Ambitieus Renault vernieuwt Master en Trafic

René René
• Laatste update:
De nieuwe Trafic. (Foto: Renault)

Aan ambitie ontbreekt het Renault niet: wereldwijd wil de fabrikant de verkoop van het aantal lichte bedrijfsauto’s tot 2022 met 40 procent vergroten. In 2018 verkocht de groep wereldwijd bijna 619.229 lcv’s, een groei van 33,7 procent ten opzichte van 2017. In Europa gaat het om 408.203 stuks. Het ontginnen van de markten in onder meer Australië en Zuid-Amerika maakt deel uit van de strategie, waar de bestellers ook als Nissan of Mitsubishi verkocht zullen worden. In Zuid-Korea heeft Renault de Master als eerste grote bestelauto geïntroduceerd – een nieuw concept aldaar – en in China werkt Renault samen met de Brilliance Jinbei Automotive Company, een joint venture uit 2017. Hoewel er regionale modellen worden gebouwd om aan de lokale markteisen te voldoen, zoals de Duster Oroch – een pick-up – en een aangepaste Kangoo, draait het wereldwijd vooral om de bestaande familie van Kangoo, Trafic en Master.

Meer hulpsystemen

De laatste twee modellen hebben nu een verjongingskuur gekregen. Die bestaat voornamelijk uit de introductie van nieuwe Euro 6-d temp motoren, een stoerder front en een nieuw dashboard dat meer mogelijkheden biedt voor connectiviteit en de kwaliteitsbeleving een duwtje in de rug moet geven. Wat dat aangaat voldoet de Trafic nu moeiteloos aan de huidige eisen qua comfort en ergonomie, maar bij de Master laten bijvoorbeeld de beperkte mogelijkheden om het stuur te verstellen en het geluidsniveau toch doorschemeren dat het concept al een tijdlang meegaat. Ook de komst van hulpsystemen zoals zijwindcompensatie, dodehoeksignalering, achteruitrijcamera en een ‘rear view assistent’ in de vorm van een digitale achteruitkijkspiegel voor de middellange en lange afstand kunnen dit niet verhullen. Het nieuwe dashboard en dito multimediasystemen zoals R-Link/Media Nav Evolution, die met zowel Android Auto als Apple Car Play kunnen werken, zijn wel een grote stap vooruit. Hetzelfde geldt voor de nieuwe 2.3 liter dCI motoren met twin turbo-technologie voor de Master. Deze motoren bieden vermogens van 130 tot 180 pk met een hoger koppel, maar een lager verbruik en dito CO2-waarden (211-236 g/km). De Master is er met voor- en achterwielaandrijving.

Comfortabele automaat

Bij de Trafic is Renault voor de opwaardering naar Euro 6-d temp juist van de twin turbo-techniek afgestapt. Er is nu keuze uit 1,6 en 2,0 liter dCI-motoren met vermogens van 95 tot 170 pk en een handgeschakelde zesbak. Een echte aanwinst is de automatische zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling voor de 170-pk versies; met name in de stad en in stroperig verkeer ontlast dit de chauffeur in hoge mate. LED koplampen zijn voortaan standaard.

Op het gebied van elektrische bestelauto’s wil Renault zijn koppositie behouden. Daar moeten de Master Z.E. en de onlangs opgewaardeerde Kangoo Z.E. belangrijk aan bijdragen. Een elektrische versie van de Trafic zit voorlopig nog niet in het vat. ‘Misschien in 2023’, aldus de fabrikant.

Ambitieus Renault vernieuwt Master en Trafic | Fleet&Mobility

Ambitieus Renault vernieuwt Master en Trafic

René René
• Laatste update:
De nieuwe Trafic. (Foto: Renault)

Aan ambitie ontbreekt het Renault niet: wereldwijd wil de fabrikant de verkoop van het aantal lichte bedrijfsauto’s tot 2022 met 40 procent vergroten. In 2018 verkocht de groep wereldwijd bijna 619.229 lcv’s, een groei van 33,7 procent ten opzichte van 2017. In Europa gaat het om 408.203 stuks. Het ontginnen van de markten in onder meer Australië en Zuid-Amerika maakt deel uit van de strategie, waar de bestellers ook als Nissan of Mitsubishi verkocht zullen worden. In Zuid-Korea heeft Renault de Master als eerste grote bestelauto geïntroduceerd – een nieuw concept aldaar – en in China werkt Renault samen met de Brilliance Jinbei Automotive Company, een joint venture uit 2017. Hoewel er regionale modellen worden gebouwd om aan de lokale markteisen te voldoen, zoals de Duster Oroch – een pick-up – en een aangepaste Kangoo, draait het wereldwijd vooral om de bestaande familie van Kangoo, Trafic en Master.

Meer hulpsystemen

De laatste twee modellen hebben nu een verjongingskuur gekregen. Die bestaat voornamelijk uit de introductie van nieuwe Euro 6-d temp motoren, een stoerder front en een nieuw dashboard dat meer mogelijkheden biedt voor connectiviteit en de kwaliteitsbeleving een duwtje in de rug moet geven. Wat dat aangaat voldoet de Trafic nu moeiteloos aan de huidige eisen qua comfort en ergonomie, maar bij de Master laten bijvoorbeeld de beperkte mogelijkheden om het stuur te verstellen en het geluidsniveau toch doorschemeren dat het concept al een tijdlang meegaat. Ook de komst van hulpsystemen zoals zijwindcompensatie, dodehoeksignalering, achteruitrijcamera en een ‘rear view assistent’ in de vorm van een digitale achteruitkijkspiegel voor de middellange en lange afstand kunnen dit niet verhullen. Het nieuwe dashboard en dito multimediasystemen zoals R-Link/Media Nav Evolution, die met zowel Android Auto als Apple Car Play kunnen werken, zijn wel een grote stap vooruit. Hetzelfde geldt voor de nieuwe 2.3 liter dCI motoren met twin turbo-technologie voor de Master. Deze motoren bieden vermogens van 130 tot 180 pk met een hoger koppel, maar een lager verbruik en dito CO2-waarden (211-236 g/km). De Master is er met voor- en achterwielaandrijving.

Comfortabele automaat

Bij de Trafic is Renault voor de opwaardering naar Euro 6-d temp juist van de twin turbo-techniek afgestapt. Er is nu keuze uit 1,6 en 2,0 liter dCI-motoren met vermogens van 95 tot 170 pk en een handgeschakelde zesbak. Een echte aanwinst is de automatische zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling voor de 170-pk versies; met name in de stad en in stroperig verkeer ontlast dit de chauffeur in hoge mate. LED koplampen zijn voortaan standaard.

Op het gebied van elektrische bestelauto’s wil Renault zijn koppositie behouden. Daar moeten de Master Z.E. en de onlangs opgewaardeerde Kangoo Z.E. belangrijk aan bijdragen. Een elektrische versie van de Trafic zit voorlopig nog niet in het vat. ‘Misschien in 2023’, aldus de fabrikant.