Indicata: Vraagprijzen EV’s in heel Europa onder druk

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De vraag naar gebruikte EV’s blijft substantieel lager dan het aanbod en daardoor blijven de vraagprijzen dalen. EV’s zijn in Nederland goed voor een marktaandeel van zes procent op de gebruikte automarkt, maar vormen 15 procent van het aanbod. Dat constateert databedrijf Indicata in zijn nieuwe Market Watch. Indicata monitort alle online geadverteerde occasions in de landen waar het actief is.
In de grootste markt, Duitsland, zijn gebruikte EV’s goed voor een marktaandeel van 4 procent en vormen ze 7 procent van het aanbod.
De vraagprijzen voor EV’s staan in Nederland nu op het laagste niveau sinds begin 2022. Ten opzichte van april vorig jaar is het toekomstig aantal stadagen gestegen van 53 naar 139. Autorola baseert het toekomstig aantal stadagen op marktgegevens van de 45 voorgaande dagen. Door de mismatch en omdat fabrikanten nu op grote schaal hun nieuwprijzen aan het verlagen zijn, verwacht Indicata dat een verdere prijsdaling niet zal uitblijven.
Niet in alle landen waar Indicata actief is staat de prijs van EV’s zwaar onder druk. Onder meer in Frankrijk blijft de gemiddelde vraagprijs van EV’s redelijk stabiel. Zowel de prijsstijgingen als dalingen zijn beperkt in verhouding tot de meeste andere markten.

Diesels

In bijna alle Indicata-markten is de gemiddelde occasionvraagprijs gedaald, alleen niet in Turkije (devaluatie van de Turkse Lira) en Zweden (stabiele markt). In Nederland komt de retailprijs-index nu uit op 102,9, tegen 105 begin dit jaar. Alleen diesels zijn relatief populair; de vraagprijs stijgt al maanden lichtjes.
Indicata houdt ook bij welke auto’s (jonger dan 4 jaar) het snelst verkocht worden. In Nederland voert Lynk&Co dat lijstje aan, voor de Volkswagen Tiguan en Renault Arkana. Daarbij merkt Indicata op dat een groot deel van het aanbod aan Lynk&Co niet geadverteerd wordt daardoor de omloopsnelheid veel sneller lijkt dan hij in werkelijkheid is.

Indicata: Vraagprijzen EV’s in heel Europa onder druk | Fleet&Mobility

Indicata: Vraagprijzen EV’s in heel Europa onder druk

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De vraag naar gebruikte EV’s blijft substantieel lager dan het aanbod en daardoor blijven de vraagprijzen dalen. EV’s zijn in Nederland goed voor een marktaandeel van zes procent op de gebruikte automarkt, maar vormen 15 procent van het aanbod. Dat constateert databedrijf Indicata in zijn nieuwe Market Watch. Indicata monitort alle online geadverteerde occasions in de landen waar het actief is.
In de grootste markt, Duitsland, zijn gebruikte EV’s goed voor een marktaandeel van 4 procent en vormen ze 7 procent van het aanbod.
De vraagprijzen voor EV’s staan in Nederland nu op het laagste niveau sinds begin 2022. Ten opzichte van april vorig jaar is het toekomstig aantal stadagen gestegen van 53 naar 139. Autorola baseert het toekomstig aantal stadagen op marktgegevens van de 45 voorgaande dagen. Door de mismatch en omdat fabrikanten nu op grote schaal hun nieuwprijzen aan het verlagen zijn, verwacht Indicata dat een verdere prijsdaling niet zal uitblijven.
Niet in alle landen waar Indicata actief is staat de prijs van EV’s zwaar onder druk. Onder meer in Frankrijk blijft de gemiddelde vraagprijs van EV’s redelijk stabiel. Zowel de prijsstijgingen als dalingen zijn beperkt in verhouding tot de meeste andere markten.

Diesels

In bijna alle Indicata-markten is de gemiddelde occasionvraagprijs gedaald, alleen niet in Turkije (devaluatie van de Turkse Lira) en Zweden (stabiele markt). In Nederland komt de retailprijs-index nu uit op 102,9, tegen 105 begin dit jaar. Alleen diesels zijn relatief populair; de vraagprijs stijgt al maanden lichtjes.
Indicata houdt ook bij welke auto’s (jonger dan 4 jaar) het snelst verkocht worden. In Nederland voert Lynk&Co dat lijstje aan, voor de Volkswagen Tiguan en Renault Arkana. Daarbij merkt Indicata op dat een groot deel van het aanbod aan Lynk&Co niet geadverteerd wordt daardoor de omloopsnelheid veel sneller lijkt dan hij in werkelijkheid is.