Mobility Matters | Autodelen verdringt verkoop, Vinfast kiest Leaseplan en de geboorte van Freddi

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Reinier Hendriks (Leaseplan) en Vinfast Europe-ceo Nguyen Thanh Thuy

Vinfast kiest Leaseplan

De Vietnamese fabrikant Vinfast gaat samenwerken met Leaseplan voor zijn leaseactivi­teiten. Leaseplan wordt de preferred supplier voor de fabrikant, die eind dit jaar start met de verkoop van zijn eerste modellen op de ­Nederlandse, Duitse en Franse markt. In de overeenkomst is opgenomen dat Leaseplan de voorkeurspartner wordt voor operationele (private) leasing, wagenparkbeheer en ­remarketing op de B2C- en B2B-markt. Nguyen Thanh Thuy, ceo van Vinfast Europe, noemt de samenwerking met Leaseplan “het bewijs van de snelle vooruitgang” die de fabrikant boekt in aanloop naar zijn Europese introductie. “De reputatie en marktdekking van Leaseplan zijn van vitaal belang om voet aan de grond te krijgen in deze competitieve markt.”

‘Autodelen verdringt verkoop en leasing’

Het kopen en leasen van auto’s krijgt steeds meer concurrentie van abonnementsvormen waarmee auto’s worden gedeeld. Dat is althans de verwachting van 83 procent van de respondenten aan het KPMG Executive Survey. Van de 1.100 ceo’s uit de mondiale auto-industrie (waarvan een kwart uit Europa) die meededen aan het onderzoek verwacht 81 procent dat minimaal 40 procent van de autoverkoop in 2030 online en rechtstreeks bij de fabrikant plaatsvindt. Onder de Europese deelnemers verwacht 63 procent dat aan het eind van dit decennium 40 tot 80 procent van auto’s rechtstreeks bij de fabrikant gekocht wordt. Loek Kramer, partner Automotive bij KMPG in Nederland, stelt dat de industrie door online autoverkoop en de opkomst van het elektrisch rijden op zijn kop gezet wordt. “Autofabrikanten moeten hun verdienmodellen aanpassen en flink gaan investeren in hernieuwde digitale klantervaringen. Nieuwe business modellen ontstaan en de invloed van verdergaande ­digitalisering en de route naar een duurzame circulaire economie geeft veel nieuwe kansen en uitdagingen”, aldus Kramer.

Fusie Boxsons en Indulease

De leasebedrijven Boxsons en Indulease fuseren. De nieuwe combinatie gaat verder onder de naam Boxsons. Door het samengaan is een leasebedrijf ontstaan met een wagenpark van ruim 900 auto’s: 650 van Boxsons en 275 van Indulease. De twee medewerkers van ­Indulease verhuizen naar de vestiging van ­Boxsons in Sint-Oedenrode. Boxsons profileert zich als een onafhankelijke, niet-merkgebonden leasemaatschappij met personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s, ­shortlease en autoverhuur en richt zich voornamelijk op de mkb-markt. “De samenwerking met Indulease biedt enorme potentie”, aldus Ton Pennings, operationeel directeur Boxsons. “Niet alleen kunnen wij met de komst van Indulease ons dienstenpakket verder uit­breiden, dit betekent ook extra inkoopvoor­delen waar onze klanten weer van kunnen ­profiteren.”

Louwman introduceert Freddi

Mobiliteitsbedrijf Louwman en Mobility Invest Group (waar Louwman in investeert) lanceren de reiskosten-app Freddi. Met deze app kan het mkb de administratiemobility matters kantoor 640x400 v2 van hun reiskosten en de opgave aan de Belastingdienst regelen. De basis van de app is Reisbalans, een systeem met ruim 150.000 gebruikers. Sinds dit jaar gelden er nieuwe regels voor de belastingvrije reiskostenvergoeding. Zo mogen bedrijven alleen nog daadwerkelijk gemaakte reizen ver­goeden, in plaats van een vaste vergoeding geven. “We merkten dat de markt hier nog geen antwoord op had en bedachten een op­lossing”, zegt initiatiefnemer Maarten Appelo. “Vooral voor het mkb, grofweg ­tussen de 10 en 100 medewerkers, ontstaat een groot probleem door de veranderende wetgeving. Je kunt een flinke naheffing ­krijgen tot wel duizenden euro’s als de reiskostenadministratie niet klopt. Door de samenwerking met Mobility Invest Group (MIG) konden we met de kennis van Reisbalans een gebruiksvriendelijke app maken.”

