ALD: ‘Werkgevers nemen voortouw in EV-transitie, overheid mag niet achterblijven’

/tag/elektrisch rijden • Zo’n 60 procent van de leaserijders geeft aan dat hun werkgever elektrisch rijden actief stimuleert. Dat blijkt uit een onderzoek van ALD Automotive onder 1.500 leaserijders.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: ALD Automotive).

“Werkgevers zijn een steeds belangrijkere motor achter de groei van elektrisch rijden bij zakelijke leaserijders”. zegt Sander Pleij, country managing director ALD Automotive en LeasePlan. “Maar de overheid mag niet achterblijven, helemaal niet zolang elektrische auto’s nog duurder in aanschaf zijn dan traditionele brandstofauto’s.”

Afbouwen

Volgens ALD is de push vanuit het bedrijfsleven een positieve trend, maar toch verwachten leaserijders wel degelijk fiscale stimulatie vanuit de overheid. 72 procent van de respondenten is van mening dat de overheid te weinig doet om EV op fiscaal gebied te stimuleren richting consumenten, in tegenstelling tot 66 procent vorig jaar. Ook vindt 66 procent van de respondenten dat zakelijke gebruikers te weinig fiscale steun voor elektrisch rijden ontvangen.

“Hoewel fiscaal voordeel nog steeds het belangrijkste argument is voor leaserijders om te kiezen voor een elektrische auto – 30 procent van de leaserijders geeft dit als belangrijkste motivatie op –, zal dit de komende periode zeer waarschijnlijk gaan veranderen”, voorspelt Pleij. “De overheid bouwt immers al enkele jaren de fiscale voordelen op elektrisch rijden af.”

ALD: ‘Werkgevers nemen voortouw in EV-transitie, overheid mag niet achterblijven’ | Fleet&Mobility

ALD: ‘Werkgevers nemen voortouw in EV-transitie, overheid mag niet achterblijven’

/tag/elektrisch rijden • Zo’n 60 procent van de leaserijders geeft aan dat hun werkgever elektrisch rijden actief stimuleert. Dat blijkt uit een onderzoek van ALD Automotive onder 1.500 leaserijders.
Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
(Foto: ALD Automotive).

“Werkgevers zijn een steeds belangrijkere motor achter de groei van elektrisch rijden bij zakelijke leaserijders”. zegt Sander Pleij, country managing director ALD Automotive en LeasePlan. “Maar de overheid mag niet achterblijven, helemaal niet zolang elektrische auto’s nog duurder in aanschaf zijn dan traditionele brandstofauto’s.”

Afbouwen

Volgens ALD is de push vanuit het bedrijfsleven een positieve trend, maar toch verwachten leaserijders wel degelijk fiscale stimulatie vanuit de overheid. 72 procent van de respondenten is van mening dat de overheid te weinig doet om EV op fiscaal gebied te stimuleren richting consumenten, in tegenstelling tot 66 procent vorig jaar. Ook vindt 66 procent van de respondenten dat zakelijke gebruikers te weinig fiscale steun voor elektrisch rijden ontvangen.

“Hoewel fiscaal voordeel nog steeds het belangrijkste argument is voor leaserijders om te kiezen voor een elektrische auto – 30 procent van de leaserijders geeft dit als belangrijkste motivatie op –, zal dit de komende periode zeer waarschijnlijk gaan veranderen”, voorspelt Pleij. “De overheid bouwt immers al enkele jaren de fiscale voordelen op elektrisch rijden af.”