Grijs nieuws | Franse EV’s en populaire diesels
Franse EV’s
Citroën verkoopt vanaf januari 2022 in Europa aan particulieren alleen nog elektrische Berlingo’s en SpaceTourers (op grijs kenteken zijn nog wel diesels leverbaar). De voertuigen zijn ook grijs verkrijgbaar. Citroën biedt bij de modellen een reeks connected services zoals “Charge my Car” aan. De ë-Berlingo is beschikbaar in twee lengtes met plek voor maximaal zeven inzittenden. Hij heeft 100 kW (136 pk) en een topsnelheid van 130 km/u. De lithium-ion batterij van 50 kWh biedt een actieradius tot 280 km. Hij kan in 30 minuten tot 80 procent worden opgeladen bij een snellaadstation van maximaal 100 kW. Via een 7,4 kW enkelfasige wallbox, die bij consumenten kan worden geïnstalleerd, wordt de bus binnen 7 uur opgeladen. De ë-SpaceTourer is een mpv waarmee 6 tot 9 personen kunnen reizen. Hij heeft drie lengtevarianten. De wagen is beschikbaar met verschillende twee batterijen en heeft een actieradius van bijna 230 kilometer (WLTP cyclus) met de 50 kWh batterij en tot 330 kilometer met de 75 kWh batterij.
Nieuwe Trafic
Renaults nieuwste Trafic is per direct beschikbaar en de prijzen beginnen bij 22.180 euro (excl. btw en bpm). Aan de voorkant zijn de motorkap, grille, bumper en LED-koplampen vernieuwd. In het interieur heeft de bus nieuwe deurpanelen met bredere armsteunen. Door de rugleuning van de centrale zitting neer te klappen kan nog meer ruimte gemaakt worden. Ook heeft de bus een nieuwe opberglade, goed voor een totaal van 88 liter opbergruimte waarvan 54 liter onder de voorste passagiersbank. Daarnaast krijgt de Trafic ook meer ADAS-systemen, zoals adaptieve cruise control, automatisch grootlicht en rijstrookwaarschuwing. De bus krijgt vier Blue dCi-dieselmotoren met vermogens van 110 tot 170 pk. Alle motoren voldoen aan de Euro 6d-Full norm en zijn handgeschakeld. De 150 en 170-pk versies zijn naar wens verkrijgbaar met een EDC-automaat met dubbele koppeling.
Een bakwagen voor mannen
Man heeft een bakwagen en een kipper van de elektrische Man eTGE ontwikkeld. De TGE was tot dusver verkrijgbaar als gesloten bestelwagen voor goederen, en als minibus voor personenvervoer. “Als bakwagen is de Man eTGE aantrekkelijk voor bezorg- en koeriersdiensten,” stelt Martin Imhoff, hoofd marketing bij Man. Als bakwagen is de bus 3,28 meter lang, 2,06 meter breed en 2,0 meter hoog. Dit is gelijk aan 13,5 kubieke meter. De kipper is voor gemeentewerken, bouwbedrijven en hoveniers bedoeld. De bak is 3.25 meter lang en 2.04 meter breed. De 30 centimeter hoge zijwanden kunnen worden neergeklapt. Het laadvermogen van de standaard bak is 820 kilo, voorzien van een kuipsysteem bedraagt dit 750 kilo. Optioneel is de gereedschapskist onder de laadbak. De technische specificaties van de TGE blijven ongewijzigd.
Dieselbussen nog steeds het populairst
De Europese branchevereniging Acea meldt dat in 2021 90,2 procent van alle nieuw verkochte busjes in de Europese Unie op diesel liepen. Dit is een daling ten opzichtevan 2020, toen het percentage op 92,4 procent lag. In absolute aantallen werden er wel meer dieselbussen verkocht, maar het aandeel van andere bussen steeg harder. Het aantal verkochte hybride-bussen steeg bijvoorbeeld met 101,5 procent naar 25.496 stuks, waarmee het marktaandeel stijgt van 0,9 procent tot 1,6 procent van het totaal aan verkochte bussen. De verkoop van EV-bussen steeg met 63,2 procent. Daarmee zijn ze goed voor 3 procent van het verkochte totaal. De benzinebussen wonnen ook terrein, in 2021 groeide hun marktaandeel van 3,4 naar 3,8 procent.
Flexibel wisselen
Woningcorporatie Welbions verduurzaamt zijn wagenpark met achttien Renaults Master op biodiesel HVO 100. De Hengelose vestiging van Renault Bedrijfswagendealer Nijwa Groep levert de bussen. Nijwa is gekozen voor zijn flexibiliteit: tijdens de looptijd van het leasecontract kan Welbions overstappen naar elektrische bedrijfswagens. “Onze achttien onderhoudsbussen waren aan vervanging toe”, vertelt Hans van Es, manager bij Welbions. “Elektrisch is voor ons nu om verschillende redenen nog geen optie, maar over een paar jaar is dat misschien wel een mogelijkheid. Dit leasecontract biedt ruimte om de komende jaren de stap naar elektrisch te zetten. Met HVO 100 verminderen we onze CO2-uitstoot met 85 procent in vergelijking met onze oude bedrijfswagens.” HVO 100 staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en wordt gewonnen uit plantenresten en organisch afvalmateriaal.