Van den Boom weg bij Sixt

karenvdboom sixt 2020 cindybakker 730Autoverhuurder Sixt integreert zijn Benelux-divisie in de Europese organisatie. Karen van den Boom, die de afgelopen vijf jaar leiding gaf aan de Benelux-organisatie, zal het bedrijf verlaten. Het bedrijf meldt dat dit in goed overleg gebeurt. Het bedrijf zegt het besluit te hebben genomen omdat “recente marktontwikkelingen vragen om een meer internationale ­aanpak”. Het bedrijf verwacht door deze regionale structuur zijn markt­positie in de Benelux te verbeteren “in een periode die wordt gekenmerkt door post-corona herstel en door ­mogelijke be­perkingen in de vlootvoorziening”. ­Hiermee wordt het chiptekort bedoeld, die zorgt voor schaarste aan nieuwe auto’s.

Wegenwacht zet 50 Volkswagens ID.4 in

De Wegenwacht van de ANWB heeft vijftig Volkswagens ID.4 aangeschaft.anwb wegenwacht elektrische auto volkswagen 730x604 v2Deze auto’s gaan voornamelijk in de ­Randstad en in andere grote steden in het land de weg op. De Wegenwacht streeft ernaar met het eigen wagenpark rond 2030 volledig emissievrij te zijn. Sinds een aantal jaren beschikt de Wegenwacht ook over drie voertuigen op waterstof en rijden er drie elektrische motorfietsen rond. In totaal komt het aantal voertuigen van de ­Wegenwacht op ruim 900.

Cijfers

→ Er zijn in februari 11 duizend leaseauto’s geregistreerd, 10 procent meer dan februari vorig jaar. Het is voor het eerst sinds juni vorig jaar dat de leaseregistraties stijgen. Na de eerste twee maanden is er met opgeteld 25.500 registraties nog wel een min van 11,3 procent (zie ook pagina 42).

→ Verhuurmaatschappij Sixt realiseerde over 2021 een winst voor belasting van 442,2 miljoen euro; 523,7 miljoen euro meer dan in 2020 en ruim 40 procent boven de winst van pre-coronajaar 2019. Dat meldt de organisatie vandaag. De nettowinst kwam uit op 313,2 miljoen euro, tegenover 2 miljoen in 2020. De wereldwijde vloot bedroeg 125.300 auto’s, 10 procent meer dan in 2020.

→ Van de leaserijders met een elektrische auto vindt 63 procent dat er te weinig laad­punten in hun wijk zijn. Dit en meer blijkt uit het tweede deel van een onderzoek van ALD Automotive onder ruim duizend leaserijders. De meeste EV-rijders laden hun auto thuis op (60%) of in de straat (18%). Dat laden goedkoper is dan tanken, geldt in 44 procent van de gevallen ook als een van de grootste voordelen van het elektrisch rijden.

→ Leasemaatschappij Arval realiseerde over 2021 een nettowinst van 720,5 miljoen euro, een stijging van 52,8 procent ten opzichte van 2020. De omzet kwam in 2021 uit op 1,7 miljard euro: een stijging van 26,4 procent ten opzichte van 2020. In totaal realiseerde het bedrijf een winst van 369,7 miljoen euro met de remarketingactiviteiten, tegenover 158,7 miljoen in 2020. Eerder melden ook Leaseplan en ALD forse winststijgingen. Leaseplan realiseerde in 2021 een nettowinst van 1 miljard euro, een plus van 302,8 procent en ALD zag zijn nettowinst over 2021 met 71 procent stijgen, naar 873,1 miljoen euro

Mobility Matters | Autodelen verdringt verkoop, Vinfast kiest Leaseplan en de geboorte van Freddi | Fleet&Mobility

