijers, eigenaar van Nedcars en Alexander Kramer als eigenaar van Sloothaak. Zij zochten aansluiting bij een grotere organisatie. Wij zochten een locatie in Amsterdam en Haarlem. Naast het uitbreiden van onze verhuuractiviteiten beschikken we nu ook over steunlocaties voor onze lease- en short­leaseactiviteiten. Voorlopig blijft Nedcars onder haar eigen naam opereren, evenals Sloothaak in de regio Haarlem.” (Zie foto rechts. Credits foto: Huurmij)

Huurmij is onderdeel van Rebel Mobility Services. Nedcars en Sloothaak zijn net als Huurmij lid van Inqar.

Investeren in infrastructuur noodzaak

De populariteit van het thuiswerken ­ontneemt de overheid niet de plicht om te investeren in infrastructuur. Dat stelt de Mobiliteitsalliantie in een reactie op een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Het Planbureau voor de Leefomgeving riep de overheid onlangs op zijn investeringen in infrastructuur te herzien, op basis van de verwachting dat thuiswerken steeds meer de norm wordt. ­Volgens de Mobiliteitsalliantie, bestaande uit diverse brancheverenigingen waaronder brancheverenigingen Bovag, RAI Vereniging en wielrijdersbond ANWB, neemt de vraag naar mobiliteit in de komende decennia met tientallen procenten toe, vooral door de bevolkingsgroei. Ook zien ze een verschuiving onder forenzen. “Hoewel het thuiswerkadvies van de overheid nog van kracht is, is het aantal passagiers in het OV al weer op 75 procent van voor corona. Op de wegen is de drukte al weer terug naar 90 procent in vergelijking met de periode precorona”, schrijft de alliantie. Volgens de Mobiliteitsalliantie komt dit voornamelijk omdat velen voor individueel vervoer kiezen.

Shell in beroep tegen uitspraak CO2-reductie

shell den haag shutterstock2021Olieleverancier Shell (Zie foto rechts. Credits: Shutterstock) gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechtbank in Den Haag van 26 mei, waarin de rechter oordeelde dat het bedrijf zijn mondiale CO2-uitstoot met 45 procent moet hebben verlaagd in 2030, vergeleken met 2019.

Milieudefensie spande een rechtszaak aan tegen Shell omdat het vindt dat de oliereus meer moet doen om de CO2-uitstoot van zijn producten te verlagen. Zowel bij productie, als bij gebruik zoals in auto’s. De rechtbank stelde de milieuclub in mei 2021 in het gelijk en stelde dat het bedrijf zijn CO2-uitstoot in 2030 met 45 procent omlaag moet brengen. Shell gaat nu in hoger beroep. Het bedrijf vindt dat het aanpakken van één bedrijf niet de manier is om verandering te bewerkstelligen. “We zijn het ermee eens dat er actie nodig is en we versnellen onze eigen transitie naar ‘net zero’”, aldus ceo Ben van Beurden. “Maar een gerechtelijke uitspraak tegen een bedrijf is niet effectief. Er is ambitieus beleid nodig om het gehele energiesysteem te veranderen.” De olieleverancier geeft wel aan dat het zijn eerder geformuleerde doelstellingen gaat aanscherpen. De originele doelstelling was om in 2050 CO2-neutraal te produceren. Wat dit gaat worden is niet bekend.

Vaccinatievraag valt verkeerd

Leasemaatschappij Leaseplan haalde het landelijke nieuws met het voornemen om een terugkeer van zijn werknemers te ­koppelen aan een coronavaccinatie. Het bedrijf stelt hierbij dat allerminst sprake is van een vaccinatieplicht. Toch leidde het tot een reactie van Hugo de Jonge, demissionair minister van Volksgezondheid. De Jonge vindt een vaccinatieplicht ongewenst maar voegde daaraan toe dat hij zich niet uitliet over het voornemen van Leaseplan.
Het standpunt van de leasemaatschappij is dat het coronavirus blijvend is en dat het hier een beleid op heeft gemaakt om de risico’s van besmetting zoveel mogelijk te voorkomen. “Voor een volledige beperking van de risico’s vragen wij onze werknemers om ­volledig gevaccineerd te zijn voor zij op de werkvloer terugkeren”, schrijft het bedrijf. Er wordt een uitzondering gemaakt voor werknemers die niet zijn gevaccineerd om medische, religieuze of andere redenen. Het bedrijf kan nog niet melden hoe dit in de praktijk uitpakt.

Autofabrikanten nemen regie in batterijproductie

volvo xc40 recharge featured 2021 bronvolvoAutofabrikanten nemen de batterijproductie voor elektrische auto’s zelf ter hand. Zo heeft Volvo de bouw van een gigafabriek gepland voor de productie van batterijen in Europa.

Volvo Car Group gaat samenwerken met batterijfabrikant Northvolt, dat tevens betrokken is bij de ontwikkeling van Europese accucellen. Middels een gezamenlijke joint venture wordt in 2022 een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Zweden opgezet. Daarna staat de bouw van een gigafabriek gepland voor de productie van batterijen in Europa. Deze fabriek moet in 2026 operationeel zijn. Porsche AG is een joint venture aangegaan met de Duitse batterijfabrikant Customcells. Met een belang van 80 procent wordt Porsche meerderheidsaandeelhouder in het Zuid-Duitse bedrijf. Customcells is gespecialiseerd in lithium-ion cellen, die volgens het bedrijf, een hogere energiedichtheid hebben waardoor de oplaadtijd korter is en er minder grondstoffen nodig zijn. Europese autofabrikanten willen voor batterijen minder afhankelijk zijn van Azië en zoeken dichter bij huis naar productiemogelijkheden.

Profile stapt in autodelen

profile niek kraak en jeroen van denderen profile international2021Banden- en onderhoudsketen Profile is per 1 juli een samenwerking aangegaan met deelplatform Justgo en leasemaatschappij Terberg Business Mobility. “We willen een steeds bredere, faciliterende rol spelen bij mobiliteit. Met ruim 220 vestigingen in de Benelux hebben we hiervoor al een goede basis. Door samenwerkingen aan te gaan met strategische partners maken we grote stappen op weg naar ons doel”, aldus Niek Kraak (Zie foto rechts. Credits: Profile), manager innovatie en kwaliteit bij Profile International. “Met het faciliteren van deelauto’s bieden de vestigingen een nieuwe service aan.”

Pilotlocaties

De deelauto’s van de keten zijn beschikbaar op twee pilotlocaties van Profile in Den Haag en in Rotterdam. Via Justgo zijn per locatie twee BMW Mini’s beschikbaar die via de sharing app van het platform te reserveren zijn en op te halen bij de Profile vestigingen. De samenwerking past binnen de strategie van Profile om tegen 2025 weer een full servicebedrijf te zijn. Van fastfitter bouwt Profile zichzelf nu om tot een breed mobiliteitsplatform.

Cijfers 

→ Leaseplan heeft over het tweede kwartaal zijn nettowinst zien stijgen met 101 procent naar 174,4 miljoen euro, tegen 86,7 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Een deel van de winststijging komt door de hoge restwaarden. De vloot groeide met 1,6 procent naar 1,8 miljoen voertuigen.
Per 1 juli werd Carnext verzelfstandigd. In het tweede kwartaal maakte Carnext 23,1 ­miljoen euro verlies. Dankzij een serviceovereenkomst kan Carnext jaarlijks via Leaseplan op zo’n 300 duizend occasions rekenen.

→ Leasemaatschappij ALD Automotive zag het netto resultaat over het eerste halfjaar stijgen met 70 procent naar 352 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was het netto­resultaat 206,8 miljoen euro. De vloot bleef stabiel op 1,76 miljoen auto’s. De marge op leasecontracten en services steeg met 9 procent naar 671,6 miljoen euro.

→ Arval zag zijn vloot over het eerste halfjaar groeien, met 6,4 procent naar ruim 1,4 miljoen auto’s. Het operationele resultaat kwam uit op 435 miljoen euro (+64%), de winst op 325 miljoen (+60%).

→ Er zijn in augustus 19 procent minder leaseauto’s geregistreerd: 11.105 stuks.
Over heel 2021 ligt het aantal registraties met 103 duizend bijna 10 procent lager. Dat blijkt uit cijfers van RDC. De daling komt mede door de toenemende leveringsproblematiek bij fabrikanten.

→ Leden van de VNA zagen hun park van elektrische (lease)fietsen over het eerste halfjaar flink toenemen: met 50 procent naar 19 duizend stuks (e-bikes en speed-pedelecs). Ruim 80 procent daarvan wordt zakelijk geleast, 20 procent particulier. De vloot van private lease personenauto’s blijft groeien, in het tweede kwartaal met 2,3 procent. Daarmee is de privéleasevloot na de eerste 6 maanden zo’n 4 procent groter dan eind vorig jaar. De bestelautovloot is 4,3 procent ­groter dan eind 2020.

Mobility Matters | Huurmij koopt Nedcars en Sloothaak | Fleet&Mobility

Mobility Matters | Huurmij koopt Nedcars en Sloothaak

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Verhuurbedrijf Huurmij heeft Nedcars Autoverhuur Amsterdam en Sloothaak Haarlem gekocht.