Mobility Matters | Autodelen verdringt verkoop, Vinfast kiest Leaseplan en de geboorte van Freddi

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Reinier Hendriks (Leaseplan) en Vinfast Europe-ceo Nguyen Thanh Thuy

Vinfast kiest Leaseplan

De Vietnamese fabrikant Vinfast gaat samenwerken met Leaseplan voor zijn leaseactivi­teiten. Leaseplan wordt de preferred supplier voor de fabrikant, die eind dit jaar start met de verkoop van zijn eerste modellen op de ­Nederlandse, Duitse en Franse markt. In de overeenkomst is opgenomen dat Leaseplan de voorkeurspartner wordt voor operationele (private) leasing, wagenparkbeheer en ­remarketing op de B2C- en B2B-markt. Nguyen Thanh Thuy, ceo van Vinfast Europe, noemt de samenwerking met Leaseplan “het bewijs van de snelle vooruitgang” die de fabrikant boekt in aanloop naar zijn Europese introductie. “De reputatie en marktdekking van Leaseplan zijn van vitaal belang om voet aan de grond te krijgen in deze competitieve markt.”

‘Autodelen verdringt verkoop en leasing’

Het kopen en leasen van auto’s krijgt steeds meer concurrentie van abonnementsvormen waarmee auto’s worden gedeeld. Dat is althans de verwachting van 83 procent van de respondenten aan het KPMG Executive Survey. Van de 1.100 ceo’s uit de mondiale auto-industrie (waarvan een kwart uit Europa) die meededen aan het onderzoek verwacht 81 procent dat minimaal 40 procent van de autoverkoop in 2030 online en rechtstreeks bij de fabrikant plaatsvindt. Onder de Europese deelnemers verwacht 63 procent dat aan het eind van dit decennium 40 tot 80 procent van auto’s rechtstreeks bij de fabrikant gekocht wordt. Loek Kramer, partner Automotive bij KMPG in Nederland, stelt dat de industrie door online autoverkoop en de opkomst van het elektrisch rijden op zijn kop gezet wordt. “Autofabrikanten moeten hun verdienmodellen aanpassen en flink gaan investeren in hernieuwde digitale klantervaringen. Nieuwe business modellen ontstaan en de invloed van verdergaande ­digitalisering en de route naar een duurzame circulaire economie geeft veel nieuwe kansen en uitdagingen”, aldus Kramer.

Fusie Boxsons en Indulease

De leasebedrijven Boxsons en Indulease fuseren. De nieuwe combinatie gaat verder onder de naam Boxsons. Door het samengaan is een leasebedrijf ontstaan met een wagenpark van ruim 900 auto’s: 650 van Boxsons en 275 van Indulease. De twee medewerkers van ­Indulease verhuizen naar de vestiging van ­Boxsons in Sint-Oedenrode. Boxsons profileert zich als een onafhankelijke, niet-merkgebonden leasemaatschappij met personenauto’s en lichte bedrijfsauto’s, ­shortlease en autoverhuur en richt zich voornamelijk op de mkb-markt. “De samenwerking met Indulease biedt enorme potentie”, aldus Ton Pennings, operationeel directeur Boxsons. “Niet alleen kunnen wij met de komst van Indulease ons dienstenpakket verder uit­breiden, dit betekent ook extra inkoopvoor­delen waar onze klanten weer van kunnen ­profiteren.”

Louwman introduceert Freddi

Mobiliteitsbedrijf Louwman en Mobility Invest Group (waar Louwman in investeert) lanceren de reiskosten-app Freddi. Met deze app kan het mkb de administratiemobility matters kantoor 640x400 v2 van hun reiskosten en de opgave aan de Belastingdienst regelen. De basis van de app is Reisbalans, een systeem met ruim 150.000 gebruikers. Sinds dit jaar gelden er nieuwe regels voor de belastingvrije reiskostenvergoeding. Zo mogen bedrijven alleen nog daadwerkelijk gemaakte reizen ver­goeden, in plaats van een vaste vergoeding geven. “We merkten dat de markt hier nog geen antwoord op had en bedachten een op­lossing”, zegt initiatiefnemer Maarten Appelo. “Vooral voor het mkb, grofweg ­tussen de 10 en 100 medewerkers, ontstaat een groot probleem door de veranderende wetgeving. Je kunt een flinke naheffing ­krijgen tot wel duizenden euro’s als de reiskostenadministratie niet klopt. Door de samenwerking met Mobility Invest Group (MIG) konden we met de kennis van Reisbalans een gebruiksvriendelijke app maken.”