In de autoverhuurbranche is het als zelfstandig verhuurbedrijf met één vestiging steeds lastiger je hoofd boven water te houden, zegt Koen van Ulden, directeur van leasemaatschappij Rebel Mobility Service (RMS). “Afgelopen jaar zijn we om die reden in gesprek gekomen met Ronald Meijers, eigenaar van Nedcars en Alexander Kramer als eigenaar van Sloothaak. Zij zochten aansluiting bij een grotere organisatie. Wij zochten een locatie in Amsterdam en Haarlem. Naast het uitbreiden van onze verhuuractiviteiten beschikken we nu ook over steunlocaties voor onze lease- en short­leaseactiviteiten. Voorlopig blijft Nedcars onder haar eigen naam opereren, evenals Sloothaak in de regio Haarlem.” (Zie foto rechts. Credits foto: Huurmij)

Huurmij is onderdeel van Rebel Mobility Services. Nedcars en Sloothaak zijn net als Huurmij lid van Inqar.

Investeren in infrastructuur noodzaak

De populariteit van het thuiswerken ­ontneemt de overheid niet de plicht om te investeren in infrastructuur. Dat stelt de Mobiliteitsalliantie in een reactie op een rapport van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Het Planbureau voor de Leefomgeving riep de overheid onlangs op zijn investeringen in infrastructuur te herzien, op basis van de verwachting dat thuiswerken steeds meer de norm wordt. ­Volgens de Mobiliteitsalliantie, bestaande uit diverse brancheverenigingen waaronder brancheverenigingen Bovag, RAI Vereniging en wielrijdersbond ANWB, neemt de vraag naar mobiliteit in de komende decennia met tientallen procenten toe, vooral door de bevolkingsgroei. Ook zien ze een verschuiving onder forenzen. “Hoewel het thuiswerkadvies van de overheid nog van kracht is, is het aantal passagiers in het OV al weer op 75 procent van voor corona. Op de wegen is de drukte al weer terug naar 90 procent in vergelijking met de periode precorona”, schrijft de alliantie. Volgens de Mobiliteitsalliantie komt dit voornamelijk omdat velen voor individueel vervoer kiezen.

Shell in beroep tegen uitspraak CO2-reductie

shell den haag shutterstock2021Olieleverancier Shell (Zie foto rechts. Credits: Shutterstock) gaat in beroep tegen de uitspraak van de rechtbank in Den Haag van 26 mei, waarin de rechter oordeelde dat het bedrijf zijn mondiale CO2-uitstoot met 45 procent moet hebben verlaagd in 2030, vergeleken met 2019.

Milieudefensie spande een rechtszaak aan tegen Shell omdat het vindt dat de oliereus meer moet doen om de CO2-uitstoot van zijn producten te verlagen. Zowel bij productie, als bij gebruik zoals in auto’s. De rechtbank stelde de milieuclub in mei 2021 in het gelijk en stelde dat het bedrijf zijn CO2-uitstoot in 2030 met 45 procent omlaag moet brengen. Shell gaat nu in hoger beroep. Het bedrijf vindt dat het aanpakken van één bedrijf niet de manier is om verandering te bewerkstelligen. “We zijn het ermee eens dat er actie nodig is en we versnellen onze eigen transitie naar ‘net zero’”, aldus ceo Ben van Beurden. “Maar een gerechtelijke uitspraak tegen een bedrijf is niet effectief. Er is ambitieus beleid nodig om het gehele energiesysteem te veranderen.” De olieleverancier geeft wel aan dat het zijn eerder geformuleerde doelstellingen gaat aanscherpen. De originele doelstelling was om in 2050 CO2-neutraal te produceren. Wat dit gaat worden is niet bekend.

Vaccinatievraag valt verkeerd

Leasemaatschappij Leaseplan haalde het landelijke nieuws met het voornemen om een terugkeer van zijn werknemers te ­koppelen aan een coronavaccinatie. Het bedrijf stelt hierbij dat allerminst sprake is van een vaccinatieplicht. Toch leidde het tot een reactie van Hugo de Jonge, demissionair minister van Volksgezondheid. De Jonge vindt een vaccinatieplicht ongewenst maar voegde daaraan toe dat hij zich niet uitliet over het voornemen van Leaseplan.
Het standpunt van de leasemaatschappij is dat het coronavirus blijvend is en dat het hier een beleid op heeft gemaakt om de risico’s van besmetting zoveel mogelijk te voorkomen. “Voor een volledige beperking van de risico’s vragen wij onze werknemers om ­volledig gevaccineerd te zijn voor zij op de werkvloer terugkeren”, schrijft het bedrijf. Er wordt een uitzondering gemaakt voor werknemers die niet zijn gevaccineerd om medische, religieuze of andere redenen. Het bedrijf kan nog niet melden hoe dit in de praktijk uitpakt.