Van den Boom weg bij Sixt

karenvdboom sixt 2020 cindybakker 730Autoverhuurder Sixt integreert zijn Benelux-divisie in de Europese organisatie. Karen van den Boom, die de afgelopen vijf jaar leiding gaf aan de Benelux-organisatie, zal het bedrijf verlaten. Het bedrijf meldt dat dit in goed overleg gebeurt. Het bedrijf zegt het besluit te hebben genomen omdat “recente marktontwikkelingen vragen om een meer internationale ­aanpak”. Het bedrijf verwacht door deze regionale structuur zijn markt­positie in de Benelux te verbeteren “in een periode die wordt gekenmerkt door post-corona herstel en door ­mogelijke be­perkingen in de vlootvoorziening”. ­Hiermee wordt het chiptekort bedoeld, die zorgt voor schaarste aan nieuwe auto’s.

Wegenwacht zet 50 Volkswagens ID.4 in

De Wegenwacht van de ANWB heeft vijftig Volkswagens ID.4 aangeschaft.anwb wegenwacht elektrische auto volkswagen 730x604 v2Deze auto’s gaan voornamelijk in de ­Randstad en in andere grote steden in het land de weg op. De Wegenwacht streeft ernaar met het eigen wagenpark rond 2030 volledig emissievrij te zijn. Sinds een aantal jaren beschikt de Wegenwacht ook over drie voertuigen op waterstof en rijden er drie elektrische motorfietsen rond. In totaal komt het aantal voertuigen van de ­Wegenwacht op ruim 900.

Cijfers

→ Er zijn in februari 11 duizend leaseauto’s geregistreerd, 10 procent meer dan februari vorig jaar. Het is voor het eerst sinds juni vorig jaar dat de leaseregistraties stijgen. Na de eerste twee maanden is er met opgeteld 25.500 registraties nog wel een min van 11,3 procent (zie ook pagina 42).

→ Verhuurmaatschappij Sixt realiseerde over 2021 een winst voor belasting van 442,2 miljoen euro; 523,7 miljoen euro meer dan in 2020 en ruim 40 procent boven de winst van pre-coronajaar 2019. Dat meldt de organisatie vandaag. De nettowinst kwam uit op 313,2 miljoen euro, tegenover 2 miljoen in 2020. De wereldwijde vloot bedroeg 125.300 auto’s, 10 procent meer dan in 2020.

→ Van de leaserijders met een elektrische auto vindt 63 procent dat er te weinig laad­punten in hun wijk zijn. Dit en meer blijkt uit het tweede deel van een onderzoek van ALD Automotive onder ruim duizend leaserijders. De meeste EV-rijders laden hun auto thuis op (60%) of in de straat (18%). Dat laden goedkoper is dan tanken, geldt in 44 procent van de gevallen ook als een van de grootste voordelen van het elektrisch rijden.

→ Leasemaatschappij Arval realiseerde over 2021 een nettowinst van 720,5 miljoen euro, een stijging van 52,8 procent ten opzichte van 2020. De omzet kwam in 2021 uit op 1,7 miljard euro: een stijging van 26,4 procent ten opzichte van 2020. In totaal realiseerde het bedrijf een winst van 369,7 miljoen euro met de remarketingactiviteiten, tegenover 158,7 miljoen in 2020. Eerder melden ook Leaseplan en ALD forse winststijgingen. Leaseplan realiseerde in 2021 een nettowinst van 1 miljard euro, een plus van 302,8 procent en ALD zag zijn nettowinst over 2021 met 71 procent stijgen, naar 873,1 miljoen euro