Autofabrikanten nemen regie in batterijproductie

volvo xc40 recharge featured 2021 bronvolvoAutofabrikanten nemen de batterijproductie voor elektrische auto’s zelf ter hand. Zo heeft Volvo de bouw van een gigafabriek gepland voor de productie van batterijen in Europa.

Volvo Car Group gaat samenwerken met batterijfabrikant Northvolt, dat tevens betrokken is bij de ontwikkeling van Europese accucellen. Middels een gezamenlijke joint venture wordt in 2022 een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Zweden opgezet. Daarna staat de bouw van een gigafabriek gepland voor de productie van batterijen in Europa. Deze fabriek moet in 2026 operationeel zijn. Porsche AG is een joint venture aangegaan met de Duitse batterijfabrikant Customcells. Met een belang van 80 procent wordt Porsche meerderheidsaandeelhouder in het Zuid-Duitse bedrijf. Customcells is gespecialiseerd in lithium-ion cellen, die volgens het bedrijf, een hogere energiedichtheid hebben waardoor de oplaadtijd korter is en er minder grondstoffen nodig zijn. Europese autofabrikanten willen voor batterijen minder afhankelijk zijn van Azië en zoeken dichter bij huis naar productiemogelijkheden.

Profile stapt in autodelen

profile niek kraak en jeroen van denderen profile international2021Banden- en onderhoudsketen Profile is per 1 juli een samenwerking aangegaan met deelplatform Justgo en leasemaatschappij Terberg Business Mobility. “We willen een steeds bredere, faciliterende rol spelen bij mobiliteit. Met ruim 220 vestigingen in de Benelux hebben we hiervoor al een goede basis. Door samenwerkingen aan te gaan met strategische partners maken we grote stappen op weg naar ons doel”, aldus Niek Kraak (Zie foto rechts. Credits: Profile), manager innovatie en kwaliteit bij Profile International. “Met het faciliteren van deelauto’s bieden de vestigingen een nieuwe service aan.”

Pilotlocaties

De deelauto’s van de keten zijn beschikbaar op twee pilotlocaties van Profile in Den Haag en in Rotterdam. Via Justgo zijn per locatie twee BMW Mini’s beschikbaar die via de sharing app van het platform te reserveren zijn en op te halen bij de Profile vestigingen. De samenwerking past binnen de strategie van Profile om tegen 2025 weer een full servicebedrijf te zijn. Van fastfitter bouwt Profile zichzelf nu om tot een breed mobiliteitsplatform.

Cijfers 

→ Leaseplan heeft over het tweede kwartaal zijn nettowinst zien stijgen met 101 procent naar 174,4 miljoen euro, tegen 86,7 miljoen euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Een deel van de winststijging komt door de hoge restwaarden. De vloot groeide met 1,6 procent naar 1,8 miljoen voertuigen.
Per 1 juli werd Carnext verzelfstandigd. In het tweede kwartaal maakte Carnext 23,1 ­miljoen euro verlies. Dankzij een serviceovereenkomst kan Carnext jaarlijks via Leaseplan op zo’n 300 duizend occasions rekenen.

→ Leasemaatschappij ALD Automotive zag het netto resultaat over het eerste halfjaar stijgen met 70 procent naar 352 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar was het netto­resultaat 206,8 miljoen euro. De vloot bleef stabiel op 1,76 miljoen auto’s. De marge op leasecontracten en services steeg met 9 procent naar 671,6 miljoen euro.

→ Arval zag zijn vloot over het eerste halfjaar groeien, met 6,4 procent naar ruim 1,4 miljoen auto’s. Het operationele resultaat kwam uit op 435 miljoen euro (+64%), de winst op 325 miljoen (+60%).

→ Er zijn in augustus 19 procent minder leaseauto’s geregistreerd: 11.105 stuks.
Over heel 2021 ligt het aantal registraties met 103 duizend bijna 10 procent lager. Dat blijkt uit cijfers van RDC. De daling komt mede door de toenemende leveringsproblematiek bij fabrikanten.

→ Leden van de VNA zagen hun park van elektrische (lease)fietsen over het eerste halfjaar flink toenemen: met 50 procent naar 19 duizend stuks (e-bikes en speed-pedelecs). Ruim 80 procent daarvan wordt zakelijk geleast, 20 procent particulier. De vloot van private lease personenauto’s blijft groeien, in het tweede kwartaal met 2,3 procent. Daarmee is de privéleasevloot na de eerste 6 maanden zo’n 4 procent groter dan eind vorig jaar. De bestelautovloot is 4,3 procent ­groter dan eind 2020.